zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud

Twee derde vindt dat manager zijn begint bij persoonlijk leiderschap

18 juni 2021 - Ruim een derde (37 procent) van de managers is van mening dat leidinggeven meer gericht is op soft skills dan op inhoud. Dat blijkt uit de ManagementScore van ISBW, een representatief onderzoek onder ruim 500 managers in Nederland. Als het aankomt op een leidinggevende functie vindt twee op de drie (67 procent) managers werkervaring belangrijker dan een diploma.

Vrouwen (71 procent) vinden dit vaker dan mannen (63 procent). Dit lijkt haaks te staan op het aantal managers dat trainingen of opleidingen volgt. Bijna negen op de tien (87 procent) geeft aan de afgelopen tien jaar één of meerdere opleidingen of trainingen te hebben gevolgd.


 
Ruimte geven aan team
Voor 67 procent van de managers vormt persoonlijk leiderschap de basis voor het zijn van een goede manager. Persoonlijk leiderschap houdt in dat u bewust bent van keuzes en manieren van handelen en daarmee anderen inspireert en motiveert. In hun eigen rol focussen managers zich vooral op het creëren van een fijne sfeer (36 procent). Toch is het behalen van resultaat ook niet onbelangrijk: 30 procent geeft aan hier vooral op te focussen. Wel krijgen medewerkers ruimte om dit zelf te realiseren. Bijna acht op de tien (77 procent) managers zet de koers voor zijn team uit maar geeft daarbinnen vrijheid aan de medewerkers om doelstellingen te realiseren.
Rob Rijbroek, directeur ISBW: "Als manager vervult uverschillende rollen: ondernemer, leider, organisator en coach. De coachende rol is – zeker nu managen op afstand blijvend lijkt – erg belangrijk. Dit houdt bijvoorbeeld in dat u belangstelling toont, naar medewerkers luistert, hen vertrouwt, zegt hoe dingen anders kunnen en complimenten geeft. Als manager mag u het belang van deze rol, waarbij menselijk contact centraal staat, niet onderschatten. Natuurlijk leert u dit op de werkvloer, maar dit zijn ook juist aspecten van het vak die u tijdens cursussen en opleidingen verder kunt verbeteren. Denk aan zaken als communicatieve vaardigheden, overtuigen en inspirerend leiderschap. Het zegt veel over managend Nederland dat het grootste deel van hen het belang van deze aspecten inziet en openstaat voor ontwikkeling."
 
Managers willen blijven ontwikkelen
Managers kenmerken zichzelf voornamelijk als betrouwbaar (51 procent), betrokken (45 procent) en behulpzaam (45 procent). Toch zijn er ook eigenschappen die nog verbeterd kunnen worden. Zo willen ze zich graag verder ontwikkelen om daadkrachtig (26 procent), inspirerend (21 procent) en geduldig (19 procent) te zijn. Dit doen ze het liefst door te sparren met collega’s (54 procent), feedback te vragen aan collega’s (52 procent) en door regelmatig een cursus, training of opleiding te volgen (51 procent).
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
 Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
 Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Selecteren op soft skills steeds belangrijker’
 Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker
 Het werk opnieuw vormgeven in een post-pandemische wereld
 Vrouwen in leidinggevende posities hebben meer vertrouwen in omgang met crises dan mannen
 
 
reacties
 
Xander Cladder MWO  |   | 
18-06-2021
 | 
08:07 uur
Goed dat ISBW de Nederlandse manager onderzoekt en daarover in Managersonline publiceert. Het is vanzelfsprekend belangrijk dat managers nadenken over hun rol op de werkvloer. Omdat grote aantallen managersbanen tegenwoordig vervallen (CBS) omdat steeds meer organisaties kiezen voor zelfsturing als managementconcept, zou het goed zijn als managers zich vaker afvragen: wat is mijn meerwaarde eigenlijk? Als je anno 2021 op jouw managementstoel zit omdat je het beste weet wat er moet gebeuren, dan is het misschien wijs snel een loopbaantraject aan te vragen. Want de toegevoegde waarde van inhoudelijke kennis en ervaring zal om verschillende redenen steeds verder afnemen. Dat slechts 1/3e van alle managers denkt dat de effectiviteit van het eigen werk over soft skills gaat (in mijn ogen is dat intermenselijke deel juist keihard) is opmerkelijk. Daarmee staat in mijn ogen de toekomst van het vak management op de tocht. Ik wens de Nederlandse manager succes toe in het bereiken van een hoge toegevoegde waarde. De enige garantie op duurzaam werk. Soft skills zijn absoluut het belangrijkst!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (1) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
top10
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
100 procent remote werken de nieuwe standaard
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers
Financieel managers staan steeds vaker open voor factoring
IT-besluitvormer denkt dat bedrijven besparen op cyberbeveiliging ten gunste van andere doelstellingen
Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
meer top 10