zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumenten hebben geen idee van moderne slavernij

20 oktober 2011 - Slechts tien procent van de Nederlanders weet dat moderne slavernij nog onder hun ogen voorkomt. Dat blijkt uit onderzoek van FairWork. Deze organisatie begon daarom op de Europese dag tegen de Mensenhandel, de campagne 'Moderne slavernij, dichterbij dan je denkt'.

FairWork liet in september 2011 door CentERdata uitzoeken wat Nederlanders weten over uitbuiting en mensenhandel - de moderne variant van slavernij. Per jaar worden duizenden mannen, vrouwen en kinderen in ons land slachtoffer van mensenhandel. Niet alleen in de prostitutie, maar bijvoorbeeld ook in de land- en tuinbouw, horeca en bouw. Toch is maar één op de tien Nederlanders hiervan op de hoogte. Een kwart van de ondervraagden zegt dat mensenhandel 'wereldwijd' voorkomt, waarbij één op de drie Nederlanders Afrika noemt en ruim achttien procent Azië. 



Geschokt

Als consumenten geconfronteerd worden met het feit dat mensenhandel vlak onder hun ogen plaatsvindt, reageren ze geschokt. Bijna 90 procent van de Nederlanders vindt dat de overheid harder moet optreden. Toch vindt één op de drie Nederlanders het wel begrijpelijk dat bedrijven kiezen voor zo goedkoop mogelijke arbeidskrachten.
FairWork wil Nederlandse consumenten bewuster maken van moderne slavernij in Nederland. Het publiek speelt namelijk een belangrijke rol in de bestrijding van mensenhandel; consumenten kunnen bedrijven vragen zich uit te spreken tegen moderne slavernij. 

Checklist

Verder kunnen ze zelf in actie komen. FairWork heeft een online checklist opgesteld die hen aanmoedigt de juiste vragen te stellen aan mogelijke slachtoffers. Vermoedens van mensenhandel kunnen gemeld worden bij Meld Misdaad Anoniem (0800-7000).Met de campagne Moderne slavernij, dichterbij dan je denkt speelt FairWork in op de vraag naar goedkope arbeid in Nederland. Consumenten worden via social media, online advertenties en acties van het FairWorkteam naar de campagnewebsite www.goedkopearbeidskracht.nu gelokt. Kiezen ze daar een schoonmaakster voor 2,50 per uur of een schilder voor vier euro, dan worden ze geconfronteerd met het feit dat zulke lage salarissen een van de signalen van moderne slavernij zijn. Andere signalen zijn werken onder dwang, door de baas beperkt worden in de vrijheid en gevaarlijk of ongezond werk doen. Vervolgens worden de bezoekers van de actiesite opgeroepen digitaal te protesteren tegen moderne slavernij.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 FNV beschuldigt bouwsector van slavernij-praktijken
 Kantine nog vaak dieronvriendelijk
 Acht tips om het beste uit uw stagiairs te halen
 India wil af van goedkoop callcenterwerk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10