zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CFO: analytisch vermogen belangrijkste vaardigheid voor finance professional

Data moeten worden geanalyseerd

23 augustus 2021 - De finance professional van de toekomst is het meest gebaat bij het hebben van een goed analytisch vermogen. Dit stelt ruim een op de drie CFO’s (36 procent) in de FinTech Barometer 2021, het jaarlijkse onderzoek uitgevoerd door Visma | Onguard. Andere belangrijke vaardigheden waarover finance professionals in de toekomst moeten beschikken zijn communicatievaardigheden (35 procent) en leiderschapskwaliteiten (31 procent).

Dat het analytisch vermogen bovenaan de wensenlijst van de CFO staat, is niet gek. Driekwart van de financieel directeuren (72 procent) wil graag dat hun organisatie binnen nu en drie jaar volledig datagedreven is, en die data moet geanalyseerd kunnen worden.


 
Analytisch vermogen nodig voor datagedrevenheid
De helft van de CFO’s geeft aan dat big data in de nabije toekomst de grootste invloed gaat hebben op de financiële sector. Daar willen ze op voorsorteren. Op dit moment merkt een derde van de CFO’s (31 procent) namelijk dat het gebrek aan expertise in dataprocessen en –analyses de grootste belemmering is om datagedreven te worden. En die datagedrevenheid is voor de CFO zeer belangrijk, met name om de efficiëntie van bedrijfsprocessen te verhogen (25 procent) en om het service- en productaanbod te vergroten (22 procent).  
Marieke Saeij, CEO bij Visma | Onguard: "De rol van de finance professional is binnen de sector al jaren onderwerp van gesprek. De komst van big data en technologieën als intelligente automatisering, robotisering en kunstmatige intelligentie zorgen ervoor dat handmatige en repetitieve taken uit handen worden genomen. Dit betekent dus dat relatief eenvoudige handelingen niet meer binnen het takenpakket van de finance professional horen en er voor hem automatisch ruimte komt om de focus te verleggen. Bijvoorbeeld naar een veel meer analytische functie, waarin ze echt bezig kunnen zijn met bijzondere klantsituaties. Ook kunnen ze veel sneller inspelen op mogelijke betalingsproblemen en echt een proactieve aanpak realiseren. Dit leidt automatisch tot betere bedrijfsresultaten."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digitaal comfortabel wordt de norm
 'Werknemer verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling'
 Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
  Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10