zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Volgende generatie CMO Chief Marketing Officers zal het marketingvak ten goede veranderen

Een kwart van de aanstormende marketingleiders wil CMO worden om te kunnen innoveren

1 oktober 2021 - Uit het Adobe Workfront Tomorrow's CMO-rapport,  blijkt de volgende generatie CMO’s bovenal gemotiveerd om te innoveren en de manier waarop marketingteams werken te veranderen.
De afgelopen anderhalf jaar waren uitdagend, met wijdverbreide bezuinigingen en grote druk op de CMO om te versnellen wat betreft besluitvorming, creatie en campagne-uitrol.


Desondanks ambieert bijna elke ondervraagde senior marketeer (99 procent) de topfunctie en voor meer dan een kwart (27 procent) is de grootste motivatie om CMO te willen worden, de kans om te innoveren en marketing ten goede te veranderen.


De noodzaak om meer te doen met minder, maakt dat senior marketeers ervoor open staan marketing te transformeren en te investeren in procesveranderingen en in betere digitale gereedschappen:
 
  • …om goed aan te sluiten bij de strategie en de prioriteitstelling van de hoogste leiding (48 procent)
  • …ter vermindering van de alledaagse herhaaltaken (36 procent)
  • …ter vermindering van afleiding door gebruik van verschillende digitale gereedschappen (43 procent)
  • …om één plaats te creëren voor al het werkbeheer (work management, 37 procent)
"De aanstormende generatie ´CMO’s van Morgen´ bestaat uit gedreven veranderaars die marketing en het marketingwerk willen verbeteren," zegt Alvaro Del Pozo, VP marketing van Adobe. "Het is aan de ´CMO van Nu´ om hen de middelen te bieden en de positieve veranderingen nu al in te zetten."
Het onderzoek werd gehouden onder 1100 marketeers in Nederland (200), Australië (200), Duitsland (250), het Verenigd Koninkrijk (250) en Zweden (200) bij bedrijven, of bedrijfsonderdelen met 500+ medewerkers en in het onderzoek werd onderzocht hoe de pandemie hun manier van leidinggeven heeft veranderd in strategisch, operationeel en creatief opzicht. De bevindingen schetsen een beeld van wat deze toekomstige CMO’s als aanstaande bedrijfsbestuurders ter tafel zullen brengen.

Vier belangrijke kenmerken van de ´CMO van Morgen´:
 
  • Veranderaars: Senior marketeers op hun weg naar de top, zijn van mening dat het marketingwerk van hun afdeling strategisch moet worden beheerd: 43 procent vindt het orkestreren, uitvoeren en meten van strategisch werk, de grootste uitdaging waar de CMO voor staat.
  • Digital First: De volgende generatie CMO's zal zich tot technologie wenden om dit probleem op te lossen: zeven van de tien (70 procent) willen digitale gereedschappen implementeren, bijvoorbeeld voor volwassen work management, om hun teams het werk beter te kunnen laten doen.
  • Hybride Creatieven: Een grote meerderheid (71 procent) van de marketeers vindt dat de creativiteit heeft geleden onder de pandemie. In reactie hierop ontwikkelen de CMO's van Morgen een strategie van ´hybride creativiteit´: meer dan driekwart (76 procent) zal weer levende vergaderingen houden om het creatieve denken te stimuleren; en meer dan twee derde (68 procent) wil investeren in technologie die de creativiteitscultuur bevordert en duidelijke creatieve processen oplevert.
  • Behendige Leiders: De CMO van Morgen wil een brede set aan vaardigheden ontwikkelen om de behendige leider te zijn die de toekomst nodig heeft, en om de benodigde innovatie en groei voor hun afdeling en organisatie te realiseren. Die uitgebreiding van vaardigheden omvatten gegevensanalyse, financiën, projectbeheer en werkverdeling (31 procent); verdergevorderde kennis van de nieuwste marketingtechnieken (veertien procent); verbeterde vaardigheden voor het motiveren en leiden van een team van marketingprofessionals (veertien procent); en betere kennis van de mogelijkheden met IT en dankzij de digitale transformatie (elf procent).
"De gedrevenheid van mijn generatie marketeers en toekomstige CMO’s spreekt me ten zeerste aan," zegt Jada Balster, hoofd marketing van Adobe Workfront. "Zij hebben er anderhalf jaar hard aan getrokken omde Digital First-strategie in allerijl van de grond te krijgen. Nu streeft de CMO van Morgen ernaar om uitstekend werk te leveren en tegelijkertijd de sector op te schudden met een cultuurverandering die het marketing-ecosysteem ten goede zal komen."

Lees het volledige Tomorrow's CMO report voor meer inzichten over de volgende generatie marketingleiders.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Meer dan 80 procent Twitter-accounts kan nep zijn
 Ethisch hacker Computest vindt serieuze kwetsbaarheid in Apple’s macOS
 Helft Nederlandse managers: data en digitalisering kritiek voor bedrijfsleven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Commercieel verantwoordelijken: “LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021''
 Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
 Drie gouden regels voor e-mailmarketing in het nieuwe normaal
 De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Wanneer komt de kostenvergoeding van hoortoestellen ter sprake?
reacties
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (1) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
Nederland positieve uitschieter: 62 procent vertrouwt op huidige pensioenstelsel (1) 
Het grote verschil tussen weten en kunnen (1) 
top10
Werknemer die moeilijk rondkomt, zoekt naar manieren om extra te werken
‘Country Extortion’ en staatsgerelateerd hacktivisme kunnen samenleving ontwrichten
Twee op de drie Nederlanders voorstander van vierdaagse werkweek
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor
Werknemer worstelt met lastige IT-beveiligingsprotocollen
Gefragmenteerde informatie staat optimale customer experience in de weg
De moderne manager bestaat niet
Driekwart bedrijven in duurzame energie heeft last van materiaaltekorten
Cybercriminelen gebruiken snelkoppelingen om toegang te krijgen tot zakelijke pc's
Wereldwijde trend van gematigde premiestijging zakelijke schadeverzekeringen
meer top 10