zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Aanmaningen van Belastingdienst het meest opzijgelegd of weggegooid

Nederlanders leggen aanmaning van de Belastingdienst het vaakst opzij en betalen uiteindelijk de huur, verzekering of webwinkel het laatst

19 april 2021 - Berichten van de Belastingdienst worden massaal genegeerd, zo blijkt uit onderzoek door DirectResearch in opdracht van Arvato Financial Solutions. Maar liefst 26 procent van de respondenten in Nederland gaf aan een aanmaning van de Belastingdienst in eerste instantie bewust opzij te leggen of zelfs weg te gooien.

Uiteindelijk betalen Nederlandse consumenten de Belastingdienst wel sneller dan andere schuldeisers: bij betaalachterstanden bij webwinkels, verzekeraars en verhuurders of woningcorporaties laten consumenten het vaker komen tot de inzet van een incassobureau voordat zij betalen of een regeling treffen. 


"Het is belangrijk het zo eenvoudig mogelijk te maken voor consumenten om hun rekeningen te voldoen," zegt Pascal Neijman, Managing Director van Arvato Financial Solutions. "We zien dat consumenten het betalen van een herinnering of aanmaning uitstellen als de betaalinformatie onnodig ingewikkeld of onduidelijk wordt gemaakt. Het is dus van cruciaal belang om alleen relevante en begrijpelijke informatie in een herinnering of aanmaning te zetten. Het liefst samen met een gemakkelijke betaalmethode, zoals een betaallink. Het zou mooi zijn als het bedrijfsleven en óók de Belastingdienst, hier nog meer rekening mee houdt en zo een extra stap zet in de strijd tegen betaalproblemen."
 
Verschillende betaalmogelijkheden
Bij het opzijleggen van de herinnering of aanmaning speelt het moment een belangrijke rol. Op het moment van ontvangst kon meer dan de helft van de respondenten (52 procent) de rekening niet betalen en legde deze opzij om op een (voor hen) beter moment te voldoen. Daarnaast is het ook belangrijk passende oplossingen te bieden. Zo geeft 32 procent aan dat zij de rekening opzijschoven omdat de oplossing die werd geboden niet aansloot op hun persoonlijke situatie. Ook zijn geen keuze in betaalmogelijkheden of betaalafspraken (31 procent) en beperkte mogelijkheden voor contact met de organisatie (29 procent) veelgenoemde redenen voor het opzij leggen van herinneringen en aanmaningen. 
 "Vaak is het niet of te laat betalen van rekeningen geen onwil maar tijdelijk onvermogen," zegt Neijman. "Het is daarom belangrijk om voldoende mogelijkheden te bieden, zowel voor wat betreft het moment van betaling als de methode. We zien nu nog heel vaak dat herinneringen en aanmaningen worden verstuurd met maar één betaalmogelijkheid. Als mensen actief worden gewezen op de mogelijkheid om bijvoorbeeld gespreid te betalen, of op een ander moment te betalen, dan zien wij dat de betaalbereidheid sterk toeneemt. Vaak is dan een lang incassotraject helemaal niet nodig."
Neijman vervolgt: "Het is altijd belangrijk om in gesprek te gaan met consumenten die een betaalachterstand hebben. Dan kom je achter de reden voor de achterstand en kun je snel met elkaar tot een oplossing komen. Doet een bedrijf dit actief, dan sterkt het bovendien het vertrouwen van de consument in het bedrijf. Vaak wordt gedacht dat consumenten geïrriteerd raken als zij een herinnering of aanmaning ontvangen, maar dit is zeker niet altijd waar. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat een derde van de respondenten een aanmaning juist wel kan waarderen, bijvoorbeeld als geheugensteuntje. Biedt een bedrijf vervolgens voldoende betaalmogelijkheden en houdt het de communicatielijnen open, dan kan een aanmaning juist leiden tot een trouwe, tevreden klant."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoezo 'MIJN'Overheid?
 Creditmanagementsoftware steeds belangrijker
 Creditmanagers pleiten voor andere incasso-aanpak
 Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10