zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een op drie Nederlanders verwacht dit jaar minder Black Friday-aankopen te doen

47 procent verwacht minder overbodige spullen te bestellen

24 november 2020 - Maar liefst 36 procent van de Nederlanders verwacht tijdens Black Friday minder aankopen te doen dan een jaar geleden. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.007 Nederlandse consumenten, uitgevoerd door Panelwizard. Daarnaast denkt bijna de helft van alle ondervraagden op de laatste vrijdag van november minder spullen en/of producten te bestellen die ze eigenlijk niet nodig hebben.

Opvallend genoeg lijken vooral vrouwen zich dit jaar in te houden tijdens Black Friday. Zo verwacht maar liefst 52 procent van hen minder impulsaankopen te doen dan een jaar geleden en zegt 41 procent überhaupt minder te gaan bestellen tijdens het online kortingsfestijn. Onder mannen bedragen deze percentage slechts 42 en 31 procent. "Wanneer we kijken naar de voorgaande jaren, dan zien we grote verschillen in het aankooppatroon van mannen en vrouwen tijdens Black Friday," zegt Vince Franke van Acties.nl. "Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen, maar over het algemeen ligt de focus bij vrouwen op kleding en cosmetica, terwijl mannen meer elektronica kopen. Onze ervaring leert dat tijdens Black Friday – en aansluitend Cyber Monday – juist op het gebied van consumentenelektronica de hoogste kortingen gelden."


 
Vraag en aanbod
Uit het onderzoek blijkt dat een aanzienlijk gedeelte van de respondenten verwacht dat niet alleen de vraag, maar ook het aanbod tijdens Black Friday minder zal zijn. Zo denkt 36 procent van de Nederlanders dat er vanwege corona dit jaar minder (web)winkels meedoen aan Black Friday. Daarnaast verwacht maar liefst 38 procent van de ondervraagden dat de geboden kortingen dit jaar lager uitvallen dan voorheen. Opvallend genoeg zijn jongeren het meest sceptisch over de aankomende Black Friday. Maar liefst 46 procent van hen verwacht dat er minder (web)winkels meedoen en 53 procent gaat uit van minder spectaculaire kortingen. Franke: "Het is geen geheim dat corona er het afgelopen jaar flink heeft ingehakt, zowel bij de winkels als de consument. Ik deel echter niet het pessimisme onder de jongeren. Ook tijdens de aankomende Black Friday kan de oplettende koopjesjager waarschijnlijk flink besparen. Zoals bij iedere editie geldt echter dat u goed moet zoeken en er niet van moet uitgaan dat u het nieuwste model voor de helft van de prijs krijgt. Veel bedrijven gebruiken Black Friday om van hun voorraad af te komen."
 
Overbodig
Volgens recente cijfers van het CBS lag de internetomzet van de detailhandel in het tweede kwartaal van 2020, 54,8 procent hoger dan een jaar eerder. Desondanks stelt slechts acht procent van de ondervraagden dat ze het prima zouden vinden wanneer alle fysieke winkels zouden verdwijnen. Jongeren zijn hiervan met dertien procent de grootste voorstanders. Franke: "In Nederland heeft het zwaartepunt van Black Friday altijd al online gelegen. Amerikaanse toestanden zoals de lange rijen en vechtende koopjesjagers ben ik hier eigenlijk nog nooit tegengekomen. Persoonlijk denk ik dat fysieke winkels altijd blijven bestaan, al is het maar om snel nog even iets te kunnen halen wanneer u het nodig hebt."
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft Nederlanders stoort zich aan ophef rondom Black Friday
 De zwarte kant van Black Friday
 Black Friday breekt online verkooprecord
 Vergelijkingstools staan op wensenlijst consument
 
 
reacties
 
peter boekhouder-zzp  |   | 
24-11-2020
 | 
19:06 uur
Door Black Friday weet je dat je als consument normaliter veel te veel betaalt. Aanbiedingen zijn er genoeg, zelfs in winkels die officieel pas op vrijdag 27 november beginnen. Afgelopen weekend werd me al kleding met korting aangeboden. Toen ik aangaf dat het op internet goedkoper was gingen ze overleggen over de prijs.

Als je niks nodig hebt zou ik niks kopen. Maar in geval van nood kan je rustig gaan shoppen en veel geld besparen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10