zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager, hoe gaat u om met verandering?

Vijf tips voor uw digitaliseringsreis

17 februari 2021 - Voor welke uitdagende veranderingen komen bedrijven tegenwoordig te staan? Wat vragen deze veranderingen van leiders? En wat is de meest voorkomende fout bij een verandering? Gedragsexpert Fredrik Husberg deelt zijn ervaringen en zett zijn beste tips voor u als leider op een rij.

Fredrik Husberg werkt al bijna vijftien jaar met gedragsverandering. Hij is van origine een pedagoog en heeft een sterke interesse in gedragswetenschappen, psychologie en de manier waarop mensen met veranderingen omgaan.



Digitalisering – zo zorgt u voor een geslaagde verandering
Veranderingen kunnen er heel verschillend uitzien, maar digitalisering is op dit moment misschien wel het meest voorkomende veranderingsproces. Husber heeft veel bedrijven geholpen op hun digitale reis en gelooft dat de uitdaging vaak in de verschillende doelen ligt: "Veel mensen werken met digitalisering, deels om de klanttevredenheid te verhogen en deels om intern efficiënter te kunnen werken. Hierdoor kunnen onduidelijke verwachtingen ontstaan ​​en doen medewerkers niet mee met de nieuwe manier van werken. "
Volgens een rapport van Forrester bestaat 85 procent van de uitdagingen waarmee organisaties worden geconfronteerd bij de introductie van nieuwe digitale tools uit gedrag en processen. De software kan vaak vrij eenvoudig worden geïnstalleerd omdat veel leveranciers goed zijn in het technische gedeelte, maar als het gaat om het gebruik en de houding tegenover de nieuwe software, wordt de organisatie plotseling aan zijn lot overgelaten met een veel moeilijkere taak. Hoe zorgt u ervoor dat het digitaliseringsproces niet stopt bij de software zelf?
De tip van Husberg is om in een vroeg stadium te beslissen welke gedragsveranderingen de nieuwe, digitale processen vereisen en dit te prioriteren: "Zorg ervoor dat u definieert welk gedrag intern nodig is en welk gedrag nodig is ten opzichte van de klant. Begin hier gelijk mee en werk de verschillende doelen dan parallel uit. Dit resulteert in een snellere en betere verandering. "

De vijf tips van Husberg voor succesvol veranderingsmanagement

1. Denk vanaf het begin aan het gedrag
Bij een verandering raakt men gemakkelijk verstrikt in structuur, processen en hoe men deze kunt organiseren. Gedragsveranderingen worden overschaduwd (of in het ergste geval volledig vergeten) en ad hoc afgehandeld wanneer zich problemen voordoen. Het zorgt voor kostbare vertragingen in het veranderingsproces en daar profiteert niemand van.

2. Vergeet de medewerkers niet
‘Iedereen moet meedoen’ klinkt misschien cliché, maar het is echt een succesfactor bij gedragsverandering. Veel bedrijven betrekken de leiders al vroeg, maar negeren de medewerkers veel te lang. Net als de focus op het proces (punt 1) zorgt dit voor extra vertraging.

3. Zie verandering als iets constants
Als leider is het belangrijk om verandering als een doorlopend proces te zien: verandering is iets waar u voortdurend aan moet werken en geduld voor moet hebben. Die houding beïnvloedt de visie van medewerkers op verandering en zorgt voor doorzettingsvermogen. Vergeet het motto dat "alles tijd nodig heeft" en werk in plaats daarvan actief om het bedrijf samen te ontwikkelen.

4. Coach vanaf het veld - niet vanaf de tribune
Succesvolle gedragsveranderingen vereisen aanwezigheid. U als leider moet de medewerkers coachen en dicht bij het gedrag staan, net zoals sportcoaches dat doen. Ga niet op de tribune zitten; u moet op het veld zijn!

5. Maak de verandering concreet en aanwezig
Om daadkracht en resultaten te creëren, moet verandering worden opgesplitst in kleine stukjes. Werk met kortetermijndoelen zodat medewerkers merken dat hier en nu iets gebeurt. Als iedereen het gevoel heeft dat de verandering pas over X maanden of jaren plaatsvindt, kan dit passiviteit creëren.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Helft tech-vrouwen zag gendergelijkheid verbeteren
 Fusies, overnames en deelnemingen in de ICT-markt vinden een weg in 2020
 Vier process excellence-trends voor organisaties om in de gaten te houden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Personeelsmanagers zullen steeds meer rekening moeten houden met freelancers
 Jonge leidinggevenden worstelen met bedrijfsprocessen
 Digitale transformatie 2021; het B2C-effect voor B2B
 Door veerkracht op te bouwen, kunnen bedrijven klaar zijn voor de toekomst en verandering omarmen
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
5 manieren om virtueel te netwerken
reacties
Één jaar corona: meerderheid werknemers ervaart voordelen thuiswerken (1) 
Verstrikt in een web van regeltjes (1) 
Tips voor werkende ouders (1) 
Eén op de vijf Nederlanders vindt ziekmelden ter compensatie overuren terecht  (2) 
Aantal loonbeslagen flexkrachten fors gestegen  (1) 
Ruime verdubbeling aantal misdaden gepleegd met ICT, gericht op ICT (2) 
Cadeau-inspiratie voor Valentijnsdag? Dit geven Nederlanders uit aan hun partner (1) 
top10
Mannen willen geld, vrouwen passende werktijden
BlackBerry 2021 Threat Report onthult massale COVID-19-uitbuiting
Het Nieuwe Werken en de veranderende rol van leiderschap
Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen
Vijf tips om uw thuiswerkopstelling te verbeteren
Nederlanders meer dan ooit verbonden met hun werkgever
Hoe toekomstgerichte bedrijven data analytics expertise kunnen opbouwen
Één jaar corona: meerderheid werknemers ervaart voordelen thuiswerken
Helft tech-vrouwen zag gendergelijkheid verbeteren
Cybercriminelen volgen online activiteiten werknemers op de voet
meer top 10