zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Eén op vijf werkenden op zoek naar nieuwe baan bij minimale toename van salaris

Vierdaagse werkweek, vrijheid in bepalen werktijden en onbeperkt aantal vakantiedagen vormen troef in het behouden van werknemers

16 december 2021 - Eén op de vijf werkenden (negentien procent) blijft alleen bij dezelfde werkgever als zij volgend jaar meer dan vijf procent groeien in salaris. Dit blijkt uit onderzoek van Visma | Raet onder ruim 1.000 werkenden. Als het salaris van deze groep vijf procent of minder groeit, gaan zij op zoek naar een nieuwe baan.

Ook het ontbreken van een eindejaarsbonus ter erkenning van hun inzet maakt dat sommigen de zoektocht starten: vijftien procent van de werkenden gaat op zoek naar een andere baan als zij dit jaar geen bonus krijgen.


 
Maandelijks teamuitje en op kantoor werken behouden werknemers niet
Het is niet alleen salaris dat werknemers aan werkgevers kan binden. Zo blijft de helft (50 procent) van de werkenden langer bij zijn huidige werkgever als deze een vierdaagse werkweek voor het salaris van een fulltime werkweek instelt. Ook de vrijheid om zelf werktijden in te delen en het krijgen van een onbeperkt aantal vakantiedagen zijn troeven om medewerkers te binden: respectievelijk 26 en 25 procent van de werkenden blijft bij deze opties langer bij de huidige werkgever. Ook het ontvangen van een leaseauto (zeventien procent), extra ontwikkelbudget (veertien procent) en een sportschoolabonnement betaald door de werkgever (veertien procent) zijn populaire factoren om langer bij de huidige werkgever te blijven.
Opvallend is dat sociale activiteiten zoals vaker met het team op kantoor werken (drie procent), wekelijkse borrels met het team (zes procent) en een maandelijks teamuitje (acht procent) een minimale invloed hebben op de keuze om langer bij dezelfde werkgever te blijven.
 
Organisaties niet actief in behouden personeel
Werkgevers hebben nog lang niet altijd oog voor het behouden van werknemers. Zo ervaart slechts de helft van de werknemers (51 procent) dat de eigen organisatie actief inzet op het binnenhouden van werknemers.
Marco Winkel, directeur HR bij Visma | Raet: "Het is zorgelijk dat slechts de helft van de organisaties actief inzet op het binnenhouden van werknemers, zeker met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Het behouden van werknemers vraagt om aandacht en lang niet altijd om kostbare regelingen. Zo is het afstappen van de 9 tot 5-mentaliteit bijvoorbeeld kosteloos. Hiermee zet je toch een betekenisvolle stap in de richting van je werknemers. Daarnaast verdienen arbeidsvoorwaarden als extra ontwikkelbudget of vitaliteitsbudget zich terug. Mijn advies aan werkgevers? Ga in gesprek met je werknemers en ontdek wat voor hen belangrijk is. Zo kan je heel gericht inspelen op de behoeften van je werknemers."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Betere balans tussen werk en privé is goed voornemen nummer één
 Global Networking Trends report: NaaS steeds populairder
 Werkend Nederland gaat er minimaal op vooruit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
 Werknemer bereid salaris in te leveren in ruil voor keuze werkdevice
 Een goed salaris is belangrijk, maar het wordt in weinig vacatures benoemd
 Vacatures sneller ingevuld bij flexibele salarisbetaling
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Kies als MT voor duurzame oplossingen; juist in de bouw
De kracht van buitenreclame blijft bestaan
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De top tien snelst stijgende functies voor afgestudeerden
Hybride werken: werknemers vragen om andere leiderschapsstijl in het nieuwe normaal
Drie redenen waarom sporten met collega's een goed idee is
Cardano kan een interessante keuze zijn voor assetmanagers
Wat verandert er straks door de ‘Wet betaald ouderschapsverlof’?
De cryptosector smacht naar managers, accountants en engineers
Parkeren in de toekomst: behoefte aan meer laadpalen en sneller vinden parkeerplek
Bedrijven gaan cyberslag aan in 2022
Vijf strategieën om de leertijd van je medewerkers te maximaliseren
Duurzaamheidsmanagers hebben een boeiende baan met toekomstperspectief
meer top 10