zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Corona zorgt voor makkelijk te benaderen maar moeilijk te werven kandidaten

Recruitmentproces is in korte tijd enorm veranderd

30 juli 2021 - In het afgelopen jaar waren kandidaten makkelijker te benaderen maar moesten bureaus en werkgevers meer inspanning verrichten om een kandidaat daadwerkelijk te laten solliciteren. Dit blijkt uit het Recruitment Kengetallen onderzoek 2021, dat een duidelijk beeld geeft van de arbeidsmarkt ten tijde van de coronamaatregelen.  

De markt is op zijn kop gezet: de vorm en uitvoering van het recruitmentproces en het gebruik van recruitment middelen is in een korte tijd drastisch veranderd.


Organisaties hebben aangegeven dat corona met name een sterke invloed heeft gehad op de recruitmentbudgetten, doordat deze zijn gereduceerd of stopgezet. Daarnaast zijn vacatures on hold gezet en is face-to-face contact vervangen door online videobellen. Deze ontwikkeling op het gebied van videobellen biedt echter ook meer efficiëntie en flexibiliteit (zowel voor werkgever als werknemer), doordat interviews en assessments gemakkelijker kunnen worden afgenomen en sneller zijn in te plannen. Werknemers zijn bovendien vanuit huis en flexibeler gaan werken en willen dit ook (gedeeltelijk) blijven doen. Deze hybride vorm van werken is ook bij werkgevers meer acceptabel geworden. 
 
Groot gedeelte geen effect van de crisis
De coronamaatregelen hebben het wel lastiger gemaakt voor organisaties om kandidaten te bereiken (via bijvoorbeeld beurzen en live events) en om de bedrijfscultuur te delen en over te dragen. Ondanks alle veranderingen heeft ruim 40% van de deelnemers uit dit onderzoek niet het idee dat hun organisatie is beïnvloed door corona. Dit geeft aan dat veranderingen toch vrij soepel zijn doorgevoerd en/of dat niet alle (recruitment)organisaties even sterk beïnvloed zijn door de veranderingen als gevolg van corona. 
De onzekerheden die door alle veranderingen op de arbeidsmarkt zijn ontstaan hebben er wel voor gezorgd dat kandidaten minder gemakkelijk van baan wisselen of op zoek gaan naar een nieuwe baan. Vanwege de verschuivingen op de arbeidsmarkt zijn werknemers meer risico-avers en kiezen zij eerder voor het hebben van zekerheid.

Bureaus benaderen kandidaten makkelijker
Met name bureaus vinden het makkelijker om kandidaten te benaderen, maar moeilijker om ze te werven. Zo zijn bureaus al gewend aan het benaderen van hun kandidaten via sourcing en social media. Ook de kandidaten zijn nu meer open gaan staan voor toenadering via deze digitale kanalen. Dit maakt dat kandidaten makkelijker te benaderen zijn, maar minder makkelijk te werven (een kandidaat er toe zetten om te gaan solliciteren of te reageren op een aanbod). Een verklaring hiervoor kan zijn dat er sprake is van toegenomen concurrentie, in combinatie met kandidaten die zich minder gemakkelijk laten recruiten.   
Al met al blijkt dat de invloed van corona op organisaties kleiner is dan gedacht, al dan niet op basis van hun eigen ervaring. De effecten die er zijn lijken met name invloed te hebben op de bureaus. Toch zijn dit niet alleen maar negatieve effecten, aangezien het wel makkelijker is geworden om kandidaten te benaderen. Het is nog maar de vraag hoe de huidige trends zich na de crisis zullen gaan ontwikkelen. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
 Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
 Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten
 Technische bedrijven werven ondanks coronacrisis onverminderd door
 Commercieel verantwoordelijken: “LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021''
 Werkgevers werven sinds corona bijna veertien dagen sneller
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Kies als MT voor duurzame oplossingen; juist in de bouw
De kracht van buitenreclame blijft bestaan
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Wat verandert er straks door de ‘Wet betaald ouderschapsverlof’?
Bedrijven gaan cyberslag aan in 2022
Vijf strategieën om de leertijd van je medewerkers te maximaliseren
Betere balans tussen werk en privé is goed voornemen nummer één
60 procent IT-securityspecialisten vindt ransomware en terrorismedreigingen vergelijkbaar
Duurzaamheidsmanagers hebben een boeiende baan met toekomstperspectief
Werkend Nederland gaat er minimaal op vooruit
Meeste finance afdelingen beschikken slechts over beperkte digitale basis
Grootste uitdaging IT-afdelingen is digitale transformatie en behoud van technisch talent
Global Networking Trends report: NaaS steeds populairder
meer top 10