zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier signalen dat uw supply chain toe is aan nieuwe technologie

Alleen het updaten van oudere systemen is niet voldoende

29 juli 2020 - Supply chain-applicaties zijn het afgelopen decennium flink doorontwikkeld en gedigitaliseerd. Op het eerste gezicht een mooie ontwikkeling, maar de systemen en applicaties zijn vaak alsnog dusdanig verouderd dat ze een obstakel vormen voor de supply chain in het bereiken en nastreven van het volledige potentieel.

 De ‘verouderde’ oplossingen werken goed – echter is die ‘goed’ classificatie wél gebaseerd op de standaard die gold tijdens de ontwikkeling en implementatie destijds. Volgens Ron Verhagen, Vice President Solution Consulting bij BluJay Solutions, is alleen het updaten van oudere systemen niet voldoende om anno 2020 daadwerkelijk als een digitale organisatie te kunnen fungeren.


Echte digitalisering en daarmee het bereiken van de beste bedrijfsresultaten ontstaat namelijk enkel wanneer de supply chain en het aanverwante transportmanagementsystemen (TMS) in een netwerk zijn geïntegreerd. Dat netwerk is er bij voorkeur eentje die de data (zowel van de systemen zelf als uit het omliggende ecosysteem) gebruikt om eenvoudiger toegang te bieden tot diverse diensten en samenwerkingen met bijvoorbeeld partners en vervoerders. Steeds meer bedrijven hebben dringend behoefte aan een nieuwe oplossing die de capaciteit en efficiëntie kan verhogen en de hoeveelheid data die nodig is om de bedrijfsresultaten en klantervaring te verbeteren direct kan uitwisselen. Te vaak wordt er dan alleen gekozen voor het ‘updaten’ van de oude systemen. Toch is dat meestal niet toereikend en is een dergelijke situatie een teken dat de supply chain klaar is voor de toepassing van nieuwe technologie. Verhagen definieerde de vier belangrijke signalen die aantonen dat een supply chain toe is aan nieuwe technologie.
 
  • Er wordt niet voldaan aan de klantverwachting
    Het aantal pakketten en zendingen neemt niet alleen toe, ze worden vaak ook steeds kleiner en leverpatronen worden complex maar tegelijk ook korter. En of ze nu naar de consument of een bedrijf gaan: volledige supply chain transparantie is de norm. Proactieve monitoring en informatie-uitwisseling wordt gevraagd van dergelijke systeemoplossingen. Alleen door het creëren van zichtbaarheid kan worden voldaan aan de hoge klantverwachtingen. Als de huidige software dit niet aankan, is het tijd voor nieuwe technologie.
  • Slechts een handvol collega’s begrijpt de systemen
    Eén van de grootste risicofactoren is wanneer slechts enkele mensen binnen een organisatie de systemen daadwerkelijk kennen en begrijpen: en al helemaal wanneer deze medewerkers de organisatie verlaten. Wanneer een applicatie dusdanig verouderd of maatwerk is dat deze niet meer doorontwikkeld kan worden, gaat belangrijke kennis verloren bij het vertrek van deze collega’s. Is dit het geval? Dan is het tijd voor de implementatie van nieuwe technologie die zowel schaalbaar als begrijpelijk is voor iedereen: ook voor medewerkers die het systeem niet zelf in beheer of ontwikkeld hebben.
  • Transportkosten drukken de winst
    Wanneer transportkosten een grote druk leggen op de winstgevendheid, is het tijd om na te gaan denken over de technologie van een TMS. Transport maakt namelijk een aanzienlijk deel uit van de bedrijfskosten. Het verlagen van deze kosten is vaak essentieel om als bedrijf te overleven, iets wat gemakkelijker wordt gemaakt met de toepassing van een TMS, welke schaalvergroting of niche concepten eenvoudig kan ondersteunen. De gegevens die in het TMS beschikbaar zijn helpen organisaties om betere (en kostenefficiëntere) beslissingen te nemen die leiden tot besparingen op de lange termijn.
  • Nieuwe ideeën kunnen niet (altijd) geïmplementeerd worden
    Dankzij een optimaal ingerichte, frictieloze supply chain kan er snel gehandeld worden en is het mogelijk om in te spelen op kansen en veranderingen zoals verduurzaming. Veel organisaties zoeken immers naar nieuwe manieren om hun logistieke proces van kostenpost naar concurrentievoordeel om te buigen. Zo neemt de vraag naar verzenden over de landsgrenzen toe, en is er steeds meer behoefte aan advies en ondersteuning bij de ‘laatste kilometers’. Wanneer een huidige applicatie of oplossing deze nieuwe behoeftes niet kan invullen of ondersteunen, is het tijd om te kiezen voor nieuwe technologie. Een cloud gebaseerd platform, met geïntegreerde applicaties die niet alleen voldoen aan de nieuwe klantvraag maar ook nieuwe mogelijkheden bieden, kan daarin een van de oplossingen zijn.
  •  
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Blijf online veilig en verander uw wachtwoorden
     Minder negatieve vooroordelen rondom werkloosheid ten gevolge van de coronacrisis
     Acht cybersecurity trends voor 2021
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Drie barrières in digitalisering van supply chain
     COVID-19: hoe vermindert u de schade in internationale supply chains?
     Kijken, klikken en kopen: ‘social commerce’ zorgt voor een revolutie in de supply chain
     Supply Chain 4. 0: Klantbeleving als doorslaggevende succesfactor
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Ook thuis kun je gebruik maken van zakelijk internet
    Welke auto’s behouden hun waarde het meeste?
    reacties
    Digitale tools zorgen voor minder werkstress (1) 
    Vrouwen in leidinggevende posities hebben meer vertrouwen in omgang met crises dan mannen (1) 
    Een op drie Nederlanders verwacht dit jaar minder Black Friday-aankopen te doen (1) 
    Berlijn populairst bij foodies, Ibiza nummer één onder hippe vogels (1) 
    Werknemer wil niet terug naar werksituatie zoals vóór COVID-19  (1) 
    Kijken, kijken en niet kopen (1) 
    ‘Veiliger en slimmer werken’ bovenaan agenda IT-afdeling (1) 
    top10
    Eén op de drie organisaties overweegt thuiswerkvergoeding
    Dankzij lockdown beseft werkend NL het belang van altijd blijven leren
    Focus op flexibele planning en versnelde innovatie
    Ninja teamcoaching, proactief en ‘onzichtbaar’
    Hoge uitstroom sociaal domein: het gaat niet alleen om het salaris
    Slechts één op de drie werknemers is veerkrachtig genoeg
    Vrouwen in leidinggevende posities hebben meer vertrouwen in omgang met crises dan mannen
    Een op drie Nederlanders verwacht dit jaar minder Black Friday-aankopen te doen
    Werkzoekers hebben hekel aan schrijven motivatiebrief
    De tien ingrediënten van elk succesvol project
    meer top 10