zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten

Het inbedden van veerkracht in een organisatie vereist leiderschap

6 juli 2021 - Het gat in digitale vaardigheden dat al lang vóór de pandemie bestond, wordt steeds groter naarmate digitalisering centraal staat bij de wederopbouw van onze economieën. Terwijl het omscholen van personeel door managers doorgaans wordt beschouwd als een uitdagend en langdurig proces, heeft de pandemie ons geleerd dat het van vitaal belang is om opnieuw te bedenken hoe we teams opleiden, werven en zelfs opnieuw uitvinden door middel van omscholing.

Met wendbaarheid en snelheid kunnen we dit moment gebruiken om de toekomst van organisaties en werk volledig opnieuw te bedenken. Dat zegt Michiel van Vlimmeren, General Manager bij Salesforce Nederland.


 
Snelle omscholing kan helpen om te reageren op veranderende prioriteiten
We hebben tijdens de pandemie geleerd dat mensen bereid zijn om nieuwe vaardigheden te leren wanneer ze de kans krijgen. Zo weten we dat tijdens de pandemie veel luchtvaart-, horeca- en reismedewerkers zijn uitgerust met nieuwe vaardigheden via korte, op maat gemaakte cursussen. Dit waren allemaal industrieën die het hardst werden getroffen door de crisis. Binnen de kortste keren waren de medewerkers opgeleid om in de gezondheidszorg aan de slag te gaan. "Veel van degenen die zich hebben omgeschoold, hebben sindsdien besloten om permanent in de gezondheidszorg te blijven," aldus Van Vlimmeren. "Gedreven door een doel en met gevoel voor urgentie, kunnen soortgelijke initiatieven in andere sectoren worden ontwikkeld, niet alleen om de huidige gaten in digitale vaardigheden te dichten, maar ook om wereldwijde uitdagingen zoals klimaatverandering aan te pakken."
 
Versnellen en digitaal schalen van processen
Van Vlimmeren: "Bedrijven die gebruikmaken van cloud computing hebben ons laten zien wat het betekent om veerkrachtig te zijn in tijden van crisis - door schaalbaarheid, beschikbaarheid en toegankelijkheid van informatie vanaf elke locatie mogelijk te maken. Meer automatisering, AI en prognosemodellen hebben bedrijven in onder meer de detailhandel, geholpen om de gevolgen voor de beschikbaarheid van personeel tijdens de pandemie beter te voorspellen en erop voor te bereiden. Om het meeste uit deze technologieën te halen, moeten organisaties ervoor dat digitale geletterdheid de basis vormt voor elke rol op elk niveau."
 Ter inspiratie, zegt Van Vlimmeren, kunnen we kijken naar hoe grote supermarkten of webwinkels er bijvoorbeeld in zijn geslaagd om snel enorme aantallen mensen te werven en op te leiden om hun winkels en distributiecentra draaiende te houden. "Dit vereiste drastische veranderingen in hun arbeids- en opleidingsprocessen, waardoor digitaal en hapklaar leren mogelijk werd. Het typische tijdsbestek dat nodig is om werknemers gezond te houden en ze te helpen om klanten effectief te bedienen, werd op die manier verkort," aldus de topman van Salesforce Nederland.
 
Leidinggeven in een volledig digitale, overal ter wereld werken
Van Vlimmeren: "Het inbedden van veerkracht in een organisatie vereist leiderschap; het delen van dezelfde doelen en waarden zal een veel sterker en verenigd personeelsbestand opbouwen. Terwijl de wereld van werken blijft veranderen, zal de behoefte aan leiderschap en samenwerking constant blijven. Terwijl investeren in harde vaardigheden ons zal helpen ons werk beter te doen en bedrijven concurrerend te houden, zullen we meer moeten vertrouwen op soft skills om zowel op de fysieke als digitale werkplek te gedijen. In dit opzicht is onze reis naar omscholing en heropleiden eindeloos. In een wereld na de pandemie zal de mogelijkheid om snel en op grote schaal mensen te kunnen omscholen en te leiden met empathie onze werkplekken wendbaarder en veerkrachtiger maken dan voorheen."
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 FinanciŽle coaches gezocht: aantal openstaande functies schiet omhoog
 Europese bedrijven zijn positief over hun uitgaven aan CX-technologie
 Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders in door corona getroffen sectoren hebben weinig interesse in omscholing naar techniek
 Leergieriger door coronacrisis: vooral vrouwen en jongeren gemotiveerd om te leren
 Dankzij lockdown beseft werkend NL het belang van altijd blijven leren
 Werkende Nederlander gaat in 2020 extra in zichzelf investeren
 
 
reacties
 
Jacqueline | Excellent Sales Training  |   | 
18-11-2021
 | 
14:13 uur
Je merkt op alle vlakken van de economie dat de komst van de technologie veel heeft verandert. Ook de relatie met tussen klant en aanbieder. De klant heeft zelf al veel vooronderzoek kunnen doen, en verwacht dus veel meer van de aanbieder. Dus niet alleen de manier waarop gewerkt wordt, maar ook de manier van verkopen is flink aan het veranderen. Het is interessant wat de volgende verandering gaat zijn in onze economieŽn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogrammaís blijven onderbelicht
Kennis HR-professionals over actuele wet- en regelgeving zwaar onvoldoende
CIO heeft moeite om explosieve datagroei van alle cloudservices te managen
Ruim helft Gen Z ervaring met uitbuiting of mishandeling op werk
Video-Leren: het hoe en waarom
Hoe reis je zakelijk zorgeloos en met plezier door Nederland?
Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
IT-leider vindt zichtbaarheid voorwaarde voor netwerkveiligheid
Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
meer top 10