zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud

Twee derde vindt dat manager zijn begint bij persoonlijk leiderschap

18 juni 2021 - Ruim een derde (37 procent) van de managers is van mening dat leidinggeven meer gericht is op soft skills dan op inhoud. Dat blijkt uit de ManagementScore van ISBW, een representatief onderzoek onder ruim 500 managers in Nederland. Als het aankomt op een leidinggevende functie vindt twee op de drie (67 procent) managers werkervaring belangrijker dan een diploma.

Vrouwen (71 procent) vinden dit vaker dan mannen (63 procent). Dit lijkt haaks te staan op het aantal managers dat trainingen of opleidingen volgt. Bijna negen op de tien (87 procent) geeft aan de afgelopen tien jaar één of meerdere opleidingen of trainingen te hebben gevolgd.


 
Ruimte geven aan team
Voor 67 procent van de managers vormt persoonlijk leiderschap de basis voor het zijn van een goede manager. Persoonlijk leiderschap houdt in dat u bewust bent van keuzes en manieren van handelen en daarmee anderen inspireert en motiveert. In hun eigen rol focussen managers zich vooral op het creëren van een fijne sfeer (36 procent). Toch is het behalen van resultaat ook niet onbelangrijk: 30 procent geeft aan hier vooral op te focussen. Wel krijgen medewerkers ruimte om dit zelf te realiseren. Bijna acht op de tien (77 procent) managers zet de koers voor zijn team uit maar geeft daarbinnen vrijheid aan de medewerkers om doelstellingen te realiseren.
Rob Rijbroek, directeur ISBW: "Als manager vervult uverschillende rollen: ondernemer, leider, organisator en coach. De coachende rol is – zeker nu managen op afstand blijvend lijkt – erg belangrijk. Dit houdt bijvoorbeeld in dat u belangstelling toont, naar medewerkers luistert, hen vertrouwt, zegt hoe dingen anders kunnen en complimenten geeft. Als manager mag u het belang van deze rol, waarbij menselijk contact centraal staat, niet onderschatten. Natuurlijk leert u dit op de werkvloer, maar dit zijn ook juist aspecten van het vak die u tijdens cursussen en opleidingen verder kunt verbeteren. Denk aan zaken als communicatieve vaardigheden, overtuigen en inspirerend leiderschap. Het zegt veel over managend Nederland dat het grootste deel van hen het belang van deze aspecten inziet en openstaat voor ontwikkeling."
 
Managers willen blijven ontwikkelen
Managers kenmerken zichzelf voornamelijk als betrouwbaar (51 procent), betrokken (45 procent) en behulpzaam (45 procent). Toch zijn er ook eigenschappen die nog verbeterd kunnen worden. Zo willen ze zich graag verder ontwikkelen om daadkrachtig (26 procent), inspirerend (21 procent) en geduldig (19 procent) te zijn. Dit doen ze het liefst door te sparren met collega’s (54 procent), feedback te vragen aan collega’s (52 procent) en door regelmatig een cursus, training of opleiding te volgen (51 procent).
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Selecteren op soft skills steeds belangrijker’
 Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker
 Het werk opnieuw vormgeven in een post-pandemische wereld
 Vrouwen in leidinggevende posities hebben meer vertrouwen in omgang met crises dan mannen
 
 
reacties
 
Xander Cladder MWO  |   | 
18-06-2021
 | 
08:07 uur
Goed dat ISBW de Nederlandse manager onderzoekt en daarover in Managersonline publiceert. Het is vanzelfsprekend belangrijk dat managers nadenken over hun rol op de werkvloer. Omdat grote aantallen managersbanen tegenwoordig vervallen (CBS) omdat steeds meer organisaties kiezen voor zelfsturing als managementconcept, zou het goed zijn als managers zich vaker afvragen: wat is mijn meerwaarde eigenlijk? Als je anno 2021 op jouw managementstoel zit omdat je het beste weet wat er moet gebeuren, dan is het misschien wijs snel een loopbaantraject aan te vragen. Want de toegevoegde waarde van inhoudelijke kennis en ervaring zal om verschillende redenen steeds verder afnemen. Dat slechts 1/3e van alle managers denkt dat de effectiviteit van het eigen werk over soft skills gaat (in mijn ogen is dat intermenselijke deel juist keihard) is opmerkelijk. Daarmee staat in mijn ogen de toekomst van het vak management op de tocht. Ik wens de Nederlandse manager succes toe in het bereiken van een hoge toegevoegde waarde. De enige garantie op duurzaam werk. Soft skills zijn absoluut het belangrijkst!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10