zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zo krijgt u nog sneller betaald

Doe er alles aan om sneller betaald te krijgen

13 februari 2020 - De aftrap van het nieuwe jaar staat traditiegetrouw in het teken van goede voornemens. Voor veel organisaties zou het een stuk prettiger zijn als sneller betalen daar één van is.  Gelukkig nemen financieel managers verantwoordelijk voor de DSO van hun organisatie steeds meer maatregelen om hun liquiditeit te verbeteren.

Volgens de Barometer Betaalgedrag van Graydon betaalt het bedrijfsleven haar facturen na gemiddeld 39,5 dagen in het najaar van 2019. Dat is ruim een dag sneller dan in dezelfde periode van het jaar daarvoor. De bedrijfsinformatie-specialist verwacht bovendien ‘dat een verdere daling van het aantal dagen van uitstaande betalingen (DSO) mogelijk is’ zo zegt Graydon. Dat is een prima ontwikkeling want een goede cashflow is immers beter zakendoen en belangrijk voor broodnodige investeringen in de economie. Maar wat als economisch onzekere tijden het goede voornemen om sneller te betalen in de weg staan? "Steeds vaker maakt de inzet van slimme technologie het verschil in het verbeteren van de bedrijfscashflow. Ongeacht wat de economie dit jaar gaat doen, dit zijn in ieder geval de maatregelen die u als manager zelf kunt nemen om sneller betaald te krijgen, " adviseert Marieke Saeij, bestuurder van Onguard.


 
Slimme technologie
Waar veel bedrijven nog altijd een beroep doen op Excel sheets voor hun financiële administratie, is dat eigenlijk niet meer van deze tijd. Zo is diverse slimme en tegelijkertijd hele gebruiksvriendelijke technologie voorhanden die helpt bij het sneller innen van uitstaande rekeningen. Alleen al het digitaal factureren vanuit een eigen boekhoudsysteem scheelt enorm veel tijd. Bovendien kan de klant gelijk reageren plus bepalen hoe hij of zij de factuur wil ontvangen. Dat kan via sms, e-mail of zelfs app zijn. En inmiddels kunnen we met één klik ook heel eenvoudig locatie-onafhankelijk afrekenen.
 
Kredietwaardigheid
Het kan geen kwaad om de kredietwaardigheid van (nieuwe) klanten te controleren. Afhankelijk van de omvang van de opdracht en duur van de relatie, hoeft dat niet bij een eenmalige actie te blijven. Inmiddels zijn allerlei slimme tools beschikbaar die het hele jaar door blijven monitoren hoe het staat met de kredietwaardigheid van de klant. Dat voorkomt onaangename verrassingen.
Niet iedere betrokken manager heeft voldoende inzicht het profiel van de klant. Een goed inzicht houdt niet op bij het vaststellen van de kredietwaardigheid. De klant goed kennen, kan aanleiding geven om de ene klant anders te benaderen, dan de andere. Dat geldt bijvoorbeeld voor betalingstermijnen maar ook voor de manier van aanmanen. Veel zogeheten Fintech technologie helpt bij het op maat aanmanen. Volledig geautomatiseerd. Dat voorkomt veelal de route naar incassobureaus en deurwaarders.
 
Kredietverzekering
Mocht er onverhoopt toch sprake zijn van een te groot betalingsrisico, dan is een kredietverzekering geen overbodige luxe. Let er dan wel op dat kredietverzekeraars elke debiteur weer een andere veelal beperkte limiet toekennen. Dus wees ook van bewust van het feit dat een kredietverzekering niet zaligmakend is. Slimme technologie zorgt ervoor, dat u binnen afgesloten polissen blijft.
Uiteraard wil iedere creditmanager dat klanten zo snel mogelijk betalen. Met de juiste ‘order-to-cash’ aanpak en relevante klantgegevens heeft u zelf in ieder geval alles gedaan om dit goede voornemen voor 2020 waar te maken.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
 Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
 Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aantal mensen met betalingsachterstanden opnieuw gedaald
 Ambtenaren beste betalers
 Meer grote bedrijven gaan mkb sneller betalen
  Betalingen in opkomende economieën blijven steeds langer uit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Hoe kunnen banken en financiële instellingen reageren op COVID-19?
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
meer top 10