zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier aandachtspunten voor een effectieve crisiscommunicatiestrategie

Kritische communicatie voor bedrijfscontinuďteit

8 september 2020 - In een snel veranderende wereld moet een organisatie in staat zijn te anticiperen, zich voor te bereiden, te reageren en zich aan te passen aan plotselinge veranderingen. Deze flexibiliteit is een belangrijk onderdeel van de strategie en gaat verder dan alleen crisismanagement. Het gaat om het leren van ervaringen en het overnemen van best practices om bedrijfsverbetering te realiseren.

In deze onduidelijke fase van de crisis moeten organisaties ervoor blijven zorgen dat hun bedrijven voorbereid zijn op een mogelijk tweede golf en zich kunnen aanpassen aan plotselinge veranderingen.


David Wiseman, Vice President Marketing and Secure Communications bij BlackBerry, staat stil bij  vier belangrijke aandachtspunten voor een effectieve crisiscommunicatiestrategie:
 
1. Beschik over een vast proces en veilig systeem om met stakeholders te communiceren
Thuiswerken is geen nieuwe trend, maar de wereldwijde pandemie heeft het aantal mensen dat er op dit moment gebruik van maakt, vergroot. Hierdoor is de manier waarop mensen werken veranderd en zal het vele maanden duren voordat de dagelijkse routine weer is zoals het was. Het hebben van een divers en uiteenlopend personeelsbestand maakt de druk op de IT-teams nog groter, niet alleen om aan de eisen en behoeften van uw medewerkers te voldoen, maar ook om hen en de apparaten die ze gebruiken, te beveiligen. Bovendien moet u ervoor zorgen dat uw organisatie in een crisis effectief en betrouwbaar kan communiceren met medewerkers op afstand.
Maar simpelweg communiceren is niet voldoende in een crisis, het is noodzakelijk voor de bedrijfscontinuïteit om ervoor te zorgen dat alle belangrijke partijen uw boodschap op een duidelijke en snelle manier ontvangen. Daarnaast moet het communicatieproces aangeven waar de medewerkers zich bevinden en moet de informatie die alleen voor hen en hun werk relevant is, worden uitgefilterd.
 
3. Gebruik meerdere kanalen om met stakeholders te communiceren
Het is algemeen bekend dat mensen informatie op veel verschillende manieren consumeren en verwerken, dus het is essentieel om ervoor te zorgen dat uw crisiscommunicatiestrategie gebruik maakt van een aantal verschillende kanalen. Ervan uitgaan dat slechts één methode of medium voldoende is, zal nadelig zijn. Zodra u zich tijdens een crisis als de centrale bron van de waarheid profileert, moet u gebruik maken van alle instrumenten en kanalen die u ter beschikking hebt. Om ervoor te zorgen dat de verspreiding van de informatie betrouwbaar is.
In geval van dringende noodzaak om contact op te nemen met uw medewerkers wordt er vaak van uitgegaan dat e-mail voldoende is. Maar het is niet zeker dat iedereen altijd toegang heeft tot een internetverbinding of zijn of haar zakelijke e-mail. Neem daarom andere kanalen op in de communicatiestrategie zoals Apps, SMS/tekstberichten, radio, digital signage en sociale media. 
 
3. Wees in staat om verantwoording af te leggen richting stakeholders tijdens iedere situatie
In staat zijn de stakeholders te bereiken en hen te voorzien van correcte informatie in een tijd van nood is de eerste stap in uw crisiscommunicatiestrategie. Maar u moet er ook zeker van zijn dat u zich kunt verantwoorden, een reactie kunt sturen als dat nodig is en kunt bevestigen dat ze veilig zijn. Een effectief plan moet ook tweerichtingsverkeer bevatten. Doordat u kunt zien waar mensen zich bevinden en of ze veilig zijn, kunt u beslissingen nemen en actie ondernemen.
 
4. Zorg voor een netwerk met betrouwbare maatschappelijke organisaties
Noodgevallen komen niet voor in silo's en het hebben van een netwerk van vertrouwde maatschappelijke organisaties zoals lokale brandweer-, ambulance- en gezondheidsautoriteiten is van cruciaal belang. Om deze relaties in stand te houden, moet u gebruik maken van dezelfde best practices die u hebt voor uw interne communicatie en ervoor zorgen dat u kunt communiceren, verbinden en samenwerken met deze externe belanghebbenden. Dit vertrouwde netwerk vormt een bron van gegevens die uw reactievermogen beïnvloedt zodra zich een situatie voordoet.
Om de weerbaarheid van de organisatie te vergroten en de bedrijfscontinuïteit te waarborgen, hebben organisaties behoefte aan zoveel mogelijk informatie om de beste beslissingen te nemen in het belang van het bedrijf en zijn mensen. Het is duidelijk dat dit geen gemakkelijke taak is, maar een gevestigd proces en een veilig communicatiesysteem zorgen ervoor dat wat er ook gebeurt, een storing geen ramp hoeft te betekenen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie onmisbare tips voor crisiscommunicatie
 Vijf topsport lessen voor leiders in crisistijd
 Werkende negeert bedrijven die zich amoreel gedroegen tijdens coronacrisis
 Covid-19-maatregelen hebben onverwacht positief effect op mindset medewerkers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
AI-ificatie en cloudautomatisering: ontwikkelingen in onvoorspelbare tijden
meer top 10