zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Financiële teams met AI presteren aanzienlijk beter dan vakgenoten zonder de technologie

62 procent van de financiële professionals verwacht steeds meer betrokken te zijn bij strategie- en besluitvorming

14 juli 2021 - 43 procent van bedrijven wereldwijd die ArtificiaI Intelligence (AI) gebruikt, verwacht dat hun sterke positie over twaalf maanden nog steeds te handhaven is, terwijl slechts 21 procent van de bedrijven die geen gebruik maakt van AI dit denkt. Dit blijkt uit het wereldwijde Finance, AI and the future of decision making onderzoek van Unit4.

Bijna de helft van de bedrijven met AI (47 procent) vindt dat hun bedrijf sterk presteert, dit is slechts 28 procent bij bedrijven zonder de technologie.


"AI staat volop in de belangstelling van financiële afdelingen over de hele wereld, met early adopters die ervan overtuigd zijn dat het een positieve impact heeft op de prestaties van hun organisaties," aldus Gordon Stuart, CFO van Unit4. "AI moet echter niet alleen worden gezien als een manier om processen te automatiseren. Het kan finance professionals helpen om in een meer strategische rol te stappen, waarbij ze data interpreteren door middel van technologische analyse en de bevindingen vertalen naar zinvolle inzichten die relevant zijn voor hun organisaties. Zo kunnen zij helpen de financiële koers te bepalen."
 
Steeds meer betrokken bij strategie en besluitvorming
Als we inzoomen op de Nederlandse cijfers, verwacht 62 procent van de Nederlandse financiële professionals steeds meer betrokken te worden bij strategie- en besluitvorming. 60 procent denkt dat hun dagelijkse taken in hetzelfde tijdsbestek aanzienlijk gaan veranderen. Dat er nog werk aan de winkel is om de rolverandering bij te kunnen benen, blijkt uit de 82 procent die zegt dat degenen in financiële functies hun vaardigheden in de komende twaalf maanden moeten verbeteren. Bijna drie op de vier professionals heeft plannen om zich het komende jaar bij te scholen in AI, machine learning, coding, data analyse en data science. 
Financiële professionals geven aan dat de belangrijkste voordelen van AI zijn dat het de kans op menselijke fouten verkleint (32 procent) en dat het tijd bespaart (36 procent). 22 procent zegt dat het collega's zou helpen om sneller beslissingen te nemen, en 26 procent gelooft dat het bruikbare inzichten voor de besluitvorming zou opleveren.
 "Uit onze ervaring blijkt dat als financiële professionals een meer strategische rol willen spelen, ze over de zakelijke en leiderschapsvaardigheden moeten beschikken om te bepalen welke zaken het bedrijf prioriteit moet geven om te slagen," aldus Georgina Kossivas, Chief Financial en Risk Officer bij Nuclear Waste Management Organization. "Communicatievaardigheden zijn ook ongelooflijk belangrijk om inzichten op de juiste manier over te brengen aan senior besluitvormers. Het is belangrijk dat finance professionals deze vaardigheden ontwikkelen om de investeringen in AI ten volle te benutten."  
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 70 procent Europese organisaties zet al AI in
 De toekomst van een AI-gebaseerd bedrijf
 Hoe AI-gedreven voorspellingen bedrijven en de toekomst van werk transformeren
 Gerichte inzet AI nodig om ROI gezond te houden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10