zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meer dan driekwart Europese betalingen contactloos tijdens coronapandemie

Nederland als vooroplopend land in betalingsverkeer net onder het gemiddelde

1 oktober 2020 - Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa neemt zowel het aantal contactloze als e-commercebetalingen fors toe tijdens de coronapandemie, zo blijkt uit data van betalingstechnologiebedrijf Visa. In Europa gebeurt sinds juni meer dan 75 procent van de Visa-betalingen contactloos.

Ook in Nederland is een forse stijging te zien: in juni van dit jaar lag het aantal contactloze betalingen vijftien procent hoger dan een jaar eerder. Dit is een kleinere toename dan in een groot aantal andere Europese landen waar het aantal transacties steeg met meer dan twintig procent. Duitsland spant de kroon met een plus van 33 procent, gevolgd door onder meer Zweden (25 procent), Kroatië, Oostenrijk, Zwitserland en Griekenland (allen twintig procent).



Adoptie betaalmethodes
Nederland loopt in Europa voorop wat betreft de adoptie van nieuwe betaalmethodes. Toch is het volgens Daniel van Delft, Country Manager bij Visa Nederland, niet gek dat het aantal contactloze betalingen in Nederland minder hard stijgt dan in andere Europese landen. "Dit komt simpelweg omdat we contactloos betalen al voor de coronacrisis hebben omarmd. Aan het einde van 2019 was immers al 69 procent van alle Nederlandse elektronische betalingen aan de kassa contactloos, blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging."
Het gemiddelde aankoopbedrag voor contactloze betalingen steeg in Nederland met bijna twintig procent in het afgelopen kwartaal. Daarnaast kreeg de online verkoop in veertien Europese landen tijdens de coronacrisis een enorme boost. Het aantal e-commercebetalingen nam fors toe met stijgingen van meer dan twintig procent ten opzichte van een jaar eerder. Griekenland en Roemenië spanden de kroon met een plus van 60 procent, gevolgd door Ierland (50 procent), Kroatië (40 procent) en Slowakije (35 procent).

Gedrag winkeliers
Dat winkeliers overgaan op andere manieren dan cash is belangrijker dan ooit. Uit een wereldwijde studie van Visa* blijkt dat consumenten nog strenger kijken naar de betaalmiddelen die winkeliers aanbieden. Bijna vier op de vijf (78 procent) hebben de manier waarop ze betalen aangepast: 49 procent betaalt online wanneer mogelijk en 46 procent betaalt minder met contant geld. Ook geeft bijna de helft (48 procent) van de consumenten aan dat ze niet zou winkelen in een winkel die alleen betaalmethoden aanbiedt waarvoor contact met een medewerker of apparaat nodig is. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zo krijgt u nog sneller betaald
 De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020
 Sterke klantauthenticatie: wat verandert er voor mij als consument?
 De meest voorkomende fraudemethodes bij mobiel betalen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10