zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten

Het inbedden van veerkracht in een organisatie vereist leiderschap

6 juli 2021 - Het gat in digitale vaardigheden dat al lang vóór de pandemie bestond, wordt steeds groter naarmate digitalisering centraal staat bij de wederopbouw van onze economieën. Terwijl het omscholen van personeel door managers doorgaans wordt beschouwd als een uitdagend en langdurig proces, heeft de pandemie ons geleerd dat het van vitaal belang is om opnieuw te bedenken hoe we teams opleiden, werven en zelfs opnieuw uitvinden door middel van omscholing.

Met wendbaarheid en snelheid kunnen we dit moment gebruiken om de toekomst van organisaties en werk volledig opnieuw te bedenken. Dat zegt Michiel van Vlimmeren, General Manager bij Salesforce Nederland.


 
Snelle omscholing kan helpen om te reageren op veranderende prioriteiten
We hebben tijdens de pandemie geleerd dat mensen bereid zijn om nieuwe vaardigheden te leren wanneer ze de kans krijgen. Zo weten we dat tijdens de pandemie veel luchtvaart-, horeca- en reismedewerkers zijn uitgerust met nieuwe vaardigheden via korte, op maat gemaakte cursussen. Dit waren allemaal industrieën die het hardst werden getroffen door de crisis. Binnen de kortste keren waren de medewerkers opgeleid om in de gezondheidszorg aan de slag te gaan. "Veel van degenen die zich hebben omgeschoold, hebben sindsdien besloten om permanent in de gezondheidszorg te blijven," aldus Van Vlimmeren. "Gedreven door een doel en met gevoel voor urgentie, kunnen soortgelijke initiatieven in andere sectoren worden ontwikkeld, niet alleen om de huidige gaten in digitale vaardigheden te dichten, maar ook om wereldwijde uitdagingen zoals klimaatverandering aan te pakken."
 
Versnellen en digitaal schalen van processen
Van Vlimmeren: "Bedrijven die gebruikmaken van cloud computing hebben ons laten zien wat het betekent om veerkrachtig te zijn in tijden van crisis - door schaalbaarheid, beschikbaarheid en toegankelijkheid van informatie vanaf elke locatie mogelijk te maken. Meer automatisering, AI en prognosemodellen hebben bedrijven in onder meer de detailhandel, geholpen om de gevolgen voor de beschikbaarheid van personeel tijdens de pandemie beter te voorspellen en erop voor te bereiden. Om het meeste uit deze technologieën te halen, moeten organisaties ervoor dat digitale geletterdheid de basis vormt voor elke rol op elk niveau."
 Ter inspiratie, zegt Van Vlimmeren, kunnen we kijken naar hoe grote supermarkten of webwinkels er bijvoorbeeld in zijn geslaagd om snel enorme aantallen mensen te werven en op te leiden om hun winkels en distributiecentra draaiende te houden. "Dit vereiste drastische veranderingen in hun arbeids- en opleidingsprocessen, waardoor digitaal en hapklaar leren mogelijk werd. Het typische tijdsbestek dat nodig is om werknemers gezond te houden en ze te helpen om klanten effectief te bedienen, werd op die manier verkort," aldus de topman van Salesforce Nederland.
 
Leidinggeven in een volledig digitale, overal ter wereld werken
Van Vlimmeren: "Het inbedden van veerkracht in een organisatie vereist leiderschap; het delen van dezelfde doelen en waarden zal een veel sterker en verenigd personeelsbestand opbouwen. Terwijl de wereld van werken blijft veranderen, zal de behoefte aan leiderschap en samenwerking constant blijven. Terwijl investeren in harde vaardigheden ons zal helpen ons werk beter te doen en bedrijven concurrerend te houden, zullen we meer moeten vertrouwen op soft skills om zowel op de fysieke als digitale werkplek te gedijen. In dit opzicht is onze reis naar omscholing en heropleiden eindeloos. In een wereld na de pandemie zal de mogelijkheid om snel en op grote schaal mensen te kunnen omscholen en te leiden met empathie onze werkplekken wendbaarder en veerkrachtiger maken dan voorheen."
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 40 procent van de bedrijven gaat salarisadministratie moderniseren tegen 2023
 Financieel dienstverleners schieten tekort nu consumenten duurzame financiering eisen
 Minder dan een kwart van de zakelijke beslissers zet AI in om klantcommunicatie te verbeteren
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders in door corona getroffen sectoren hebben weinig interesse in omscholing naar techniek
 Leergieriger door coronacrisis: vooral vrouwen en jongeren gemotiveerd om te leren
 Dankzij lockdown beseft werkend NL het belang van altijd blijven leren
 Werkende Nederlander gaat in 2020 extra in zichzelf investeren
 
 
reacties
 
Jacqueline | Excellent Sales Training  |   | 
18-11-2021
 | 
14:13 uur
Je merkt op alle vlakken van de economie dat de komst van de technologie veel heeft verandert. Ook de relatie met tussen klant en aanbieder. De klant heeft zelf al veel vooronderzoek kunnen doen, en verwacht dus veel meer van de aanbieder. Dus niet alleen de manier waarop gewerkt wordt, maar ook de manier van verkopen is flink aan het veranderen. Het is interessant wat de volgende verandering gaat zijn in onze economieŽn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
top10
Overweeg je een management buy out? Drie tips
Hybride werken: veel bedrijven in de Randstad zijn om
Pandemie zorgt voor toename van fraude en oplichting
Acht op de tien technische bedrijven kampt komende vijf jaar met personeelstekort
Gebrek aan controles en zichtbaarheid in wat gebruikers doen in app zorgt voor onnodig bedrijfsrisico
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
'Innovatief leiderschap vraagt moed en non-conformistisch handelen'
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiŽle sector
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
Digitale monitoring van werknemers schaadt vertrouwen en vergroot personeelsverloop
meer top 10