zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten

Europese CMO's (Chief Marketing Officers) zijn aan het touwtrekken om personeel

21 januari 2022 - Er is een strijd om marketingtalent aan de gang. Meer dan een derde (35 procent) van de CMO's in Europa zag in de afgelopen zes maanden dat zij werknemers verliezen aan concurrenten de afgelopen zes maanden, zo blijkt uit nieuw data onderzoek van LinkedIn. Nog eens 35 procent zegt minder sollicitaties te ontvangen voor openstaande functies.

32 procent geeft aan dat het een uitdaging is om gekwalificeerd personeel te vinden.


Het onderzoek onder 263 CMO's van organisaties in heel Europa (VK, Ierland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland) werkzaam bij bedrijven met meer dan 1.000 werknemers laat zien met welke uitdagingen marketingleiders op dit moment te maken hebben. Om de wervingskloof te dichten, kijkt meer dan een kwart (26 procent) van de CMO's in het buitenland om hun talentenpool uit te breiden. Ongeveer driekwart (76 procent) is van mening dat het aanbieden van hybride werken de sleutel is tot het aantrekken van talent.
 
Belang van sterk werkgeversmerk
Nu de strijd om goed personeel toeneemt, weten marketeers als geen ander hoe belangrijk het is om aan een sterke employer branding te bouwen om zich van de concurrentie te onderscheiden. Bijna driekwart (73 procent) zegt dan ook dat daarin investeren een belangrijke prioriteit is voor de komende zes maanden. Ook het werkplekbeleid is een aandachtspunt, aangezien meer dan een derde (35 procent) van de CMO’s het gevoel heeft dat hun huidige beleid potentiële kandidaten afschrikt om te solliciteren.
 
Top tien snelst groeiende marketingberoepen
Gegevens van LinkedIn onthullen de top tien snelst groeiende marketingberoepen in Nederland van het afgelopen jaar:
1.            Junior Marketeer
2.            Growth Specialist
3.            Marketing Lead
4.            Marketeer
5.            Advertising Specialist
6.            Head of Digital
7.            Chief Marketing Officer
8.            Marketing Team lead
9.            Communications Team Lead
10.          Product Marketeer

De top tien snelst groeiende marketingvaardigheden in Nederland van het afgelopen jaar:
1.            Adobe Premiere Pro
2.            Finance
3.            Engineering
4.            Creatieve vaardigheden
5.            Analytische vaardigheden
6.            Customer Experience
7.            Content Marketing
8.            Economie
9.            Video Editing
10.          Contentstrategie
 
Marcel Molenaar, Director LinkedIn Marketing Solutions Benelux: "Topmarketeers zijn gewild en in deze nieuwe wereld van werken kunnen de beste mensen het zich veroorloven om selectief te zijn. Om de strijd om talent te winnen, is het belangrijk dat werkgevers zich aanpassen. Bedrijven zullen zich moeten richten op het opbouwen van een werknemerservaring waarin flexibiliteit en professionele ontwikkeling centraal staan. Ook zullen CMO's manieren moeten vinden om in de realiteit van het hybride werken medewerkers te helpen hun creativiteit te koesteren en hun vaardigheden te ontwikkelen."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Werkgevers zetten onvoldoende in op behoud van personeel
 Studenten zoeken banen met goede financiële toekomst in onzekere economische omstandigheden
 Meeste cyberaanvallen gericht op back-ups om betaling van losgeld af te dwingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De ´CMO van Morgen´ wil betere samenwerking en innoveren
 Volgende generatie CMO Chief Marketing Officers zal het marketingvak ten goede veranderen
 Commercieel verantwoordelijken: “LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021''
 De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Innovaties in de houthandel: welke nieuwe technologieën en trends zijn er in de houtindustrie en wat betekenen ze voor bedrijven?
Zakelijk financial leasen om verschillende redenen interessant
Softwareontwikkeling goedkoper en in hogere versnelling met ontwikkeling door ’leken’
reacties
De beste banen van Nederland voor 2023 vind je in de financiële sector en ICT (1) 
Kleine consultancybedrijven niet opgewassen tegen digitale slagkracht grote spelers  (1) 
Nederlander shopt evenveel of meer online in 2023 (1) 
Gestreste Nederlander flink aan de koffie (4) 
25 procent jongeren werkt buiten kantoortijd om niet gestoord te worden  (1) 
IT-beslisser verkiest low-code boven high-code applicatieontwikkeling (2) 
Business-IT alignment in complexe organisaties is mensenwerk (1) 
top10
Waarom R&D een formule kan zijn voor blijvend zakelijk succes
Duidelijke doelen, collega’s en ondersteuning van management belangrijkst voor werknemerservaring
Vier manieren - en twee pizza's - om innovatie in de bedrijfscultuur te bouwen
30 procent HR-professionals verdenkt thuiswerkende medewerkers van liegen sinds hogere kosten kinderopvang
Beslisser wil weer 100 procent naar kantoor, werknemer wil hybride werken
Vier op de tien Gen Z’s kampen met burn-outklachten door hoge werkdruk
Leren en ontwikkelen in de zorg gaat flink op de schop
Drie op tien organisaties weet niet hoe groene arbeidsvoorwaarden rechtelijk in te voeren
Krapte steeds hoger op agenda bij corporates en bureaus
Psychische klachten bom onder arbeidsmarkt
meer top 10