zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander bang voor datamisbruik door apps

32 procent bereid om privacy in te leveren voor (financiële) voordelen

12 augustus 2021 - Maar liefst 64 procent van de Nederlanders vreest weleens dat apps of derde partijen hun data misbruiken. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl onder 1.103 Nederlanders van achttien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks deze angst is een derde van hen bereid om hun persoonlijke gegevens te verruilen voor voordelen in de app.

Vooral zestigplussers wantrouwen applicatieproducenten. Zo denkt 73 procent van hen dat apps of andere partijen hun gevraagde data voor verkeerde doeleinden gebruiken. Mogelijk daardoor ruilen zij minder snel hun persoonlijke gegevens in voor appvoordelen (23 procent) dan respondenten jonger dan dertig jaar (39 procent). "Steeds meer apps vragen om privégegevens of toegang tot andere applicaties," zegt Abel Baas van VPNdiensten. "Lang niet allemaal zijn ze transparant over waarvoor zij die gegevens nodig hebben, dus ik begrijp dat mensen hier sceptisch over zijn. Wees voorzichtig met het delen van persoonlijke data, hoe mooi premiumfuncties of financiële voordelen in apps ook klinken. Want vaak geldt: als iets gratis is, ben jij het product."


 
Kleine lettertjes
Ondanks de angst voor datamisbruik accepteert maar liefst tachtig procent van de Nederlanders de privacy-instellingen op apps zonder dat zij eerst de voorwaarden lezen. Met name jongeren tot dertig jaar (87 procent) accepteren die gelijk. Onder zestigplussers bedraagt dit percentage zeventig procent. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat ze die voorwaarden onoverzichtelijk vinden. Zo vindt maar liefst 84 procent van de respondenten dat apps duidelijker moeten aangeven waarvoor ze de gevraagde gegevens gebruiken. Baas: "Ik begrijp dat de meeste mensen liever niet alle kleine lettertjes lezen voordat ze een app kunnen gebruiken. Hier maak ik mezelf ook weleens schuldig aan. Daarom kijk ik in ieder geval waar de app toestemming voor vraagt. Als bijvoorbeeld een nieuwsapp toegang wil tot mijn locatie of camera, dan zoek ik even verder."
 
Eigen regie
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders niet altijd roekeloos met hun eigen data omgaan. Zo staakt maar liefst 86 procent van de respondenten regelmatig een inlogprocedure wanneer een mobiele applicatie om teveel gegevens vraagt. Als blijkt dat applicatiefabrikanten over ongewenste data beschikken, vraagt een op de vijf Nederlanders hen weleens of zij die willen verwijderen. Mannen doen dit opvallend vaker (24 procent) dan vrouwen (vijftien procent). Baas: " Als je twijfelt of apps echt bepaalde gegevens moeten weten, bedenk dan goed wat zij nodig hebben voor optimale prestaties. Houd daarnaast de regie in eigen handen. Zo krijg ik bij een registratie op een nieuwe app altijd de optie dat mijn telefoon mijn gegevens automatisch invult. Hoewel dat heel handig is, kies ik daar niet voor omdat ik dan het risico loop dat ik overbodige informatie weggeef."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De tien beste Europese steden voor een workation
 Helft supportprofessionals heeft invloed op besluiten die manager neemt
 Gelijkheid, diversiteit en inclusie: goed voor de medewerkers, maar ook goed voor het bedrijf?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander logt het liefst automatisch in op apps, ondanks veiligheidsrisico’s
 Kwart online gebruikers geeft apps en services altijd toegang tot microfoons of webcams
 52 procent van de organisaties kampt met inbreuk op cloud-accounts
 Werknemer krijgt toegang tot corporate data via persoonlijke apparaten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
top10
De mentale antenne van de topverkoper
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein
Vier op tien jonge Nederlanders overwegen emigratie door woningtekort
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
Premie WA beperkt casco-verzekering stijgt ondanks daling schadelasten
Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
Drie op de vijf Nederlanders willen werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft
Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven
AFAS Software en Viisi Hypotheken beste Europese werkgevers
Werknemers richten zich tijdens pandemie op zelfsturend leren
meer top 10