zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuw platform wil drempels wegnemen voor vrijwilligerswerk in de baas z'n tijd

Nieuw digitaal platform voor bedrijven om een miljoen uur vrijwilligerswerk te realiseren

1 september 2021 - Een nieuw online platform wil vrijwilligerswerk toegankelijker maken en streeft ernaar om de komende drie jaar zo’n 1.000.000 uur vrijwilligerswerk te realiseren. Medewerkers krijgen met dit platform toegang tot vrijwilligerswerk dat past bij hun vaardigheden en de sociale missie van hun werkgever. Het platform komt tot stand door een samenwerking van startup GoodUp en NL Cares.

Samen willen ze het voor bedrijven makkelijker maken om maatschappelijke impact te maken.


Het platform stelt bedrijven in staat om een eigen pagina te maken met meer dan 1000 vrijwilligersactiviteiten voor hun medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan vrijwilligerswerk als taalcoach, voedsel helpen sorteren bij de voedselbank of het bieden van huiswerkbegeleiding.
Grote organisaties zoals Mars, Deloitte en Unilever activeren hun medewerkers op maatschappelijke programma's via de software van GoodUp. Medewerkers van Bol.com, Bijenkorf en Alliander doen vrijwilligerswerk via NL Cares. Door schaalbare software en maatwerk vrijwilligersprogramma's te combineren, wordt het nu voor alle Nederlandse bedrijven makkelijk om maatschappelijke impact te maken.
 
Corona zorgt voor meer behoefte aan betekenisvol werk
NL Cares is de grootste vrijwilligersorganisatie van Nederland. Managing Director van de organisatie, Alle Wijnand Roodbergen, signaleert sinds de uitbraak van het coronavirus een trend: "Veel mensen zijn zich bewuster geworden van maatschappelijke problemen en vinden deze urgenter dan daarvoor. Er kwamen veel problemen bloot te liggen door corona, maar mensen hadden ook meer tijd om te reflecteren op bijvoorbeeld klimaatuitdagingen en diversiteit."
Roodbergen: "Dat bewustzijn nemen werknemers mee naar kantoor. Daardoor willen steeds meer mensen een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, ook van negen tot vijf. Samen met GoodUp lanceren we daarom een platform waarop het gemakkelijker wordt om werknemers vrijwilligerswerk te laten doen, waarbij ze hun professionele vaardigheden maatschappelijke waarde geven."

Bedrijven willen maatschappelijke impact maken
Niet alleen werknemers, maar ook steeds meer bedrijven willen een grotere rol spelen op maatschappelijk vlak. Wouter Bakker, CEO van GoodUp: "De afgelopen jaren vragen medewerkers en klanten vaker van bedrijven om een positieve impact te maken. Ook staan er activistische aandeelhouders en impact-investeerders op, die harde eisen stellen op het gebied van duurzame bedrijfsvoering. Bedrijven kunnen en willen er niet meer omheen en moeten zich inzetten voor een betere toekomst."
Volgens Bakker worstelen bedrijven toch nog vaak met het realiseren van maatschappelijke impact. "Hoewel bedrijven niet meer om maatschappelijke betrokkenheid heen kunnen, is het voor veel managers een nieuw thema of worstelen ze met de praktische invulling ervan. Door het heel makkelijk te maken om werknemers vrijwilligerswerk te laten doen, wordt maatschappelijke impact maken een kwestie van sign up en show up."


 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De tien beste Europese steden voor een workation
 Helft supportprofessionals heeft invloed op besluiten die manager neemt
 Gelijkheid, diversiteit en inclusie: goed voor de medewerkers, maar ook goed voor het bedrijf?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie redenen waarom werknemers beter presteren door vrijwilligerswerk
 Sociale partners en OR zien vrijwilliger en zzp’er niet staan
 Op sabbatical: wil ik het, mag het, kan het…?
 Meer kans op baan via vrijwilligerswerk
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
top10
De mentale antenne van de topverkoper
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein
Vier op tien jonge Nederlanders overwegen emigratie door woningtekort
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
Premie WA beperkt casco-verzekering stijgt ondanks daling schadelasten
Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
Drie op de vijf Nederlanders willen werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft
Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven
AFAS Software en Viisi Hypotheken beste Europese werkgevers
Werknemers richten zich tijdens pandemie op zelfsturend leren
meer top 10