zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Veel Europeanen door pandemie begonnen met leren programmeren

Beter perspectief op de arbeidsmarkt voornaamste reden

24 maart 2021 -  Red Hat liet recentelijk onderzoeken hoeveel mensen sinds de pandemie hebben besloten om nieuwe vaardigheden te leren om zich bij te scholen. Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 30.000 respondenten, verspreid over het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Zweden.

In dit artikel van interim agency Competa IT een opsomming van wat interessante resultaten uit het onderzoek.


 
Programmeren en software development populaire bijscholing-vakken
De resultaten van het onderzoek laten zien dat programmeren en software ontwikkeling op de eerste plaats staan in het rijtje van vaardigheden die mensen oppakken om hun vooruitzichten op de arbeidsmarkt te verbeteren. Programmeren is in 2020 klaarblijkelijk een ‘nieuwe normaal hobby’ geworden, ontstaan uit carrièrekansen die de situatie (door Covid-19) met zich meeneemt. 
Sinds de uitbraak van Covid-19, in 2020, heeft vijgf procent van de respondenten uit het onderzoek besloten zich bij te scholen binnen programmeren of software development. In Spanje is dit percentage het hoogst met tien procent, gevolgd door Italië (acht procent), Frankrijk (zes procent), Zweden (zes procent), Duitsland (vijf procent) en het Verenigd Koninkrijk (vier procent). 
Vooral Zoomers (tussen de achttien en 24 jaar) besloten hun carrièrekansen te vergroten door te leren programmeren. Liefst twaalf procent van alle mensen in deze leeftijdsgroep besloot zich bij te scholen binnen programmeren of software development. In Italië en Spanje zijn deze percentages van alle onderzochte landen het hoogst, met respectievelijk achttien procent en veertien procent. 
 
Carrièrekansen voornaamste motivatie voor om/bijscholing
35 procent van alle responden die aan bijscholing zijn begonnen, startte hiermee omwille van baankansen. Baankansen zijn tevens de grootste motivatie voor mensen die leren programmeren. Ook onder mensen die zich bijscholen binnen (digitale) animatie en grafisch design zijn kansen op een baan de sterkste drijfveer. Bijna twee derde (65 procent) van de nieuwe codeerders heeft aangeven dat kansen op een baan dé reden was om bij te scholen. Bijna een derde (29 procent) van de ‘nieuwe programmeurs’ deed het ook echt voor een compleet nieuwe baan (als programmeur). 

Geen technische achtergrond
Een groot deel van de mensen die zich op digitaal gebied bijscholen had geen technische achtergrond en/of werkervaring. 79 procent van de mensen die zich bij bijscholen met programmeren heeft geen werkervaring binnen technologie. Sterker nog: 44 procent komt zelfs uit een niet-technische sector. 
De conclusie? De pandemie heeft het een behoorlijke impact op het bedrijfsleven. Hierdoor is ook de manier waarop mensen (willen) werken drastisch veranderd. Men ziet het werkgerelateerde landschap verschuiven naar het digitale spectrum, waardoor men zich blijkbaar genoodzaakt voelt, mee te bewegen. Hoewel er vooralsnog genoeg ‘offline werkgelegenheid’ is, lijkt bijscholing binnen programmeren/software development populairder dan ooit.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Werknemers hebben weinig vertrouwen in vinden van nieuwe baan
 Om- en bijscholing onder werkende Nederlanders daalt ondanks actief beleid
 Grote knowledge gaps in IT remmen innovatie en ontwikkeling
 Hoe toekomstgerichte bedrijven data analytics expertise kunnen opbouwen
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
meer top 10