zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Promotie: Het succesvol meten van individuele leeropbrengsten in MOOCs

Deelnemers van MOOCs hebben uiteenlopende (leer)intenties en verschillende leerdoelen

6 september 2021 - De technologische ontwikkelingen in het huidige digitale tijdperk leiden tot enorme veranderingen in de manier waarop mensen leren. Een van die grote veranderingen, die versneld is door de coronapandemie, is de toename van Massive Open Online Courses (MOOCs). Deze online cursussen zijn open toegankelijk voor iedereen, onafhankelijk van academische achtergrond, plaats of tijd.

Deelnemers van MOOCs hebben uiteenlopende (leer)intenties en verschillende leerdoelen die door henzelf bepaald worden. Hoe kun je in open online onderwijs deze zelf bepaalde leerdoelen evalueren en leeropbrengsten meten? Eyal Rabin verdedigt op vrijdag 10 september 2021 om 13.30 uur zijn proefschrift 'Through the Lens of the Learner: Using Learning Analytics to Predict Learner-Centered Outcomes in Massive Open Online Courses' aan de Open Universiteit in Heerlen.


 
Maatstaven voor succes in MOOCs
Sinds de coronapandemie zijn het aantal MOOCs flink gestegen, terwijl ze voorheen meer als een niche-activiteit in het hoger onderwijs werden gezien. Miljoenen studenten over de hele wereld leren met MOOCs. Deze online cursussen verschillen van regulier onderwijs, omdat studenten leerdoelen en verwachte uitkomsten zelf vaststellen. Hoe bepaal je dan het succes van MOOCs? Eyal Rabin ontwikkelde en evalueerde verschillende benaderingen om leeropbrengsten in MOOCs te meten en identificeren.
 
Ondersteuning voor een leven lang leren
Door middel van geavanceerde learning analytics en enquêtes werd het online leergedrag en de uitgangspunten voor leren van de studenten gemeten. Rabin onderzocht in hoeverre de intentie van de student, zijn motivatie en zelfregulerend leren het leergedrag en de resultaten beïnvloeden. De resultaten van het promotieonderzoek laten zien dat het onderwijssysteem, beleidsmakers en de maatschappij een leven lang leren kunnen ondersteunen door studenten te leren hoe je leerdoelen kunt stellen en het leerproces kunt reguleren in een online leeromgeving. Door deze inspanningen te combineren met de ondersteuning van gepersonaliseerde en kunstmatige intelligente systemen wordt het leren optimaal ondersteund.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft werkend Nederland moet bijscholing in eigen tijd regelen
 Veel Europeanen door pandemie begonnen met leren programmeren
 Om- en bijscholing onder werkende Nederlanders daalt ondanks actief beleid
 Forse groei online leren maar klassikaal leren blijft belangrijke leervorm
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10