zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft werkgevers laat potentieel medewerkers liggen

Bijna de helft van de vitaliteitsprogramma’s mist belangrijke aandachtsgebieden

8 oktober 2020 - 54 procent van de medewerkers in Nederland vindt dat werkgevers hen onvoldoende tot hun recht laat komen. Daarnaast is 35 procent van de respondenten onzeker over hun huidige baan en voelt 46 procent geen sterke verbondenheid met hun werkgever. Deze drie elementen drukken een stevige stempel op vitaliteit en de weerbaarheid van medewerkers, met verminderde gezondheid, lagere productiviteit en een gebrek aan motivatie als gevolg.

Dat blijkt uit het onderzoek Veerkracht voor de Toekomst van Aon, wereldwijd dienstverlener op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen. Voor het onderzoek werden 2.500 medewerkers (80 procent) en werkgevers (twintig procent) in Nederland, het Vereniging Koninkrijk, Italië, Frankrijk en Spanje ondervraagd.



Veerkracht in Nederland iets hoger dan in de rest van Europa
Hoewel de cijfers zeker voor verbetering vatbaar zijn, scoort Nederland op een aantal punten iets beter dan de rest van Europa. Gemiddeld voelen twee op de vijf medewerkers zich onzeker over hun baan en worstelt 70 procent van de medewerkers met weerbaarheid. Dat geldt in Nederland voor 65 procent van de ondervraagden. "Ook al zien de cijfers er in Nederland iets beter uit, het is nog steeds zorgelijk dat zoveel medewerkers zich niet veilig genoeg voelen, een gevoel van saamhorigheid missen en zich niet volledig kunnen ontwikkelen. Hoe hoger de weerbaarheid, hoe beter medewerkers zich kunnen aanpassen aan de omstandigheden, stressbestendig zijn, gemotiveerd en productief blijven. Dat is zeker in tijden van een coronacrisis van essentieel belang," zegt Bas van der Tuyn van Aon Health Solutions. "De inzet op veerkracht is niet ingegeven door corona. Het onderzoek Veerkracht voor de Toekomst is opgezet vóór de pandemie vanuit het beeld dat er veel dynamiek is rondom organisaties. Denk aan de toegenomen wereldwijde concurrentie, de invloed van technologie, oplopende zorgkosten en het feit dat we met meerdere generaties op de werkvloer actief zijn. Dit vraagt iets van veel organisaties en medewerkers, daarom vonden wij dat een verdiepend onderzoek naar succesfactoren van belang is."

Investeren in vitaliteit helpt, maar wel met de focus op de juiste elementen
De meerderheid van de werkgevers (80 procent) ziet de voordelen van vitaliteitsprogramma’s en ruim de helft (55 procent) is de komende jaren van plan hier meer in te investeren. Van der Tuyn: "Het hebben van een vitaliteitsprogramma is één ding, maar hoe u daar vervolgens invulling aan geeft, maakt uiteindelijk het verschil. Eerder onderzoek wijst namelijk uit dat vijf pijlers van belang zijn in een breed vitaliteitsprogramma: fysiek, sociaal, emotioneel, financieel en professioneel." Nog niet alle werkgevers richten hun vitaliteitsprogramma’s over de volle breedte in. In 47 procent van de programma’s in Nederland missen twee of meer van de bovengenoemde pijlers. Daarmee scoren Nederlandse werkgevers wel weer iets beter dan hun Europese collega’s, waar de meerderheid geen brede aandacht heeft voor vitaliteit binnen de organisatie.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
 World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
 Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Emotionele gezondheid wordt nog te vaak vergeten door werkgevers
 Ziekteverzuim kan flink omlaag door vitaliteit medewerkers te stimuleren
 Helft stilzittende werknemers gaat sporten als baas betaalt
 Organisatiecultuur ondersteunt welzijn medewerkers onvoldoende
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
top10
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carrière in cybersecurity: vijf tips
FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
meer top 10