zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Thuiswerken valt in de smaak, maar bedrijven vrezen disbalans

Bedrijven willen mensen op kantoor

23 december 2020 - Een grote meerderheid van kantoorwerkers wil ook na de crisis thuis blijven werken. Ze voelen zich thuis productiever. Toch staan bedrijven niet te trappelen, met name vanwege het grootschalig in de wind slaan van regels om bedrijfsgegevens te beschermen. Dat blijkt uit onderzoek van CyberArk.

Voor de tweede keer dit jaar werd gekeken naar hoe mensen thuis met de zakelijke apparatuur en bijbehorende beveiligingsregels omgaan. Ondanks waarschuwingen en trainingen is het gedrag sinds de eerste golf alleen maar risicovoller geworden. 


De grootste uitdagingen van het thuiswerken zijn volgens het onderzoek technologische problemen (78 procent), zoals het niet kunnen verbinden met het kantoornetwerk, gevolgd door gestoord worden door huisgenoten (45 procent), een slechte work-life balans (43 procent) en ‘Zoom-moeheid’ door het vele videobellen (34 procent). Daartegenover staan voordelen als minder reistijd (32 procent), gelegenheid tussendoor boodschappen te doen (24 procent) en makkelijker even wat huishoudelijke taken doen (23 procent). De voor- en nadelen tegen elkaar afgezet besluit zo’n 95 procent dat ze graag in de toekomst ook thuis willen blijven werken.
 
Bedrijven willen mensen op kantoor
Bedrijven zijn hier echter zelf minder positief over, met name omdat de goede security-gewoontes op kantoor in een thuiswerksituatie snel worden vergeten. Veel mensen omzeilen de beveiligingsmaatregelen door bijvoorbeeld documenten te versturen via persoonlijke mail, wachtwoorden te delen en niet-goedgekeurde applicaties te installeren. Op kantoor is hier meer (sociale) controle op die thuis veelal ontbreekt.
 Ondanks dat iets meer dan de helft van de ondervraagden een specifieke thuiswerk security-training hebben gehad, gebruikt 69 procent zakelijke apparatuur voor persoonlijke doeleinden, en bij 57 procent van de mensen mogen ook andere leden van het gezin deze apparatuur gebruiken voor schoolwerk, online shoppen of gaming. Dit is een groei van maar liefst 185 procent ten opzichte van de eerste golf van de pandemie toen dit ook werd onderzocht. Daarnaast maakt 82 procent meermaals gebruik van dezelfde wachtwoorden, een groei van twaalf procent ten opzichte van de lente.
 "De pandemie is een gigantische test voor het model van flex- en thuiswerken. Medewerkers hebben zich enorm flexibel getoond in het omgaan met de verschillende uitdagingen van het combineren van werk en privé," aldus Matt Cohen, Chief Operating Officer bij CyberArk. "Nu we voorlopig hiermee doorgaan is het de verantwoordelijkheid van zowel die mensen als hun werkgevers om ook slim om te gaan met beveiligingsmaatregelen ter bescherming van bedrijfsgegevens. Het is van belang om enerzijds best practices toe te passen en gebruiksvriendelijke tools beschikbaar te stellen, en anderzijds moeten medewerkers hiervoor openstaan en het beleid strikter volgen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vijf tips voor de aanschaf van een laptop voor thuiswerken
 Nederlander ziet geen plek voor zichzelf op kansrijke technische arbeidsmarkt
 Hoog niveau werknemersbetrokkenheid na invoering thuiswerken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hackers haken dankbaar in op COVID-19
 Guilty pleasures tijdens thuiswerken vragen om meer cyberbewustzijn
 Veranderende werkcultuur vraagt om ‘zorgende’ leiders
 PwC brengt de keerzijde van thuiswerken in kaart
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Hoe maak je een goede online commercial video?
reacties
Coronacrisis boost videogebruik voor e-learning en webinars (1) 
Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021 (1) 
Invloed corona op arbeidsmarkt: banen in e-commerce en klantenservice in opkomst (1) 
Klanten willen slechts twee dingen (2) 
Drie manieren waarop Internet of Things SEO voorgoed verandert (2) 
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
top10
Klanten willen slechts twee dingen
CIO’s hebben behoefte aan meer teamoverstijgend samenwerken
Discriminatie op de arbeidsmarkt actueler dan ooit
Coronacrisis boost videogebruik voor e-learning en webinars
Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021
Vier (logistieke) banen die door de Brexit belangrijker zijn dan ooit
‘Thuiswerken’ snelst gestegen thema voor phishing-aanvallen
Nederland tweede van Europa in aantal gemelde datalekken sinds invoering AVG
Vijf tips voor de aanschaf van een laptop voor thuiswerken
Invloed corona op arbeidsmarkt: banen in e-commerce en klantenservice in opkomst
meer top 10