zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zo krijgt u nog sneller betaald

Doe er alles aan om sneller betaald te krijgen

13 februari 2020 - De aftrap van het nieuwe jaar staat traditiegetrouw in het teken van goede voornemens. Voor veel organisaties zou het een stuk prettiger zijn als sneller betalen daar één van is.  Gelukkig nemen financieel managers verantwoordelijk voor de DSO van hun organisatie steeds meer maatregelen om hun liquiditeit te verbeteren.

Volgens de Barometer Betaalgedrag van Graydon betaalt het bedrijfsleven haar facturen na gemiddeld 39,5 dagen in het najaar van 2019. Dat is ruim een dag sneller dan in dezelfde periode van het jaar daarvoor. De bedrijfsinformatie-specialist verwacht bovendien ‘dat een verdere daling van het aantal dagen van uitstaande betalingen (DSO) mogelijk is’ zo zegt Graydon. Dat is een prima ontwikkeling want een goede cashflow is immers beter zakendoen en belangrijk voor broodnodige investeringen in de economie. Maar wat als economisch onzekere tijden het goede voornemen om sneller te betalen in de weg staan? "Steeds vaker maakt de inzet van slimme technologie het verschil in het verbeteren van de bedrijfscashflow. Ongeacht wat de economie dit jaar gaat doen, dit zijn in ieder geval de maatregelen die u als manager zelf kunt nemen om sneller betaald te krijgen, " adviseert Marieke Saeij, bestuurder van Onguard.


 
Slimme technologie
Waar veel bedrijven nog altijd een beroep doen op Excel sheets voor hun financiële administratie, is dat eigenlijk niet meer van deze tijd. Zo is diverse slimme en tegelijkertijd hele gebruiksvriendelijke technologie voorhanden die helpt bij het sneller innen van uitstaande rekeningen. Alleen al het digitaal factureren vanuit een eigen boekhoudsysteem scheelt enorm veel tijd. Bovendien kan de klant gelijk reageren plus bepalen hoe hij of zij de factuur wil ontvangen. Dat kan via sms, e-mail of zelfs app zijn. En inmiddels kunnen we met één klik ook heel eenvoudig locatie-onafhankelijk afrekenen.
 
Kredietwaardigheid
Het kan geen kwaad om de kredietwaardigheid van (nieuwe) klanten te controleren. Afhankelijk van de omvang van de opdracht en duur van de relatie, hoeft dat niet bij een eenmalige actie te blijven. Inmiddels zijn allerlei slimme tools beschikbaar die het hele jaar door blijven monitoren hoe het staat met de kredietwaardigheid van de klant. Dat voorkomt onaangename verrassingen.
Niet iedere betrokken manager heeft voldoende inzicht het profiel van de klant. Een goed inzicht houdt niet op bij het vaststellen van de kredietwaardigheid. De klant goed kennen, kan aanleiding geven om de ene klant anders te benaderen, dan de andere. Dat geldt bijvoorbeeld voor betalingstermijnen maar ook voor de manier van aanmanen. Veel zogeheten Fintech technologie helpt bij het op maat aanmanen. Volledig geautomatiseerd. Dat voorkomt veelal de route naar incassobureaus en deurwaarders.
 
Kredietverzekering
Mocht er onverhoopt toch sprake zijn van een te groot betalingsrisico, dan is een kredietverzekering geen overbodige luxe. Let er dan wel op dat kredietverzekeraars elke debiteur weer een andere veelal beperkte limiet toekennen. Dus wees ook van bewust van het feit dat een kredietverzekering niet zaligmakend is. Slimme technologie zorgt ervoor, dat u binnen afgesloten polissen blijft.
Uiteraard wil iedere creditmanager dat klanten zo snel mogelijk betalen. Met de juiste ‘order-to-cash’ aanpak en relevante klantgegevens heeft u zelf in ieder geval alles gedaan om dit goede voornemen voor 2020 waar te maken.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
 Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
 Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aantal mensen met betalingsachterstanden opnieuw gedaald
 Ambtenaren beste betalers
 Meer grote bedrijven gaan mkb sneller betalen
  Betalingen in opkomende economieën blijven steeds langer uit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (1) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
top10
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
100 procent remote werken de nieuwe standaard
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers
Financieel managers staan steeds vaker open voor factoring
IT-besluitvormer denkt dat bedrijven besparen op cyberbeveiliging ten gunste van andere doelstellingen
Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
meer top 10