zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kwart werknemers mist weleens oproep door te doen alsof toestel aan het updaten is

Werkdag regelmatig verstoord door updates

28 mei 2021 - 26 procent van de Nederlandse werknemers bevestigde dat ze hebben gedaan alsof hun apparaten updates aan het installeren waren zodat ze niet naar een gesprek of vergadering hoefden te gaan. Wereldwijd lag dit percentage op 21 procent.

Dit excuus is aannemelijk omdat software-updates werkdagen kunnen verstoren: 31 procent van de werknemers in Nederland zegt wel eens te laat te zijn geweest voor een gesprek vanwege updates. Dit zijn de bevindingen van een recent onderzoek dat Kaspersky heeft laten uitvoeren naar de houding en gewoonten van werknemers internationaal ten opzichte van updates. 



Frequente vergaderingen
Frequente vergaderingen worden vaak gezien als een van de meest onaangename zaken in de kantoorroutine. De overgang naar werken op afstand en virtuele vergaderingen heeft het probleem niet geholpen, aangezien mensen vermoeid raakten van videogesprekken en zich aan het eind van de werkdag minder fit voelden. Zoals uit het recente onderzoek van Kaspersky blijkt, vonden sommige werknemers een excuus om sommige gesprekken over te slaan - ze deden alsof hun werkapparaten niet beschikbaar waren vanwege updates.
Collega's kunnen het bedrog geloven, omdat ze zich kunnen inleven in de ervaring dat ze zelf een apparaat moesten updaten. Naast gemiste afspraken geeft 34 procent van de Nederlandse werknemers aan een deel van hun niet-opgeslagen werk of gegevens kwijtgeraakt te zijn toen hun pc of laptop opnieuw opstartte na het installeren van updates.

Kans om te treuzelen
Sommige werknemers zien deze device downtime als een kans om te treuzelen, waarbij internationaal 27 procent van de respondenten toegeeft dat ze updates hebben geïnstalleerd om opzettelijk tijd te verspillen op het werk. In Nederland ligt dit percentage op 21 procent. Toch vinden werknemers het meestal niet leuk als hun werk wordt onderbroken. Internationaal geeft 65 procent aan dat het zou willen dat updates buiten werktijd plaatsvonden om hun productiviteit op peil te houden. In Nederland ligt dit percentage een stuk lager, 48 procent. 
"Doorgaans worden updates tijdens werktijd in stille modus gedownload en hebben ze geen invloed op een bedrijf. Om ze op het systeem toe te passen, is echter een herstart nodig. Natuurlijk kunnen sommige zakelijke kwesties niet worden uitgesteld, dus meestal kan een gebruiker binnen een bepaald tijdsbestek opnieuw opstarten. Zoals we kunnen zien, missen sommige mensen dergelijke meldingen of willen ze dit niet doen. Daarom kan de vereiste herstart plaatsvinden op het meest ongelegen moment - vlak voor een belangrijk gesprek of wanneer ze een lange e-mail aan het schrijven zijn,"  zegt Egor Kharchenko, IT Service and Asset Group Manager bij Kaspersky. 

Tips om updates handiger te maken
Om updates handig te maken voor werknemers en IT-beheerders, raadt Kaspersky het volgende aan:
1. Plan updates dichter tegen het einde van de werkdag, wanneer apparaten nog aan staan en vereiste updates kunnen downloaden, maar de activiteit van werknemers doorgaans lager is.
2. Gebruik, indien mogelijk, wake-on-LAN. Deze technologie maakt het mogelijk werkstations via het netwerk aan te zetten, zodat updates kunnen worden gedownload buiten de werkuren.
3. Verdeel de gebruikers in verschillende groepen, waaronder een testgroep. Werk ze één voor één bij, zodat de IT-afdeling iedereen tijdig kan helpen als er iets misgaat.
4. Informeer het personeel over de AutoSave-functie die in sommige kantoorsoftware voor productiviteit beschikbaar is - deze zal al hun wijzigingen automatisch opslaan.
5. Installeer een endpoint protection oplossing met patch management functies, zoals Kaspersky Endpoint Security for Business Daarnaast zorgen gedragsdetectie en exploitpreventietechnologieën ervoor dat kwaadwillenden geen gebruik kunnen maken van ongepatchte beveiligingsproblemen.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Mening medewerkers te weinig gevraagd bij ontwikkeling zakelijke apps
 Internationale ondernemingen zien cybercriminaliteit en het lekken van informatie door werknemers als de grootste risico’s
 70 procent Europese organisaties zet al AI in
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Elke smartphonegebruiker moet profiteren van essentiële beveiligingsupdates’
 Thuiswerker neemt onvoldoende beveiligingsmaatregelen
 Videomeetings: stabiele videokwaliteit, persoonlijke bereikbaarheid en noise cancellation cruciaal
 Grote IT-storingen: slechts bij drie procent is hardware de oorzaak
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De Nieuwsbrief Checklist: 49 punten voor een zorgeloze verzending
Bij het versturen van een nieuwsbrief kan veel fout gaan. Fouten maken is menselijk, maar natuurlijk maak je ze liever niet. Om fouten te voorkomen, heeft Spotler een allesomvattend document met 49 checkpoints gemaakt. Superhandig!
Download de gratis checklist
Lees verder
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
Pandemie heeft grote impact op werkmotivatie jongeren  (1) 
top10
Futurizen. Het nieuwe werkwoord voor managers
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Bedrijven tonen sterke weerstand tegen technologische transformatie
Kwart thuiswerkers zoekt andere baan bij terugkeer naar kantoor
Zieke medewerker bleef werken om financiële redenen
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Crisiscommunicatie in een steeds complexere wereld
NBBU: SER-akkoord leent zich voor voortzetten gesprekken uitzend-cao
Cloud-native architectuur vereist andere applicatiebeveiliging
De gevaren van het lekken van persoonlijke gegevens en wat u ertegen kunt doen
meer top 10