zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers

59 procent heeft thuiswerkbalans nog niet gevonden

30 december 2020 - Gemiddeld 59 procent van de organisaties is op nog zoek naar een nieuwe balans tussen thuiswerken en werken op kantoor. Dit speelt vooral bij grotere organisaties. Thuiswerken en de gevolgen daarvan zorgen dan ook het vaakst voor kopzorgen in het bedrijfsleven. Bijna twee op de vijf organisaties (38 procent) ziet dit als een uitdaging.

Ook het werken op kantoor zorgt voor de nodige hoofdbrekens. Zo zijn voldoende afstand houden op de werkplek (37 procent) en maximale groepsgrootte (37 procent) ook maatregelen die tot zorgen leiden. Dat blijkt uit een onderzoek dat Motivaction in opdracht van Rendement Uitgeverij uitvoerde onder 529 professionals uit het bedrijfsleven.



Fundamentele verschillen tussen groot en klein
Het kantoor krijgt in de toekomst wellicht een andere rol. Terwijl een meerderheid van 59  procent op zoek is naar een nieuwe balans, wil een klein deel van de deelnemers (3 procent) van het kantoor een zakelijke ontmoetingsplek voor werknemers maken. Nog eens 3 procent wil een deel van de kantoorruimte afstoten of verhuren. Slechts 26 procent van de deelnemers verwacht op termijn weer gewoon terug te gaan naar de situatie zoals hij was vóór het coronavirus zijn intrede deed.
Bij de resultaten zijn er fundamentele verschillen zichtbaar tussen het klein-mkb (tot 10 medewerkers) en het grootbedrijf (meer dan 500 medewerkers). Zo vond 53 procent van de kleinste bedrijven het niet nodig om extra te investeren in arboverantwoord materiaal voor thuiswerkers. Bij de grootste organisaties bedroeg dit aantal maar negen procent. Ook de thuiswerkvergoeding blijkt eerder iets voor het grootbedrijf. 35 procent van het groot-mkb (250-500 werknemers) en 42 procent van het grootbedrijf wil zo’n vergoeding verstrekken. Bij de kleinste organisaties is dit percentage niet hoger dan tien procent.

Water aan de lippen
Corona heeft de wereld voor Nederlandse ondernemingen behoorlijk opgeschud. 69 procent geeft aan de bedrijfsfinanciering nog wel op orde te hebben, maar er is ook zeven procent waar het water al na aan de lippen staat. De crisis heeft in ieder geval voor veel veranderingen gezorgd. 66 procent van de organisaties heeft noodgedwongen zaken aangepast en 33 procent zag zich genoodzaakt zelfs de bedrijfsstrategie te herzien. ‘Het zijn niet zozeer de overheidsmaatregelen die kopzorgen veroorzaken. Het niet kunnen voldoen aan regelgeving in de branche veroorzaakt meer kopzorgen,’ zo zei een van de respondenten. Ongeveer een derde ziet echter ook kansen. Die liggen op het vlak van kostenbesparing en innovatie.
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
 World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
 Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Een op de zeven werknemers voelt zich meer thuis in het team sinds coronacrisis
 Thuiswerken valt in de smaak, maar bedrijven vrezen disbalans
 Guilty pleasures tijdens thuiswerken vragen om meer cyberbewustzijn
 PwC brengt de keerzijde van thuiswerken in kaart
 
 
reacties
 
Gerjan  |   | 
2-01-2021
 | 
11:47 uur
Sinds ik geen eigen bedrijf meer heb (met kantoortuin) maar weer freelancer ben vind ik het heerlijk om weer thuis te werken. Zo af en toe werk ik in een brasserie of koffietentje (als er geen lockdown is) om toch nog onder de mensen te komen. Het is inderdaad een uitdaging om de thuissituatie goed in te richten. Zelf heb ik nu b.v. een zit- sta bureau, twee beeldschermen op de juiste hoogte bevestigd met twee beeldschermarmen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
top10
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carrière in cybersecurity: vijf tips
FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
meer top 10