zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemers onzeker over declareren onkosten voor thuiswerken

Ruim de helft van de Nederlandse werknemers is van mening dat ze voor de coronacrisis niet goed waren voorbereid op thuiswerken

23 juni 2020 - Steeds meer Europese bedrijven beginnen hun werknemers te informeren over hoe lang ze nog thuis zullen werken, maar er blijkt veel onduidelijkheid te zijn over welke onkosten werknemers mogen declareren voor het inrichten van een thuiswerkplek. Dat is een van de uitkomsten van een enquête door SAP Concur.

Voor deze enquête, die is gehouden in acht Europese landen waaronder Nederland, is gekeken naar thuiswerken en naar de onkosten voor thuiswerkplekken. Slechts zestien procent van de Nederlandse respondenten is geïnformeerd over hoe ze om moeten gaan met de onkosten die ze maken nu ze veel meer thuiswerken.


 
Enkele uitkomsten uit de enquête onder 6.812 werknemers in acht Europese landen:
 
Onduidelijk welke onkosten werknemers wel en niet kunnen declareren
 
  • Minder dan één op de drie (30 procent) van de Nederlandse werknemers is geïnformeerd over hoe lang ze zullen thuiswerken.
  • Daarnaast heeft slechts zestien procent van hun werkgever te horen gekregen hoe ze hun onkosten met betrekking tot thuiswerken kunnen declareren.
  • Bijna drie kwart (72 procent) weet niet zeker welke onkosten ze mogen declareren, terwijl twintig procent aangeeft helemaal niets te mogen declareren.
    • Vooral van de kosten voor het stroomgebruik is het niet duidelijk of deze vergoed worden. Van de Nederlandse respondenten die aangaven niet te weten welke kosten wel of niet gedeclareerd mogen worden, weet een op de vijf (20 procent) niet of ze de stroomkosten mogen indienen.
 
Niet goed voorbereid op thuiswerken
 
  • Hoewel thuiswerken inmiddels onderdeel van ‘het nieuwe normaal’ is geworden, is slechts iets minder dan de helft (46 procent) van de Nederlandse respondenten van mening dat ze al voor het begin van de coronacrisis goed voorbereid waren op thuiswerken. Daarmee doet Nederland het wel iets beter dan het Europese gemiddelde (40 procent).
  • Werknemers in Zweden waren van mening dat ze het beste voorbereid waren (52,8 procent); die in Spanje het minst (32,7 procent).
 
De meeste werknemers voelen zich gesteund door hun werkgever
 
  • Afgezien van het bieden van de benodigde apparatuur zegt een grote meerderheid van de Nederlandse werknemers (85 procent) dat hun werkgever ze goed ondersteunt bij het thuiswerken.
  • De meeste Nederlandse respondenten (59 procent) nemen regelmatig deel aan team updates en videovergaderingen. Een kwart (24 procent) zegt ook regelmatig IT-updates te ontvangen en tips & trucs om efficiënt thuis te werken.
 
"Door de snelle veranderingen die zijn ingegeven door de huidige situatie is het duidelijk dat veel organisaties hun onkostenprocessen dringend moeten aanpassen. Of ze moeten tijdelijk beleid opstellen over de onkosten tijdens thuiswerken en dit helder communiceren naar hun medewerkers. Want het is belangrijk dat mensen weten waar ze aan toe zijn en wat ze wel en niet als onkosten mogen opvoeren," zegt Pino Spadaro, Head of SAP Concur Benelux. "Het is daarom aan te raden om goed te kijken naar het bestaande onkostenbeleid en te checken of er misschien aanpassingen nodig zijn voor thuiswerkers. Want thuiswerken blijft voorlopig de realiteit."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
 Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
 Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie
 Thuiswerken levert meer risico’s op voor het bedrijfsnetwerk
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Helft wil ook na corona thuis blijven werken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
meer top 10