zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager, hoe gaat u om met verandering?

Vijf tips voor uw digitaliseringsreis

17 februari 2021 - Voor welke uitdagende veranderingen komen bedrijven tegenwoordig te staan? Wat vragen deze veranderingen van leiders? En wat is de meest voorkomende fout bij een verandering? Gedragsexpert Fredrik Husberg deelt zijn ervaringen en zett zijn beste tips voor u als leider op een rij.

Fredrik Husberg werkt al bijna vijftien jaar met gedragsverandering. Hij is van origine een pedagoog en heeft een sterke interesse in gedragswetenschappen, psychologie en de manier waarop mensen met veranderingen omgaan.



Digitalisering – zo zorgt u voor een geslaagde verandering
Veranderingen kunnen er heel verschillend uitzien, maar digitalisering is op dit moment misschien wel het meest voorkomende veranderingsproces. Husber heeft veel bedrijven geholpen op hun digitale reis en gelooft dat de uitdaging vaak in de verschillende doelen ligt: "Veel mensen werken met digitalisering, deels om de klanttevredenheid te verhogen en deels om intern efficiënter te kunnen werken. Hierdoor kunnen onduidelijke verwachtingen ontstaan ​​en doen medewerkers niet mee met de nieuwe manier van werken. "
Volgens een rapport van Forrester bestaat 85 procent van de uitdagingen waarmee organisaties worden geconfronteerd bij de introductie van nieuwe digitale tools uit gedrag en processen. De software kan vaak vrij eenvoudig worden geïnstalleerd omdat veel leveranciers goed zijn in het technische gedeelte, maar als het gaat om het gebruik en de houding tegenover de nieuwe software, wordt de organisatie plotseling aan zijn lot overgelaten met een veel moeilijkere taak. Hoe zorgt u ervoor dat het digitaliseringsproces niet stopt bij de software zelf?
De tip van Husberg is om in een vroeg stadium te beslissen welke gedragsveranderingen de nieuwe, digitale processen vereisen en dit te prioriteren: "Zorg ervoor dat u definieert welk gedrag intern nodig is en welk gedrag nodig is ten opzichte van de klant. Begin hier gelijk mee en werk de verschillende doelen dan parallel uit. Dit resulteert in een snellere en betere verandering. "

De vijf tips van Husberg voor succesvol veranderingsmanagement

1. Denk vanaf het begin aan het gedrag
Bij een verandering raakt men gemakkelijk verstrikt in structuur, processen en hoe men deze kunt organiseren. Gedragsveranderingen worden overschaduwd (of in het ergste geval volledig vergeten) en ad hoc afgehandeld wanneer zich problemen voordoen. Het zorgt voor kostbare vertragingen in het veranderingsproces en daar profiteert niemand van.

2. Vergeet de medewerkers niet
‘Iedereen moet meedoen’ klinkt misschien cliché, maar het is echt een succesfactor bij gedragsverandering. Veel bedrijven betrekken de leiders al vroeg, maar negeren de medewerkers veel te lang. Net als de focus op het proces (punt 1) zorgt dit voor extra vertraging.

3. Zie verandering als iets constants
Als leider is het belangrijk om verandering als een doorlopend proces te zien: verandering is iets waar u voortdurend aan moet werken en geduld voor moet hebben. Die houding beïnvloedt de visie van medewerkers op verandering en zorgt voor doorzettingsvermogen. Vergeet het motto dat "alles tijd nodig heeft" en werk in plaats daarvan actief om het bedrijf samen te ontwikkelen.

4. Coach vanaf het veld - niet vanaf de tribune
Succesvolle gedragsveranderingen vereisen aanwezigheid. U als leider moet de medewerkers coachen en dicht bij het gedrag staan, net zoals sportcoaches dat doen. Ga niet op de tribune zitten; u moet op het veld zijn!

5. Maak de verandering concreet en aanwezig
Om daadkracht en resultaten te creëren, moet verandering worden opgesplitst in kleine stukjes. Werk met kortetermijndoelen zodat medewerkers merken dat hier en nu iets gebeurt. Als iedereen het gevoel heeft dat de verandering pas over X maanden of jaren plaatsvindt, kan dit passiviteit creëren.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Twee derde Nederlanders dik tevreden met baas
 Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over
 Jongeren werken aan gezonde wereld en energietransitie tijdens de Tech Day
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Personeelsmanagers zullen steeds meer rekening moeten houden met freelancers
 Jonge leidinggevenden worstelen met bedrijfsprocessen
 Digitale transformatie 2021; het B2C-effect voor B2B
 Door veerkracht op te bouwen, kunnen bedrijven klaar zijn voor de toekomst en verandering omarmen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
Een compromis tussen werk en levensgeluk? Nee, bedankt! (1) 
Bedrijven kunnen veel winnen door klant te verrassen met hun service (1) 
top10
Zakelijk reizen na corona: grote behoefte aan ‘grenzeloze benefits’
Werkgevers zien welzijn als topprioriteit bij terugkeer naar kantoor
Nederlandse arbeidsmarkt kent aankomend kwartaal grootste stijging werkgelegenheid sinds 2003
Ruim zeventien procent meer arbeidsconflicten dan voor de pandemie
Twee derde Nederlanders dik tevreden met baas
Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over
Nederlanders maken zich zorgen over veiligheid elektronische handtekening
Jongeren werken aan gezonde wereld en energietransitie tijdens de Tech Day
Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen
Groeipijnen en structurele onzekerheden zetten rem op economisch herstel
meer top 10