zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips voor managers om corona-burnouts te voorkomen

Aanhoudende corona-stress zorgt voor flinke stijging van burnouts

28 oktober 2020 - Experts verwachten dat het aantal burnouts de komende maanden flink zal stijgen. Het zou gaan om vier miljoen mensen die binnen een half jaar mogelijk uitvallen als er geen actie wordt ondernomen. Burnouts kosten bedrijven tienduizenden euro’s per werknemer en zorgen voor veel persoonlijk leed.

Deze vijf tips van Ellen Botman, expert op het gebied van stress-interventies en CEO van Happy Brain® Clinics, helpen corona-burnouts voorkomen.


"Een burnout heeft nooit één oorzaak, maar is altijd een combinatie van verschillende factoren. De coronacrisis zorgt er onder meer voor dat mensen zich zorgen maken over hun baan, geldzorgen krijgen en tegelijkertijd met een andere thuissituatie te maken krijgen. We moeten nu in actie komen om corona-burnouts te voorkomen," Ellen Botman.
Een werknemer met een burn-out kost een werkgever gemiddeld 250 euro per dag, exclusief vervangingskosten en productieverlies. De maatschappelijke kosten van verzuim door stress wordt geschat op 2,8 miljard euro per jaar. "Bovendien zorgt een burnout voor veel persoonlijk leed: iemand verliest alle energie en plezier in het werk en in het leven. Dat leed is niet in geld uit te drukken."
 
1: Simuleer reistijd
Uit nieuw onderzoek blijkt dat het immuunsysteem snel vooruitgaat bij twintig minuten aaneengesloten bewegen per dag. Stimuleer thuiswerkende werknemers elke dag om zo’n twintig minuten te wandelen aan het begin van de werkdag (‘naar kantoor’) en als het kan ook aan het einde van een werkdag (‘naar huis’). Hiermee simuleren ze reistijd. Ook ontstaat er een organische scheiding tussen privé en werk, wat het stressniveau ook goed doet.
 
2: Laat targets los, geef vertrouwen
Managers en werkgevers die burnouts willen voorkomen, doen er goed aan om targets los te laten en vertrouwen te geven. Mensen willen van nature een zinvolle bijdrage leveren aan de maatschappij en aan hun werk, en hebben daar helemaal geen targets voor nodig. Vertrouwen geven gebeurt wanneer onderlinge competitie plaatsmaakt voor een positieve benadering. Het vermindert de stress in een team en vergroot de kans op het gewenste (bedrijfs-)resultaat.
 
3: Monitor en grijp in waar nodig
Ongeveer drie op de vier mensen met een burnout ziet die burnout zelf niet aankomen. Hun omgeving ziet het meestal wel aankomen. Moedig daarom collega’s aan om aan de bel te trekken als ze merken dat een collega chaotischer wordt, slechter kan relativeren of een korter lontje heeft. Monitor en grijp in waar nodig, door actief hulp aan te bieden.
 
Tip 4: Houd rekening met verschil tussen man en vrouw
Mannen en vrouwen gaan op een andere manier om met stress. Dit wordt door een verschil in hormonen veroorzaakt. Waar een man stress beter verwerkt door zich in te spannen, verwerkt een vrouw stress beter door zich te ontspannen. Moedig deze ont- of inspanning aan bij werknemers.
 
Tip 5: Zorg voor balans op de werkplek
Stel uzelf de vraag of werknemers het werk doen dat bij ze past en waar ze energie van krijgen. Is er een match tussen taken en talent? Wordt iedereen, met diens talenten en beperkingen, geaccepteerd en gezien? Een balans tussen geven hoeft niet louter financieel te zijn: is er genoeg ruimte voor erkenning en waardering?
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkgever heeft geen oog voor stress en burn-out klachten
 Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk
 Burn-out voorkomen? Werkgevers en werknemers zijn het oneens over de oplossing
 Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10