zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bijna 90 procent koopt wel eens een Fairtrade product

Fairtrade Nederland publiceert voornamelijk groeicijfers in jaarverslag 2019

24 juni 2020 - Fairtrade Nederland publiceert haar jaarverslag 2019. Het aantal huishoudens dat een Fairtrade product koopt, is toegenomen naar 87 procent. Met name in cacaoproducten is een forse stijging te zien. Door de verkoop van Fairtrade gecertificeerde producten in Nederland, ontvingen boeren en arbeiders € 7,7 miljoen aan Fairtrade premie.

In 2019 kocht 87 procent van alle Nederlandse huishoudens wel eens een Fairtrade product. Dit is een stijging van vier procent t.o.v. 2018, zo blijkt uit gegevens van GfK, gepubliceerd in het jaarverslag 2019 van Fairtrade Nederland. Ook aankoopfrequentie, volume en besteding zijn toegenomen. Dankzij de verkoop van Fairtrade producten worden boeren in ontwikkelingslanden in staat gesteld om een beter bestaan op te bouwen en te investeren in duurzame bedrijfsvoering. Door de verkoop onder Fairtrade voorwaarden ontvangen boerenorganisaties ten minste de Fairtrade minimumprijs en -premie. Dit is een ontwikkelingspremie die boerenorganisaties naar eigen inzicht besteden, zoals aan productieverbetering, medische zorg of onderwijs. Door de verkoop van Fairtrade producten in Nederland ontvingen boeren en arbeiders bovenop de verkoopprijs € 7,7 miljoen aan Fairtrade premie. Dit is elf procent meer dan in 2018. Een bedrag dat van groot belang is voor boeren en arbeiders, die vaak onder de armoedegrens leven.



Bijna veertien miljoen Fairtrade premie naar Ivoriaanse cacaoboeren
Met name in cacao is een enorme groei te zien: de verkoop van Fairtrade cacaoproducten in Nederland is gestegen met 22 procent. Cacaoboeren ontvingen € 2,1 miljoen Fairtrade premie door de verkoop in Nederland. Samen met alle internationale verkopen, resulteert dit in een nog groter bedrag. In Ivoorkust, waar de meeste cacao voor de Nederlandse markt vandaan komt, ontvingen 140 coöperaties € 13,8 miljoen aan Fairtrade premie.

Corona
De COVID-19 pandemie legt een vergrootglas op de kwetsbaarheid van ons wereldwijde en onderling verbonden voedselsysteem. Het gebrek aan paraatheid, aan veerkracht en de toenemende ongelijkheid achter de wereldeconomie is inmiddels pijnlijk duidelijk. "Deze crisis raakt ons allemaal. Maar boeren en arbeiders in productielanden nog meer. Zij hebben geen financiële buffer om op terug te vallen", stelt Peter d’Angremond, directeur Fairtrade Nederland. "Juist nu is het van groot belang om Fairtrade producten te kopen en te investeren in een eerlijke, duurzame economie." Eind mei deed Fairtrade Nederland, samen met een coalitie van NGO’s, een oproep aan de Nederlandse overheid, het bedrijfsleven, de financiële sector en NGO’s om dit moment aan te grijpen om het handelssysteem anders in te richten, met meer respect voor mens en milieu.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jarige Eerlijke Bankwijzer gaat internationaal
 Financial Fair Play schiet tekort
 Consumenten hebben geen idee van moderne slavernij
 Consument maalt niet om ethisch gedrag van ondernemingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10