zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bijna 90 procent koopt wel eens een Fairtrade product

Fairtrade Nederland publiceert voornamelijk groeicijfers in jaarverslag 2019

24 juni 2020 - Fairtrade Nederland publiceert haar jaarverslag 2019. Het aantal huishoudens dat een Fairtrade product koopt, is toegenomen naar 87 procent. Met name in cacaoproducten is een forse stijging te zien. Door de verkoop van Fairtrade gecertificeerde producten in Nederland, ontvingen boeren en arbeiders € 7,7 miljoen aan Fairtrade premie.

In 2019 kocht 87 procent van alle Nederlandse huishoudens wel eens een Fairtrade product. Dit is een stijging van vier procent t.o.v. 2018, zo blijkt uit gegevens van GfK, gepubliceerd in het jaarverslag 2019 van Fairtrade Nederland. Ook aankoopfrequentie, volume en besteding zijn toegenomen. Dankzij de verkoop van Fairtrade producten worden boeren in ontwikkelingslanden in staat gesteld om een beter bestaan op te bouwen en te investeren in duurzame bedrijfsvoering. Door de verkoop onder Fairtrade voorwaarden ontvangen boerenorganisaties ten minste de Fairtrade minimumprijs en -premie. Dit is een ontwikkelingspremie die boerenorganisaties naar eigen inzicht besteden, zoals aan productieverbetering, medische zorg of onderwijs. Door de verkoop van Fairtrade producten in Nederland ontvingen boeren en arbeiders bovenop de verkoopprijs € 7,7 miljoen aan Fairtrade premie. Dit is elf procent meer dan in 2018. Een bedrag dat van groot belang is voor boeren en arbeiders, die vaak onder de armoedegrens leven.



Bijna veertien miljoen Fairtrade premie naar Ivoriaanse cacaoboeren
Met name in cacao is een enorme groei te zien: de verkoop van Fairtrade cacaoproducten in Nederland is gestegen met 22 procent. Cacaoboeren ontvingen € 2,1 miljoen Fairtrade premie door de verkoop in Nederland. Samen met alle internationale verkopen, resulteert dit in een nog groter bedrag. In Ivoorkust, waar de meeste cacao voor de Nederlandse markt vandaan komt, ontvingen 140 coöperaties € 13,8 miljoen aan Fairtrade premie.

Corona
De COVID-19 pandemie legt een vergrootglas op de kwetsbaarheid van ons wereldwijde en onderling verbonden voedselsysteem. Het gebrek aan paraatheid, aan veerkracht en de toenemende ongelijkheid achter de wereldeconomie is inmiddels pijnlijk duidelijk. "Deze crisis raakt ons allemaal. Maar boeren en arbeiders in productielanden nog meer. Zij hebben geen financiële buffer om op terug te vallen", stelt Peter d’Angremond, directeur Fairtrade Nederland. "Juist nu is het van groot belang om Fairtrade producten te kopen en te investeren in een eerlijke, duurzame economie." Eind mei deed Fairtrade Nederland, samen met een coalitie van NGO’s, een oproep aan de Nederlandse overheid, het bedrijfsleven, de financiële sector en NGO’s om dit moment aan te grijpen om het handelssysteem anders in te richten, met meer respect voor mens en milieu.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
 Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
 Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jarige Eerlijke Bankwijzer gaat internationaal
 Financial Fair Play schiet tekort
 Consumenten hebben geen idee van moderne slavernij
 Consument maalt niet om ethisch gedrag van ondernemingen
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
meer top 10