zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Coronastress maakt managers en bestuurders minder capabel’

Slimme bestuurders organiseren tegenspraak en laten hiërarchie los

13 januari 2021 - Chronische stress zorgt voor tunnelvisie en verlaagt mensen hun IQ, zo blijkt uit onderzoek. Omdat bestuurders en managers door de corona-crisis vaak langdurige stress ervaren, zijn ze minder goed in staat om complexe beslissingen te nemen. Ze zouden tegenspraak moeten organiseren en minder hiërarchisch moeten handelen.

Dat stelt Ellen Botman, expert op het gebied van stressinterventies en CEO van Happy Brain Clinics.


 
Langdurige stress bij bestuurders
"Kortdurende stress is vaak functioneel, omdat het zorgt voor focus en energie zodat u kunt vechten of vluchten. Dat is handig als u in een bedreigende situatie zit. De moderne mens hoeft niet meer te vluchten voor wilde dieren, maar moet onder stress complexe beslissingen nemen. Dan is een vecht- of vluchtreactie minder handig. Stress zorgt namelijk voor tunnelvisie en laat op de langere duur ons IQ met vijftien punten dalen. Slimme bestuurders zoeken niet alleen naar ontspanning, maar zoeken ook naar tegenspraak en een minder hiërarchische besluitvormingsstructuur," stelt Botman.
De stress-expert stelt dat sommige beroepen gepaard gaan met een hoog stressniveau. "Als CEO of bestuurder bent u eindverantwoordelijk en sta u 24/7 ‘aan’. Tijdens een crisis zorgt de langdurige stress voor een vernauwde focus. Dat ziet u bijvoorbeeld terug bij het coronabeleid, dat compleet gericht is op het beperken van het aantal corona-patiënten op de IC, in plaats van een bredere blik voor de gezondheidszorg voor alle Nederlanders. Er zouden, door de focus op corona, duizenden Nederlanders rondlopen met niet-ontdekte ziektes."
 
Omgaan met langdurige stress
De vernauwde focus die door de stress wordt veroorzaakt, is een fysiologisch verschijnsel dat nauwelijks mentaal is te beïnvloeden. "Daarom spelen slimme managers en bestuurders in op dit verschijnsel, om zo de negatieve gevolgen van corona-stress tegen te gaan. Dat kunnen ze doen door tegenspraak te organiseren. Bijvoorbeeld door meer operationele collega’s een podium te geven. Overweeg ook om een afdeling die niets met het beleid te maken heeft of een externe adviseur te vragen. Zij staan verder van het beleid af, en ervaren minder stress. Daardoor hebben zij vaak een veel ruimere blik."
Daarbij raadt Botman aan om zelf ook te zoeken naar ‘de achterkant van het gelijk’. "Zoek actief naar het tegengeluid, en probeer het ook te begrijpen. Goed leiderschap betekent ook: accepteren dat u vaak niet de hele waarheid ziet. Waarom zou iemand iets op een andere manier interpreteren? Verplaats u in iemands positie en ontdek of die interpretatie uw waarheid completer maakt."
 
 
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goede voornemens op de werkvloer: minder stress en blijven ontwikkelen
 Sterke stijging online zelfhulpcursussen door corona
 Digitale tools zorgen voor minder werkstress
 Werkgever heeft geen oog voor stress en burn-out klachten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10