zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meer dan driekwart Europese betalingen contactloos tijdens coronapandemie

Nederland als vooroplopend land in betalingsverkeer net onder het gemiddelde

1 oktober 2020 - Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa neemt zowel het aantal contactloze als e-commercebetalingen fors toe tijdens de coronapandemie, zo blijkt uit data van betalingstechnologiebedrijf Visa. In Europa gebeurt sinds juni meer dan 75 procent van de Visa-betalingen contactloos.

Ook in Nederland is een forse stijging te zien: in juni van dit jaar lag het aantal contactloze betalingen vijftien procent hoger dan een jaar eerder. Dit is een kleinere toename dan in een groot aantal andere Europese landen waar het aantal transacties steeg met meer dan twintig procent. Duitsland spant de kroon met een plus van 33 procent, gevolgd door onder meer Zweden (25 procent), Kroatië, Oostenrijk, Zwitserland en Griekenland (allen twintig procent).



Adoptie betaalmethodes
Nederland loopt in Europa voorop wat betreft de adoptie van nieuwe betaalmethodes. Toch is het volgens Daniel van Delft, Country Manager bij Visa Nederland, niet gek dat het aantal contactloze betalingen in Nederland minder hard stijgt dan in andere Europese landen. "Dit komt simpelweg omdat we contactloos betalen al voor de coronacrisis hebben omarmd. Aan het einde van 2019 was immers al 69 procent van alle Nederlandse elektronische betalingen aan de kassa contactloos, blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging."
Het gemiddelde aankoopbedrag voor contactloze betalingen steeg in Nederland met bijna twintig procent in het afgelopen kwartaal. Daarnaast kreeg de online verkoop in veertien Europese landen tijdens de coronacrisis een enorme boost. Het aantal e-commercebetalingen nam fors toe met stijgingen van meer dan twintig procent ten opzichte van een jaar eerder. Griekenland en Roemenië spanden de kroon met een plus van 60 procent, gevolgd door Ierland (50 procent), Kroatië (40 procent) en Slowakije (35 procent).

Gedrag winkeliers
Dat winkeliers overgaan op andere manieren dan cash is belangrijker dan ooit. Uit een wereldwijde studie van Visa* blijkt dat consumenten nog strenger kijken naar de betaalmiddelen die winkeliers aanbieden. Bijna vier op de vijf (78 procent) hebben de manier waarop ze betalen aangepast: 49 procent betaalt online wanneer mogelijk en 46 procent betaalt minder met contant geld. Ook geeft bijna de helft (48 procent) van de consumenten aan dat ze niet zou winkelen in een winkel die alleen betaalmethoden aanbiedt waarvoor contact met een medewerker of apparaat nodig is. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
 Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
 Kwart werkzoekende jongeren heeft geen vertrouwen in zoektocht naar baan
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zo krijgt u nog sneller betaald
 De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020
 Sterke klantauthenticatie: wat verandert er voor mij als consument?
 De meest voorkomende fraudemethodes bij mobiel betalen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De Nieuwsbrief Checklist: 49 punten voor een zorgeloze verzending
Bij het versturen van een nieuwsbrief kan veel fout gaan. Fouten maken is menselijk, maar natuurlijk maak je ze liever niet. Om fouten te voorkomen, heeft Spotler een allesomvattend document met 49 checkpoints gemaakt. Superhandig!
Download de gratis checklist
Lees verder
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
Pandemie heeft grote impact op werkmotivatie jongeren  (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
Futurizen. Het nieuwe werkwoord voor managers
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Zieke medewerker bleef werken om financiële redenen
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Crisiscommunicatie in een steeds complexere wereld
Cloud-native architectuur vereist andere applicatiebeveiliging
De gevaren van het lekken van persoonlijke gegevens en wat u ertegen kunt doen
Hybride werken na de pandemie? Zo richt u dat cloud-technisch in
meer top 10