zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Close die deal voor de vakantie

‘Op het scheiden van de markt is het goed zaken doen’

13 juni 2022 - Deze week vroeg een ondernemer aan Chris Loos van Excellent Commerciële Trainingen : "Hoe houd ik offertes warm gedurende de vakantieperiode?" Een goede vraag!
Op vakantie gaan is namelijk een verkoopmoment. "Wat? Bedoel je dat ik een extra verkoopkans heb vlak voor de vakantie?" "Ja, en wel een hele mooie!"


Het blijkt dat verkopers zaken overdragen (zonder de klant te informeren) en de draad in september weer oppakken. Totdat er iets mis gaat.


Terwijl jij op een paradijselijk strand van de zon geniet, reageren collega’s onzorgvuldig, waardoor een klant toch nog eens afspreekt met de concurrent. Of jouw prospect krijgt een onweerstaanbaar aanbod en kiest voor een andere leverancier.

Hoe kan het commerciëler?
Met een paar tips en trucs kun je met een nog beter gevoel op vakantie. En ook nog eens met meer orders op het scorebord.

De eerste tip:
Blok tijd om te bellen
. Plan dit twee  weken voordat je op vakantie gaat. Zolang je geen tijd plant in jouw agenda, zal de waan van de dag het jou onmogelijk maken.
Waar je echt veel plezier van gaat krijgen, zijn de volgende vier tips:
 
  • Gebruik de vakantie. Bel de prospect en vertel hem dat je op vakantie gaat en dat je daarom graag de zaak rond wil maken.
     
  • Vraag wanneer hij niet wil, welk rendement opschorten hem brengt.
     
  • Check hoe hij erin staat. Wanneer je goede redenen hoort waarom de prospect niet beslist, zeg dan: "Ik merk dat u toch geneigd bent om voor mij te kiezen, klopt dat?"

    Het is natuurlijk effectiever dit te vragen met de klant aan tafel. Maar heb je dit niet gevraagd, dan is dit telefoontje een mooie kans om dit alsnog te vragen.

    Zoek naar het waarom. Veel vaker dan je denkt zegt de klant: "Ja, ik zou wel voor  u kiezen." Zeg dan: "Dat is goed om te horen, maar waarom dan? Waarom zou u voor mij kiezen?"

    Sluit af. "Fijn om te horen! Als ik het goed begrijp zijn we er eigenlijk wel uit!"
     
  • Maak concrete vervolgafspraken. Het is feestelijk als je de zaak nu kunt rondmaken! Kan dat niet, vraag dan of de prospect jou belt (of een collega) wanneer hij toch geneigd zou zijn voor een ander te kiezen. En vraag daarop een toezegging: "Kunnen we dat met elkaar afspreken?"
  • Bewaak jouw orders
    Loos:"Ons axioma is: ‘Op het scheiden van de markt is het goed zaken doen.’
    Als het bijna vakantie is, probeer dan de zaak niet over de vakantie heen te tillen. Gebruik de vakantie om de zaak rond te maken. Als dat niet lukt, maak dan een concrete afspraak voor ná de vakantie waarop je er met elkaar op terugkomt."  Waar kies je voor? Ziezo, vakantie! Of laat je de zon nog eens schijnen op jouw lopende offertes?
    Goede zaken toegewenst!
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Vrouwelijke werknemer verbergt ware gevoelens op het werk
     Een derde van werkend Nederland heeft te maken met grensoverschrijdend gedrag
     CFO's willen kosten besparen vanwege recessiezorgen
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Drie tips voor een verkoopgesprek op de beurs! Hier moet je op letten!
     Mensen spelen grote rol in de toekomst van B2B e-commerce
     Corona zorgt voor boost in online verkopen
     Nederlander vindt zichzelf slechte onderhandelaar
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
    reacties
    Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
    Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
    Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
    Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
    Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
    Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
    Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
    top10
    Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
    Ruim helft Gen Z ervaring met uitbuiting of mishandeling op werk
    Video-Leren: het hoe en waarom
    Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
    Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
    Hoe reis je zakelijk zorgeloos en met plezier door Nederland?
    Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
    Nederlander met minimumloon gaat er maandelijks netto 216 euro op vooruit
    Dealmakers in Europa optimistisch ondanks moeilijke marktomstandigheden
    Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
    meer top 10