zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

TMT-branche in 2021 al ruim boven pre-coronaniveaus

IT-markt profiteert van toegenomen vraag naar digitale diensten

28 augustus 2020 - De omzet van de sector Technologie, Media en Telecom (TMT) krimpt door de coronacrisis met 6 procent in 2020, maar hierna ligt volgens ABN AMRO herstel in het vooruitzicht. Tegelijkertijd benadrukt zij dat sprake is van grote verschillen tussen branches. Zo houdt de IT-markt - veruit de grootste branche in de TMT-sector - zich, ondanks een omzetdaling van twee procent in 2020, goed staande.

Dit komt door de groeiende vraag naar digitale diensten, onder meer als gevolg van het thuiswerken. Hierdoor kreeg de sterk gedigitaliseerde economie in Nederland door de coronacrisis een extra zetje. Dit kan IT-bedrijven uiteindelijk zelfs structurele voordelen opleveren. Als bedrijven thuiswerken verder faciliteren en gedigitaliseerde diensten als digitaal onderwijs en digitale zorgverlening vaste voet aan de grond krijgen, kan de IT-branche structureel hogere resultaten bereiken. Een snel herstel van de IT-branche (+vier procent in 2021), maakt bovendien de weg vrij voor een relatief spoedig herstel van de TMT-sector als geheel. Zo verwacht ABN AMRO voor de gehele TMT-sector een omzetgroei van vier procent in 2021. De sector is hiermee nog niet terug op het niveau van voor de uitbraak van de coronacrisis, maar doet wel een goede stap in die richting.


 
Reclamebranche krijgt harde klap met omzetdaling van vijftien procent
De telecombranche wordt zowel in positieve als negatieve zin geraakt. Zo is er door thuiswerken een grotere behoefte aan netwerkdiensten en een uitbreiding van mobiele netwerken. Tegelijkertijd is sprake van een sterke daling van roaming-inkomsten nu er minder wordt gereisd. Ook zal de omzet uit de zakelijke markt waarschijnlijk dalen, maar biedt de komst van 5G op termijn wel nieuwe kansen. Vooralsnog ligt voor de branche zowel in 2020 (-twee procent) als 2021 (-een procent) een omzetdaling in het vooruitzicht. De reclamebranche moet echter de zwaarste klappen (-vijftien procent) incasseren, doordat in het tweede kwartaal adverteerders massaal hun campagnes terugtrokken. Ook zien drukkerijen (-twaalf procent) onder meer door afgelaste evenementen reclamedrukwerk wegvallen. ABN AMRO verwacht dat beide branches ruim een jaar nodig hebben om deze klap te boven te komen en in 2021 weer te kunnen groeien, achtereenvolgens met 5 en 2 procent. Zij zijn daarmee nog lang niet terug op het oude niveau.
 
TMT is steeds meer een sector met twee gezichten
Hoewel de TMT-sector niet het hardst geraakt wordt door de coronacrisis, zijn ook hier de gevolgen voelbaar. Tegelijkertijd benadrukt ABN AMRO dat de verschillen tussen de onderliggende branches groot zijn en dat geldt ook voor de herstelverwachtingen. "Door de sterk wisselende effecten die de coronacrisis binnen de TMT-sector heeft, wordt het beeld van een sector met twee gezichten nog eens versterkt. De pijn is veruit het grootst onder de reclamebureaus, met een marktkrimp van zo’n vijftien procent. Het kan nog enkele jaren duren voordat deze markt volledig is hersteld," vertelt Ingrid Laane, Sector Econoom TMT van ABN AMRO. "Voor IT-bedrijven is het beeld echter volledig anders: zij voelen de pijn in 2020, maar deze wordt verzacht doordat de samenleving meer op digitale middelen leunt. Dit levert mogelijk zelfs structurele voordelen op en de verwachting is dan ook dat de IT-branche in 2021 alweer ruim boven de pre-coronaniveaus zal zitten."
 
Het hele rapport is hier te downloaden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
 Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
 Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
 

Gerelateerde nieuwsitems

 IT-leiders zetten in op cloudoptimalisatie om begrotingsproblemen na COVID-19 te verminderen
 Kwart werknemers ervaart minder werkstress door technologie
 Gerichte inzet AI nodig om ROI gezond te houden
 Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Customer experience verbeteren met digitalisatie supplychain
reacties
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
meer top 10