zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?

Er ontstaan tal van nieuwe functies

20 oktober 2021 - Het coronavirus heeft niet alleen de economie, maar ook de beroepsbevolking drastisch veranderd. Net zoals de uitvinding van het vliegtuig voor een volledig nieuw beroep 'piloot' zorgde, zorgen innovaties rond hybride werken, AI en cyberbeveiliging dat er nieuwe functies ontstaan. Deze functies kunnen inspelen op de gigantische verschuivingen die we hebben gezien in de manier waarop we werken.

De afgelopen jaren heeft het Cognizant Center for the Future of Work een reeks rapporten gepubliceerd over de Jobs of the Future 2030, waarin nieuwe functies worden gepresenteerd die in het volgende decennium gaan opduiken en een centrale rol gaan spelen voor bedrijven en werknemers overal ter wereld. Hieronder schetst Euan Davis, Head Center for the Future of Work bij Cognizant, vijf banen die binnenkort realiteit worden.



Mens-machine teammanager
Computers zijn niet meer weg te denken uit het kantoor van de 21e eeuw. En als je denkt dat computers nu al de dienst uitmaken; inzet van artificial intelligence (AI) groeit de komende jaren alleen maar verder. Volgens Cognizant’s Jobs of the future index gaan organisaties hun bedrijfsvoering baseren op data en inzichten die door computers worden gegenereerd. Maar die computers, hoe werken we daarmee samen? Wat zijn precies menselijke en computertaken? Dat is nu nog vaak een kwestie van ‘al doende leert men’. Om dit in de toekomst efficiënter vast te leggen zijn regelgeving en handhaving nodig. Daar komt een mens-machine teammanager bij kijken: die monitort hoe mens en computer zich tot elkaar verhouden, en of de organisatie het optimale uit de capaciteit van beiden haalt.

Datadetective
Met de toegenomen hoeveelheid computers en machines explodeert ook de hoeveelheid data binnen organisaties. Volgens Statista, dat verschillende onderzoeken samenbracht om tot een schatting te komen, verdubbelt het wereldwijde datagebruik de komende jaren. In 2021 genereren we zo’n 79 zettabytes aan data; in 2024 is dat maar liefst 149 zettabytes en een jaar later zelfs 181. Als er meer data beschikbaar is, is het moeilijker de juiste data te vinden. Dat merkt men nu al: datawetenschappers zijn schaars op de markt. Daarom wordt het uitpluizen van de juiste data (wat is bruikbaar en wat niet?) steeds moeilijker en heel belangrijk. Datadetectives gaan dat oplossen voor organisaties.

Algoritme vooroordeel-accountant
Een vaak gehoord, en terecht, bezwaar tegen algoritmen is dat ze altijd de vooroordelen van hun makers bij zich zullen dragen. De markt lijkt daar nog geen direct antwoord op te hebben; het is logisch dat de regels een product zijn van hun maker. Maar dat wil niet zeggen dat algoritmen, met al hun imperfecties, zomaar in het wild moeten kunnen functioneren. Een algoritme vooroordeel-accountant onderzoekt de broncode die algoritmes hun beslissingen laat nemen en kijkt kritisch naar de onuitgesproken vooroordelen die daarin zijn gekropen. Twitter nodigde mensen uit op zoek te gaan naar vooroordelen in hun codes. Vijf winnaars legden bloot dat Twitter’s foto-algoritme een voorkeur had voor lichtgekleurde, jonge mensen met vrouwelijke gelaatstrekken. De vooroordeel-accountant moet dat in de toekomst voorkomen.

Cybercalamiteiten voorspeller
Hoewel 2020 de boeken ingaat als het ‘jaar van COVID-19’, was dit ook het jaar van nóg een rampzalige ontwikkeling: de enorme toename van grote cyberaanvallen, met als voorbeeld die op Solar Winds. Hoe méér aanvallen er plaatsvinden, hoe belangrijker het in de toekomst wordt om ze te kunnen voorspellen. Het aan zien komen van cyberaanvallen is cruciaal in het tegenhouden ervan. Calamiteiten voorspellers schatten in de toekomst de momenten in waarop hun organisaties het meest kwetsbaar zijn of wanneer aanvallers het actiefst zijn. Zo helpen zij resources te spreiden en versterkingen aan te brengen waar én wanneer die nodig zijn.

Home office architect
Thuiswerken had in het begin van de pandemie niet het permanente gevoel dat het nu heeft. Men richtte home offices toen in alsof ze een paar maanden later weer naar kantoor zouden gaan. Anderhalf jaar later hebben thuiskantoren nog té vaak dat tijdelijke karakter, terwijl ze volgens een meerderheid van de beroepsbevolking blijvend zijn. Organisaties zullen in de toekomst home office architecten in dienst nemen die voor medewerkers regelen dat zij thuis ergonomisch kunnen werken. Het wordt bijvoorbeeld van essentieel belang dat zij ook thuis de juiste hard- en software en volledige beveiliging hebben. Om productiviteit van je medewerkers te garanderen moet je zorgen dat zij in een inspirerende omgeving zitten. Dat is nu nog vaak vrijblijvend; over tien jaar is dat een minimale vereiste voor het thuiskantoor.
Euan Davis besluit: "2021 is een reset-moment, een jaar waarin er steeds meer voorbeelden van het theoretische omgezet worden in echte banen. Maar voordat ze kunnen worden gecreëerd, moeten de banen van de toekomst eerst worden uitgedacht- en dat vereist visie en enige verbeeldingskracht."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Financiële coaches gezocht: aantal openstaande functies schiet omhoog
 Europese bedrijven zijn positief over hun uitgaven aan CX-technologie
 Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
 Heeft het kantoor nog wel een toekomst in Nederland?
 Futurizen. Het nieuwe werkwoord voor managers
 Hoe AI-gedreven voorspellingen bedrijven en de toekomst van werk transformeren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
Kennis HR-professionals over actuele wet- en regelgeving zwaar onvoldoende
CIO heeft moeite om explosieve datagroei van alle cloudservices te managen
Ruim helft Gen Z ervaring met uitbuiting of mishandeling op werk
Video-Leren: het hoe en waarom
Hoe reis je zakelijk zorgeloos en met plezier door Nederland?
Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
IT-leider vindt zichtbaarheid voorwaarde voor netwerkveiligheid
Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
meer top 10