zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kwart Nederlanders bezorgd over baan door coronacrisis

47 procent zet in op omscholing of ontwikkeling om aantrekkelijk te blijven

28 augustus 2020 - 26 procent van de werkende Nederlanders maakt zich door de coronacrisis zorgen over zijn of haar baan. Onder jongeren onder de 35 jaar ligt dit aantal fors hoger (30 procent) dan onder 55-plussers (negentien procent). Ook binnen de diverse inkomens zijn verschillen zichtbaar.

Bovenmodale verdieners voelen zich minder vaak onzeker over hun baan (negentien procent) ten opzichte van verdieners van een beneden (30 procent) of modaal inkomen(27 procent). Dit blijkt uit onderzoek van Visma | Raet onder 1.013 werkende Nederlanders.


 
Werknemers zetten in op ontwikkeling en omscholing
De coronacrisis is voor 47 procent van de werkende Nederlanders een extra stimulans om zich te blijven ontwikkelen of te laten omscholen. Op deze manier hopen werknemers een sterke positie op de arbeidsmarkt te hebben. Met name jongeren zetten hier op in (53 procent). Opvallend is dat beneden modaal verdieners zich meer zorgen maken over hun baan. Zij zien de coronacrisis echter minder vaak als extra stimulans tot omscholing en ontwikkeling (42 procent) ten opzichte van bovenmodale verdieners (52 procent) en modale verdieners (50 procent).
Ruim de helft (53 procent) van de werkende Nederlanders vindt dat werkgevers op het gebied van ontwikkeling een rol moeten pakken. Sinds juli 2015 zijn werkgevers verplicht werknemers opleidingen en cursussen te laten volgen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun functie. Dit onderzoek onderstreept dat deze scholingsplicht gewenst is. In het onderzoek geven werknemers aan dat werkgevers actief moeten sturen op ontwikkeling. Deze verwachting is onder jongeren hoger (61 procent) dan onder 55-plussers (41 procent).
Marco Winkel, HR-directeur bij Visma | Raet: "Uit onze HR benchmark 2020 bleek al dat een leven lang leren belangrijk is voor veel medewerkers. De coronacrisis zorgt voor een stimulans, maar maakt het ook meer noodzaak. Medewerkers moeten leren werken met nieuwe technologieën om hun functie goed uit te kunnen voeren. Het is van belang dat er overzicht is in het ontwikkelpad van de medewerker, zowel bij de werkgever, manager als de medewerker zelf."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
 World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
 Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Angst voor baanverlies in financiële dienstverlening groeit met ruim 500 procent
 Werknemer is bang voor baanverlies als gevolg van robotisering
  Ontslagen? Liever een baan dichtbij dan hoger loon
 Aantal sollicitaties neemt na coronadip weer toe (nu het aantal vacatures nog)
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
top10
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carrière in cybersecurity: vijf tips
FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
meer top 10