zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De toekomst van duurzaam ondernemen is locatietechnologie

Er kunnen heel veel soorten data in GIS-modellen (Geografische Informatiesystemen) worden ingevoerd

20 mei 2021 - Naast de pandemie hadden we in 2020 ook te maken met bosbranden, extreme weersomstandigheden en ernstige misoogsten. Niets nieuws, maar ze vinden wel in toenemende mate plaats, vaak gelijktijdig en met steeds grotere gevolgen. Omdat ze sneller, intenser en parallel over de hele planeet plaatsvinden, hebben ze steeds meer invloed op bijna elk aspect van ons leven.

De bedrijven waar mensen op vertrouwen voor voedsel, technologie en basisdiensten, ervaren bijvoorbeeld onderbrekingen en veranderingen in hun toeleveringsketens. Miguel Lesy is Industrie Marketing Specialist bij Esri Nederland, en helpt bedrijven duurzamer te worden dankzij de inzet van locatiedata: "Duurzaam ondernemen was vroeger vaak een pr-tool om de goede wil te tonen, maar inmiddels is duurzaamheid een belangrijk element in het verstevigen van de concurrentiepositie en lange termijn bedrijfsstrategie. En locatietechnologie speelt daar een, wellicht onverwachte, grote rol in."Meer en meer bedrijven maken duurzaamheid een bedrijfsfilosofie, en stellen ambitieuze doelen om de CO2-uitstoot te verminderen. Een score van netto nul bereiken of reageren op de bredere uitdagingen van klimaatrisico's is volgens Lesy echter onmogelijk zonder de kruisverbanden te zien. Lesy: "Er is raamwerk nodig, waarin datarijke, slimme kaarten en realtime dashboards op basis van location intelligence aan de basis liggen. Dingen daadwerkelijk zien helpt. Het helpt om de huidige situatie te visualiseren, en vervolgens opties en resultaten te modelleren om klimaatrisico's te verminderen en duurzaamheid volgens de drie P’s, people, planet, profit, te realiseren."


 
De uitdagingen in kaart brengen
Met geografische informatiesystemen kunnen bedrijven beter op complexe uitdagingen inspelen. Door de geografie van bedrijfsmiddelen en andere belangrijke gegevens niet alleen te kennen, maar ook te visualiseren - door gebouwen, werklocaties en andere activiteiten op een kaart in 2D, 3D of zelfs 4D te plotten - zijn deze assets over een periode te analyseren. Lesy: "Geografische analyse stelt een bedrijf in staat zichzelf te zien in een lokale, regionale en mondiale context. Begrijpen waar dingen zijn en waarom, is essentieel voor het nemen van rationele beslissingen over hoe een bedrijf zijn ecologische voetafdruk kan verkleinen."
Lesy: "Een retailer die bijvoorbeeld goederen van magazijnen naar verkooppunten moet verplaatsen, kan dit letterlijk in kaart brengen om locaties te vinden die dichter bij elkaar liggen. Dit maakt kortere bezorgtrajecten mogelijk, die niet alleen de emissies en verkeersopstoppingen verminderen, maar ook de reiskosten verlagen, snellere service bieden en mogelijk een hogere productiviteit opleveren. Hier is de factor tijd aan toe te voegen, waarmee met behulp van machine learning en AI  bedrijven in staat zijn om te voorspellen waar de zwakke plekken in de supply chain zitten, en deze beter te beheren op basis van patronen en gebeurtenissen uit het verleden. Location intelligence is daarmee de volgende stap in business intelligence."
 
Datagestuurde verandering
Er kunnen heel veel soorten data in GIS-modellen (Geografische Informatiesystemen) worden ingevoerd. De gegevens kunnen tegenwoordig ook vaak realtime beschikbaar worden gesteld. Lesy: "Deze gegevens, inclusief beelden van bosbranden, overstromingen, bodemsamenstelling en geologische informatie, kunnen de risicobeoordeling van locaties ondersteunen voor locaties die vatbaar zijn voor verzakkingen, overstromingen of andere natuurverschijnselen en -rampen. Daarnaast kun je de modellen uitbreiden met sensordata om bijvoorbeeld luchtkwaliteit en geluid te meten. Op die manier is makkelijk te meten, en dus te voorkomen, of personeel wordt blootgesteld aan schadelijke deeltjes, of dat geluid en andere soorten overlast een risico vormen voor de omgeving, zowel voor mens als dier. Het letterlijk in kaart brengen, kan leiden tot een duurzamere bedrijfsvoering in meerdere opzichten."
 "Bovendien helpt deze aanpak bij het vastleggen van gegevens die nodig zijn voor bepaalde audits, zoals energieverbruik en CO2-uitstoot, of om specifieke zaken te ontdekken, zoals een warmtelek uit een gebouw."
 
People, Planet en Profit
Voor een duurzaam bedrijf is het belangrijker dan ooit om voor de drie P's te zorgen. Consumenten, werknemers én investeerders zoeken bedrijven die blijk geven van zorg voor alle drie. Lesy: "Sommige mensen denken dat duurzaamheid ten koste gaat van andere bedrijfsdoelstellingen, maar het omgekeerde is waar. Bedrijven kunnen blijven groeien en zich ontwikkelen waarbij industriële en commerciële vooruitgang in balans is met maatschappelijke en natuurlijke betrokkenheid. Tijd om dit in kaart te brengen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
 (Thuis)werkend Nederland wil het recht om zelf te bepalen vanuit waar er wordt gewerkt
 De G in 5G staat voor geografische informatie
 Digitalisering en duurzaamheid steeds meer hand in hand
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10