zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemersvertrouwen en geloof in managementvisie maken groot verschil voor beursprestaties

Nieuw onderzoek van Culture Amp laat verband zien tussen bedrijfscultuur, bedrijfsgroei, financieringsrondes en beurssucces

30 december 2021 - Uit onderzoek van Culture Amp, een employee experience platform, blijkt dat het algehele vertrouwen van werknemers en hun geloof in de visie van het management de belangrijkste key differentiators waren voor het realiseren van aanhoudende koersstijgingen tussen juli 2020 en juni 2021.

Culture Amp deed uitgebreid onderzoek onder 4.000 organisaties wereldwijd om de samenhang te onderzoeken tussen bedrijfscultuur, bedrijfsgroei, financieringsrondes en beursresultaten. Uit de resultaten blijkt dat de strategie, cultuur en mentaliteit die een bedrijf van de Seed-fase tot Serie A-financiering brengen, verschillen van die van behoeften van bedrijven in een latere fase. Om deze hypothese te testen, werd een aantal datareeksen onderzocht.



Werknemers van bedrijven met hogere koerswinst hebben meer vertrouwen
De geanalyseerde organisaties zijn 1275 met risicokapitaal gefinancierde of beursgenoteerde ondernemingen die al dan niet met succes financiering kregen.  
Daaronder bevonden zich 274 beursgenoteerde ondernemingen waarvan de ontwikkeling van de aandelenkoersen in de periode van juli 2020 tot juni 2021 werd geanalyseerd en onderzocht op vertrouwen in visie van de leiders.
Daarbij werden werknemers ondervraagd van wie de bedrijven in het hoogste derde deel van de aandelenmarkt beter presteerden (76 procent) en werknemers van bedrijven die in het onderste derde deel van de markt slechter presteerden (67 procent). Het blijkt dat werknemers van bedrijven met een hogere koerswinst meer vertrouwen hebben (+ negen procent) in de organisatie en haar visie.
Bovendien heeft 76 procent van het personeel in het hoogste derde deel van de aandelenmarkt vertrouwen in hun managers, tegenover 67 procent van de werknemers in het onderste derde deel. Het bereiken van een goede werk-privé balans heeft daarentegen de minste impact op de koersontwikkeling van bedrijven, waarbij organisaties aan beide uiteinden van de prestatieschaal dezelfde score hebben: 78 procent. 

Hoge mate van betrokkenheid en focus op innovatie
Uit de bevindingen blijkt ook dat werknemers van organisaties met Venture Capital financiering werknemers hebben die: 
 
  • een hoge mate van betrokkenheid hebben (80 procent bij VC-gefinancierde, 74 procent bij niet-gefinancierde organisaties)
  • vertrouwen hebben in het bedrijf (77 procent bij VC-gefinancierde, 71 procent bij niet-gefinancierde organisaties) en
  • vertrouwen in hun leiders hebben (82 procent bij VC-gefinancierde, 75 procent bij niet-gefinancierde organisaties)
Daarnaast zijn werknemers in bedrijven met risicokapitaal van mening dat er in hun bedrijf een innovatiecultuur is (77 procent bij VC-gefinancierde, 71 procent bij niet-gefinancierde). Belangrijk is ook dat uit de studie blijkt dat bedrijven drie jaar voordat ze met succes financiering aantrokken, al hoger scoorden op deze vier factoren. 

Populariteit management daalt naarmate organisaties groeien
Om de impact van bedrijfsgroei op de cultuur te onderzoeken, analyseerde Culture Amp ook data gerelateerd aan bedrijfsgrootte, van kleine organisaties (0-100 werknemers) tot grote bedrijven (5000+ werknemers). De belangrijkste bevindingen zijn:
 
  • Naarmate organisaties groeien, daalt de populariteit van leiders (van 77 procent in een klein bedrijf tot 70 procent in een grote organisatie);
  • Grotere organisaties bieden minder flexibele arbeidsmogelijkheden: 83 procent in vergelijking met 88 procent in een kleine organisatie;
  • Hoewel de motivatie met zeven procent daalt naarmate de omvang van een organisatie toeneemt (van 74 procent in een kleine organisatie tot 67 procent in een groot bedrijf) blijven werknemers in grote bedrijven vaak voor langere tijd bij hun werkgever (70 procent) dan in kleinere bedrijven (67 procent);
  • De perceptie van werknemers loopt vooruit op de groei van het bedrijf (gemeten aan de hand van het aantal werknemers). Bedrijven die het jaar daarop groeiden, scoorden twaalf procent hoger op het punt van leiders die een motiverende visie overbrengen (73 procent), dan bedrijven die het jaar daarop krompen (62 procent).
Fresia Jackson, Lead People Scientist, Culture Amp licht toe: "Veel managers zien een positieve werkcultuur nog steeds als een nice-to-have, en een toevallig bijproduct van organisatorisch succes. Dit onderzoek toont echter aan dat de perceptie van werknemers over cultuur eigenlijk voorafgaat aan bedrijfsgroei en winst. We kunnen met een gerust hart zeggen dat in de organisaties waarmee wij werken, cultuur daadwerkelijk de drijvende kracht is achter het bedrijfsresultaat, in plaats van andersom."

Het onderzoek van Culture Amp over top trends gedurende de lifecycle van bedrijven, is hier te lezen.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bijna een derde van Europa’s beursgenoteerde bedrijven zegt toe tegen 2050 ‘Net Zero’ te bereiken
 Hybride werken nieuwe norm voor beursgenoteerde bedrijven
 Vertrouwen Nederlandse beleggers flink gedaald
 Een vijfde van de beursgenoteerde bedrijven heeft een positieve impact
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10