zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s

Duurzaamheidswens nog lastig te vertalen naar de praktijk

17 juni 2021 - Maar liefst 96 procent van de Chief Financial Officers (CFO’s) van de 250 grootste Nederlandse bedrijven noemt duurzaamheid (ESG - Environmental, Social, Governance) een belangrijk vraagstuk voor hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van Transformation Forums onder de 250 grootste bedrijven van Nederland.

Hoewel vrijwel alle ondervraagde CFO’s het belang van duurzaamheidsdoelstellingen erkennen, worstelt het grootste gedeelte van hen nog steeds met de praktische uitvoering ervan.


 Een belangrijke reden hiervoor lijkt het ontbreken van duidelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Zo geeft maar liefst zeventig procent van de 250 grootste bedrijven duidelijke financiële doelen mee aan managers, terwijl slechts een kwart van hen eisen stelt op het gebied van duurzaamheid. "Duurzaamheid is top of mind van elke CFO, maar er valt nog een wereld te winnen in de doorvertaling naar de business", zegt onderzoeker Professor Frank Verbeeten, Hoogleraar Accounting aan de Universiteit van Amsterdam.
 
Duurzame business modellen
Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de ondervraagde CFO’s duurzaamheid als een belangrijke bron van waardecreatie voor hun organisatie ziet. Verbeeten: "Het bewustzijn en de wil is er, maar de doorvertaling naar de business vergt tijd en een duidelijk verdienmodel. Bedrijven zoeken naar waardecreatie. Een integrale aanpak van duurzaamheid, ESG, is nodig om zowel maatschappelijke als economische waarde te creëren". Lodewijk Lockefeer, CFO Royal Zeelandia, lid curatorium Universiteit van Amsterdam en de Raad van Advies van CFO Forum beaamt dit: "De eerste reactie van een CFO en/of Finance Professional is om ESG te benaderen vanuit rapportage en compliance, wat zeker een belangrijk fundament is. Maar dat alleen is niet voldoende. Een andere invalshoek is om de organisatie intern te mobiliseren met behulp van bijvoorbeeld performance management. Uiteindelijk is de krachtigste versneller, het inzetten van ESG als ‘creator’ van business waarde. ESG is een uitgelezen kans voor CFO’s om nu verder te gaan dan het rapporteren alleen. Finance Professionals, in hun rol als leider, spelen een cruciale rol deze transformatie te realiseren."
 
Meetbaar maken
De CFO is als ‘onafhankelijk financieel geweten’ medeverantwoordelijk voor de gestelde bedrijfsdoelen. Uit het onderzoek blijkt echter dat veel CFO's moeite hebben met het meetbaar maken van duurzaamheid. Maar liefst driekwart van alle ondervraagden zegt niet over de juiste data te beschikken om de financiële impact van duurzaamheid door te berekenen. Een van de ondervraagde AEX-CFO’s legt uit: "Een obstakel is dat er een moeras aan standaarden is op het gebied van duurzaamheid. Wees proactief, houd contact met de toonaangevende instanties, geef input en volg je eigen (integrale) lijn door concrete KPI’s te hanteren". Verbeeten voegt toe: "Ondanks dat het voor de meeste CFO’s lastig is om de toegevoegde (financiële en economische) waarde van duurzaamheid écht inzichtelijk te krijgen, zien we dat bestuurders crises als de corona pandemie en het klimaat aangrijpen om hun bedrijven voor te bereiden op de toekomst. Er is een platform voor verandering en CFO’s hebben nu de kans om hun business te verduurzamen én economisch rendabel te maken."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digitalisering en duurzaamheid steeds meer hand in hand
 Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
 IT-professional voelt zich verantwoordelijk voor klimaatvriendelijke bedrijfsvoering
 Nederland wereldwijde hotspot voor carrière in duurzaamheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10