zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland loopt achter als het om investeren in Bitcoin gaat

Vijftien procent van de Nederlanders verwacht komend jaar te investeren in Bitcoin,

31 augustus 2021 - Bitvavo presenteert nieuw onderzoek naar de status van Bitcoin in Nederland, België en Duitsland. Voor het onderzoek heeft Markteffect, in samenwerking met Bitvavo, in ieder van de drie landen meer dan duizend respondenten ondervraagd. Zij werden onder meer gevraagd naar hun kennis van cryptocurrency, hun bereidheid hierin te investeren en hun vertrouwen in Bitcoin.

Het doel van dit onderzoek is achterhalen hoe de cryptocurrency-markt en de afzonderlijke cryptomunten zich ontwikkelen nu digitale valuta steeds populairder worden in Europa. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders minder geneigd zijn om te investeren in Bitcoin dan mensen in Duitsland of België. Daarnaast schatten Nederlanders hun kennis over Bitcoin een stuk lager in dan respondenten in de andere twee landen. 


Eerder dit jaar heeft Markteffect de allereerste Bitcoin Monitor uitgevoerd. Daaruit bleek dat maar liefst 700.000 Nederlanders eigenaar zijn van Bitcoin, of een deel daarvan. Uit de tweede meting, exact drie maanden later, blijkt dat het aantal investeerders relatief stabiel is gebleven. Dit terwijl de koers van Bitcoin tussen de periode van het eerste onderzoek en het tweede onderzoek daalde van 55.000 dollar naar 33.000 dollar. Inmiddels schommelt de waarde van de populairste cryptomunt weer rond de 47.000 dollar.
 
De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek zijn:
 
  • Nederland loopt achter op Duitsland en België als het gaat om investeren in Bitcoin. 15 procent van de Nederlandse respondenten verwacht het komende jaar te investeren in Bitcoin, tegenover negentien procent in België en 37 procent in Duitsland
  • Het merendeel van de Nederlanders heeft weinig verstand van Bitcoin. 54 procent van de respondenten omschrijft zijn kennis als slecht of zeer slecht.
  • Nederlanders zijn relatief kritisch tegenover Bitcoin. 44 procent van de woordassociaties bij Bitcoin waren negatief, tegenover 34 procent neutrale woorden en slechts 23 procent positieve woorden.
  • Bitcoin is veruit de bekendste digitale munt. Ethereum en Dogecoin volgen respectievelijk op de tweede en derde plaats.
  • Nederlanders hebben vooral financiële motieven om in Bitcoin te investeren. De verwachte winstgevendheid (44 procent) en de instapwaarde (27 procent) worden als belangrijkste redenen genoemd door Nederlandse respondenten.
  • De beperkte kennis van Nederlanders is de voornaamste reden om niet in Bitcoin te investeren. Een gebrek aan kennis (39 procent) en niet weten of Bitcoin veilig genoeg is (32 procent) worden als voornaamste argumenten genoemd door Nederlandse respondenten.
Vooruitstrevend land
"Nederland wordt traditioneel gezien als een erg vooruitstrevend land en early adopter van veel technologieën en innovaties. Het is daarom opvallend dat de adoptie van Bitcoin achterloopt op België en Duitsland en dat de kennis hierover enigszins achterblijft," stelt Willem Jan Rutgers, Head of Marketing bij Bitvavo. "Daarom is het belangrijk dat de cryptocurrency-sector zijn verantwoordelijkheid neemt en fungeert als betrouwbare bron van informatie voor nieuwsgierige investeerders. Bij Bitvavo erkennen we de rol die we spelen bij het volwassen worden van deze snelgroeiende branche en het opbouwen van vertrouwen onder huidige en toekomstige investeerders."
"Dit onderzoek toont aan dat er duidelijk steeds meer interesse is voor digitale valuta en Bitcoin in het bijzonder. Het is belangrijk voor cryptocurrency exchanges, zoals Bitvavo, om de beeldvorming van lokale markten te begrijpen en welke factoren investeringen kunnen stimuleren of juist afschrikken," aldus Bas de Vries, Client Consultant bij Markteffect en mede-auteur van het onderzoek. "We zijn optimistisch dat onze driemaandelijkse Bitcoin Monitor waardevolle inzichten zal bieden om te helpen met de volwassenwording van de branche."
Dit onderzoek zal op kwartaalbasis worden herhaald, waarbij in oktober 2021 een nieuwe meting zal plaatsvinden. Op de lange termijn kan hiermee bijvoorbeeld worden voorspeld hoe een prijswijziging van cryptocurrency de beeldvorming van consumenten beïnvloedt. De markt is en blijft immers aan verandering onderhevig en Bitvavo hoopt beter in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van (potentiële) investeerders door diepgaande kennis op te doen van de doelgroep.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
 Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
 Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Financiële cyberdreigingen in 2021
 Bitcoinsalaris wordt opnieuw populairder nu waarde bitcoin stijgt
 Nieuwe grootschalige DDoS aanvallen richten zich op kritieke infrastructuur
 Steeds meer banen gericht op blockchain technologie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Kies als MT voor duurzame oplossingen; juist in de bouw
De kracht van buitenreclame blijft bestaan
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Betere balans tussen werk en privé is goed voornemen nummer één
Werkend Nederland gaat er minimaal op vooruit
Meeste finance afdelingen beschikken slechts over beperkte digitale basis
De acht belangrijkste trends op de bijbanenmarkt
Global Networking Trends report: NaaS steeds populairder
Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
Deze vier taken staan zeker op de agenda van de CFO in 2022
Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
meer top 10