zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twintig procent leidinggevenden weet niet wat te doen bij ziekteverzuim

Van voorkomen naar verkorten: wat als het wél mis gaat

5 oktober 2021 - Werkgevers vinden de vitaliteit van hun werknemers bijna allemaal (89 procent) een belangrijk thema. Toch kent vier op de tien leidinggevenden de wet- en regelgeving over ziekteverzuim niet of nauwelijks. Ook besteden zij de nazorgzaken wanneer iemand ziek of arbeidsongeschikt is liever uit aan specialisten.

Dat en meer blijkt uit (vervolg)onderzoek van Nationale-Nederlanden, uitgevoerd door Kantar, onder ruim duizend leidinggevenden.


Om Nederlandse werkgevers te helpen verzuim te verkorten en voorkomen, lanceert Nationale-Nederlanden vandaag het ‘Hoe gaat het als?’ platform. Een platform met tips van experts en persoonlijke verhalen.  
"Een goed gesprek tussen manager en teamlid is soms al genoeg om de werknemer weer met plezier aan het werk te krijgen. Bij een werknemer die langer verzuimt is vaak meer nodig. Echter weten veel leidinggevenden niet wat de mogelijkheden zijn om verzuim te verkorten of voorkomen," aldus Igno Schings, directeur collectieve inkomensverzekeringen.

Van voorkomen naar verkorten: wat als het wél mis gaat
Drie maanden geleden is Nationale-Nederlanden gestart met aandacht vragen voor de vraag ‘Hoe gaat het?’ Onderzoek liet zien dat deze vraag op de juiste manier stellen een goed gesprek op gang brengt en zo verzuim kan voorkomen. Tips voor een goed gesprek vind je op nn.nl/hoegaathet.  Uit verdiepend onderzoek blijkt verder dat twintig procent van de ondervraagde leidinggevenden niet weet wat te doen wanneer een werknemer langer dan twee weken ziek is. In de horeca ligt dit percentage van onwetendheid het hoogst (34 procent). De gezondheidszorg komt met slechts elf procent van de managers dat niet adequaat weet te handelen, als beste uit de bus. "De eerste klap opvangen begint bij luisteren en wekelijks de tijd nemen voor je zieke collega. Daarvoor hoef je de wet- en regelgeving niet tot in detail te kennen, maar je laten bijstaan door specialisten als je werknemer langer verzuimt," aldus Schings.

Preventie zelf doen, maar uitval uitbesteden
Ondanks de kennisachterstand, toont het onderzoek dat bijna driekwart van de managers (74 procent) geen behoefte heeft aan (externe) hulp om uitval te voorkomen. Tot het moment dat een werknemer daadwerkelijk uitvalt. Dan besteedt een groot deel van de leidinggevenden de zaken wel graag uit aan een specialist. Opvallend is dat 30 procent van de onderzochte MKB-bedrijven niet is verzekerd voor het verzuim van de werknemers of geen (wettelijk verplichte) arbodienstverlening afneemt.

Verzekeraar essentiële kennispartner bij vitaliteit én ziekteverzuim
Ondanks het gebrek aan kennis over de risico’s wanneer het niet goed gaat, vinden werkgevers de vitaliteit van hun werknemers wel bijna allemaal (89 procent) een belangrijk thema. Een ruime meerderheid van de werkgevers (63 procent) geeft aan meer aandacht aan vitaliteit van werknemers te willen besteden. "Leidinggevenden willen ondersteuning als het gaat om vitale en veerkrachtige werknemers. Wij helpen werkgevers aan inzichten in de risico’s binnen hun bedrijf," aldus Schings.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
 Rapport benadrukt belang van gelijke kansen en mogelijkheden voor hybride werknemers
 HR-digitalisering nog altijd meer gericht op HR dan op werknemer
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkgever verwacht herfst vol verzuim
 Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
 Ziekmeldingen in de eerste weken van 2021 historisch laag
 Vaker en langer verzuim tijdens tweede golf
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
meer top 10