zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kantoormedewerker stelt hogere eisen aan kantooromgeving

23 procent van jonge werknemers zien slechte kantoorfaciliteiten als een reden om hun baan op te zeggen

22 november 2021 - Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Spaces, onder ruim 1.000 Nederlandse kantoormedewerkers blijkt dat ze heel anders naar hun kantoren zijn gaan kijken gedurende de afgelopen twee jaar. Hieruit blijkt dat de roep om hybride werkoplossingen steeds luider wordt en een afwisselend werkmodel tussen thuiswerken, werkplekken dichtbij huis en werken op het hoofdkantoor de nieuwe norm wordt.

Ook zijn de eisen voor het hoofdkantoor hoger geworden. Ruim een op de tien kantoormedewerkers schaamt zich voor hun kantoor, omdat deze klein, rommelig of niet professioneel is. Voor 23 procent van jonge werknemers zijn slechte kantoorfaciliteiten, zoals slechte koffie, te weinig flexibiliteit en geluidsoverlast inmiddels zelfs een reden om hun baan op te zeggen.


 
Flexkantoren cruciaal
Bijna tweederde (64 procent) wil kunnen werken waar en wanneer ze maar willen en kijken dus met smart uit naar de opkomst van hybride werkoplossingen. Wat betekent dat ze thuis, bij een lokaal flexkantoor en op het hoofdkantoor willen kunnen werken. Ook is er een afnemende behoefte aan pendelen naar werk, wat tijd oplevert en zorgt voor minder files en milieuvervuiling. De helft van de Nederlanders (50 procent) verwacht zelfs dat de focus op het hoofdkantoor verdwijnt en er een poule flexkantoren waaruit men kan kiezen komt met elk een eigen community.
 
Werken op (flex)kantoor

De Nederlandse werknemer is specifiek in waar het kantoor voor ingericht moet zijn. Zo wil 33 procent vooral efficiënt kunnen brainstormen, 13 procent wil bezoek kunnen ontvangen en 21 procent wil samen met collega’s vergaderen. Welke faciliteiten hiervoor belangrijk zijn, is afhankelijk van verschillende factoren waaronder geslacht, sociale klasse en leeftijd. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen technologische factoren en omgevingsfactoren. Zo hecht 17,3 procent van de medewerkers belang aan innovatieve tools, goede vergaderruimtes en goed werkende apparatuur. De andere 52 procent hecht meer waarde aan sfeer, licht en inrichting. Het kantoor van de toekomst zal een goede mix moeten bieden van faciliteiten, sfeer en comfort.
 Door samen te werken met eigentijdse partners die de digitale cultuur doorvertalen in kantoorproducten en innovaties, richt Spaces, zijn nieuwste locatie, Westerpark zich op het kantoor van de toekomst. "Het kantoor blijft voor medewerkers belangrijk voor sociale contacten. De faciliteiten moeten echter van nog hoger niveau zijn. Deze trend was al langer gaande, maar is versneld door corona. Wij volgen dergelijke trends met onze locaties op de voet. Zo maken we bij onze nieuwe Spaces locatie in Amsterdam Westerpark gebruik van het open desk concept," aldus Karin Poel, Country Manager IWG Nederland.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
 Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
 Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managers kunnen eenvoudig maatregelen treffen om storend kantoorgeluid te beperken
 Vijf vragen over de luchtkwaliteit op kantoor en waarom dit veel verder reikt dan corona
 Werkgevers zien welzijn als topprioriteit bij terugkeer naar kantoor
 Medewerkers actief betrokken bij vormgeven ideale werkplek
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
top10
Overweeg je een management buy out? Drie tips
Hybride werken: veel bedrijven in de Randstad zijn om
Acht op de tien technische bedrijven kampt komende vijf jaar met personeelstekort
Gebrek aan controles en zichtbaarheid in wat gebruikers doen in app zorgt voor onnodig bedrijfsrisico
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
Pandemie zorgt voor toename van fraude en oplichting
'Innovatief leiderschap vraagt moed en non-conformistisch handelen'
Digitale monitoring van werknemers schaadt vertrouwen en vergroot personeelsverloop
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
meer top 10