zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kantoormedewerker stelt hogere eisen aan kantooromgeving

23 procent van jonge werknemers zien slechte kantoorfaciliteiten als een reden om hun baan op te zeggen

22 november 2021 - Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Spaces, onder ruim 1.000 Nederlandse kantoormedewerkers blijkt dat ze heel anders naar hun kantoren zijn gaan kijken gedurende de afgelopen twee jaar. Hieruit blijkt dat de roep om hybride werkoplossingen steeds luider wordt en een afwisselend werkmodel tussen thuiswerken, werkplekken dichtbij huis en werken op het hoofdkantoor de nieuwe norm wordt.

Ook zijn de eisen voor het hoofdkantoor hoger geworden. Ruim een op de tien kantoormedewerkers schaamt zich voor hun kantoor, omdat deze klein, rommelig of niet professioneel is. Voor 23 procent van jonge werknemers zijn slechte kantoorfaciliteiten, zoals slechte koffie, te weinig flexibiliteit en geluidsoverlast inmiddels zelfs een reden om hun baan op te zeggen.


 
Flexkantoren cruciaal
Bijna tweederde (64 procent) wil kunnen werken waar en wanneer ze maar willen en kijken dus met smart uit naar de opkomst van hybride werkoplossingen. Wat betekent dat ze thuis, bij een lokaal flexkantoor en op het hoofdkantoor willen kunnen werken. Ook is er een afnemende behoefte aan pendelen naar werk, wat tijd oplevert en zorgt voor minder files en milieuvervuiling. De helft van de Nederlanders (50 procent) verwacht zelfs dat de focus op het hoofdkantoor verdwijnt en er een poule flexkantoren waaruit men kan kiezen komt met elk een eigen community.
 
Werken op (flex)kantoor

De Nederlandse werknemer is specifiek in waar het kantoor voor ingericht moet zijn. Zo wil 33 procent vooral efficiënt kunnen brainstormen, 13 procent wil bezoek kunnen ontvangen en 21 procent wil samen met collega’s vergaderen. Welke faciliteiten hiervoor belangrijk zijn, is afhankelijk van verschillende factoren waaronder geslacht, sociale klasse en leeftijd. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen technologische factoren en omgevingsfactoren. Zo hecht 17,3 procent van de medewerkers belang aan innovatieve tools, goede vergaderruimtes en goed werkende apparatuur. De andere 52 procent hecht meer waarde aan sfeer, licht en inrichting. Het kantoor van de toekomst zal een goede mix moeten bieden van faciliteiten, sfeer en comfort.
 Door samen te werken met eigentijdse partners die de digitale cultuur doorvertalen in kantoorproducten en innovaties, richt Spaces, zijn nieuwste locatie, Westerpark zich op het kantoor van de toekomst. "Het kantoor blijft voor medewerkers belangrijk voor sociale contacten. De faciliteiten moeten echter van nog hoger niveau zijn. Deze trend was al langer gaande, maar is versneld door corona. Wij volgen dergelijke trends met onze locaties op de voet. Zo maken we bij onze nieuwe Spaces locatie in Amsterdam Westerpark gebruik van het open desk concept," aldus Karin Poel, Country Manager IWG Nederland.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managers kunnen eenvoudig maatregelen treffen om storend kantoorgeluid te beperken
 Vijf vragen over de luchtkwaliteit op kantoor en waarom dit veel verder reikt dan corona
 Werkgevers zien welzijn als topprioriteit bij terugkeer naar kantoor
 Medewerkers actief betrokken bij vormgeven ideale werkplek
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10