zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier stappen voor organisaties om ‘Healthy Data’ te creëren

Vier stappen richting richting een gezonder dataklimaat

23 februari 2021 - Organisaties over heel wereld wisselen dag in, dag uit talloze data en informatie uit. Immers, steeds meer bedrijven zien de meerwaarde van het delen van data, waar dat mag. Om effectieve samenwerking tussen bedrijven op dat vlak mogelijk te maken, is het noodzakelijk dat alle betrokken partiun ‘Healthy Data’ tot hun beschikking hebben: bruikbare gegevens die elkaar aanvullen en verrijken.

Voor veel organisaties is het moeilijk hun data gezond te maken. Niet eenvoudig, maar om uw organisatie alvast op weg te helpen geeft Robert Eggermont, Sales Manager bij InterSystems, vier stappen die organisaties kunnen nemen richting een gezonder dataklimaat.



1. Erken de noodzaak van Healthy Data
Om de vruchten van Healthy Data te kunnen plukken, is het belangrijk dat de noodzaak ervan binnen de hele organisatie duidelijk is. Veel traditionele bedrijven draaien met los van elkaar functionerende silo’s die met hun eigen manier van dataopslag werken. Losse afdelingen kunnen dan hun eigen bestandsindelingen hebben, of hun eigen manier van noteren van bijvoorbeeld een datum of ander ‘simpel’ gegeven. En dat is alleen nog maar binnen een bedrijf: de verschillen tussen verschillende instanties zijn nog veel groter. Het is helemaal niet vanzelfsprekend dat huisartsen, ziekenhuizen, apotheken en andere belanghebbenden in de zorg met dezelfde soort data werken.
Leg uw management en medewerkers de voordelen van Healthy Data uit en maak hen bewust van de winst in efficiëntie die het kan bieden. Zorg vervolgens voor een instructief draaiboek, zodat iedereen weet hoe zij hun data ‘healthy’ maken en houden.

2. Werk in gangbare bestandsvormen
Bestanden kunnen zowel in hun extensie, als inhoudelijk, afwijken van ‘de norm’. Healthy Data staat in bestandsvormen die uniform door de grote softwareplatforms ondersteund worden, en de data staat genoteerd op uniforme wijze. Met andere woorden: binnen de branche is er vaak een consensus over hoe een bepaald stuk data opgeschreven wordt. Een datum is (bijvoorbeeld) meestal dag-maand-jaar, in Europa. Maar werk u in een branche waarin u veel data uitwisselt met Amerikanen, dan is de norm waarschijnlijk maand-dag-jaar. Wees op de hoogte. Overigens zijn er ook derde partijen die u hierbij kunnen helpen. Met de juiste gereedschappen maakt u uw data uniform, zonder dat u ze zelf anders hoeft in te delen.

3. Monitor de houdbaarheid van uw data
Bij de bewustwording van de waarde van gezonde data, hoort ook de noodzaak op te letten op welke waarde überhaupt waardevol is. Om een extreem voorbeeld te nemen: voor een financiële instelling is het in een goed economisch klimaat niet erg zinvol voorspellingen te doen op basis van data die (bijvoorbeeld) gegenereerd zijn in tijden van financiële crisis. Gezonde data impliceert daarom niet alleen dat data bruikbaar is. De data moet vooral ook relevant zijn. Zorg dat medewerkers dit snappen en bekijk hoe u actief kunt monitoren hoe u de juiste data blijft oogsten en gebruiken. Want hoe beter u de relevante data kiest, des te beter worden analyses en voorspellingen.

4. Hulp nodig? Schakel externe experts in
Misschien rust u als bedrijf al op een enorme berg data die in potentie bruikbaar is, maar zeker niet ‘Healthy’. Als het u ontbreekt aan de IT-kracht om de data te transformeren tot gezonde data zijn er externe bedrijven of instanties die u kunnen helpen. In de zorg zijn er bijvoorbeeld bedrijven die de veiligheid en bruikbaarheid van u data garanderen, als u ze bij hen aandraagt, zodat andere zorgverleners uw data kunnen gebruiken. Data kan vaak bruikbaar worden gemaakt via een overkoepelend softwareplatform dat als een soort vertaalmachine verschillende soorten data bewerkt. Gegevens van partij A wordt dan gegoten in een formaat waar partij B óók mee uit de voeten kan, en andersom, en u hebt er zelf de IT-kennis niet voor nodig. Aanbieders van zulke dataplatforms staan dan garant voor de kwaliteit en veiligheid van uw data, waardoor u niet met terugwerkende kracht data hoeft te transformeren, of niet in één keer u hele IT-structuur hoeft aan te passen.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
 Vier tips voor een digitale lenteschoonmaak voor uw foto’s en video’s
 Werkende prefereert goed luchtreinigingssysteem boven coronavaccinatie
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Het Rode Gevaar oftewel datadiefstal
  ‘Bedrijven laten medewerkers tanken bij een raffinaderij in plaats van een benzinestation’
 Vijf manieren waarop business intelligence verandert in 2021
 Waarom data de redding zijn voor het gesprek bij de koffieautomaat
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
reacties
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
Nederlander verhuist minder graag voor baan (1) 
Vrouwen kiezen steeds vaker voor een beroep in de ICT  (1) 
top10
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carričre zijn bekend
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Banking Trojan Dridex en Qakbot grootste malwarebedreigingen in maart
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
30 procent vindt dat partnerverlof even lang moet zijn als bevallingsverlof
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carričre in cybersecurity: vijf tips
meer top 10