zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digitalisering en transitie naar nieuwe werkvormen in hoogste versnelling

HR-processen liggen in Nederland grotendeels stil

16 april 2020 - 61 procent van de Nederlandse organisaties heeft drastisch in moeten grijpen in hun HR-processen na het uitbreken van het coronavirus. De organisaties hebben HR-processen opgeschort of zelfs stopgezet. Dat blijkt uit een steekproef die gehouden is onder 150 HR-professionals afkomstig uit alle sectoren, uitgevoerd door Berenschot, AFAS Software en Performa.

Nog eens elf procent van de respondenten geeft aan dat hun organisatie op termijn dezelfde maatregelen neemt of al overweegt. Dat zou betekenen dat binnen afzienbare tijd in totaal 72 procent van de Nederlandse organisaties HR-processen stil legt of uitstelt. Bij 23 procent van de organisaties zijn de opleidingsmogelijkheden acuut beperkt. Hans van der Spek, manager kenniscentrum HCM bij Berenschot, waarschuwt dat deze ontwikkelingen organisaties ver terug kunnen werpen: "Dit effect is verontrustend te noemen omdat met het stilleggen van processen als de HR-cyclus, training en opleidingen, een rem komt op noodzakelijke onderhoud en ontwikkeling van medewerkers en organisatie. Het is zaak om goed voorbereid deze crisis uit te komen."



Werkgelegenheid onder druk
Eén van de meest voorkomende maatregelen die organisaties hebben moeten doorvoeren is een vacaturestop. 35 procent van de HR-professionals heeft al de beslissing moeten maken om voorlopig niemand meer aan te nemen. Achttien procent van de respondenten verwacht dat een dergelijke stop binnen afzienbare tijd zal worden geïntroduceerd. Bijna een derde van de respondenten geeft daarnaast aan dat stages en traineeprogramma’s bij hun bedrijf zijn opgeschort. 30 procent van de organisaties zijn inmiddels genoodzaakt om de inzet van hun flexibele schil terug te brengen en veertien procent van de organisaties heeft al een besluit genomen de duur van overeengekomen arbeidscontracten aan te passen.
"In tijden van onzekerheid is dit een gebruikelijke reflex," licht van der Spek toe. "Ingrijpen in het medewerkersbestand is voor werkgevers een snelle manier om de financiële pijn te verzachten, maar we kunnen van vorige crises leren dat we met het wegsturen van werknemers ook de nodige schade kunnen veroorzaken. Wat dat betreft is de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid uiterst welkom."

Verminderde productiviteit, ondanks hogere werkdruk
Uit de rondgang blijkt dat medewerkers kampen met een hogere werkdruk, en minder productief zijn. 38 procent van de respondenten geeft aan dat de werkdruk door de crisis is toegenomen. Dertig procent verwacht dit in de nabije toekomst ook mee te gaan maken. 52 procent van de ondervraagden moet erkennen dat de productiviteit flink is gekelderd. Britt Breure, HR manager bij AFAS Software, herkent dit en werpt hiervoor een verklaring op: "Veel mensen moeten opeens vanuit een kantoorsituatie omschakelen en alles digitaal doen. Het werk komt letterlijk binnen in de huiskamers van mensen waar vaak partners en kinderen ook de hele dag zijn. Met de planning die hierbij komt kijken, legt dat alleen al een bepaalde druk op mensen. Zo’n transitie is niet in één dag gemaakt en vraagt veel van de medewerkers. Toch zullen we deze omslag met z’n allen moeten maken om er sterker uit te komen."

Digitalisering wordt massaal omarmd
Om in de huidige situatie toch zoveel mogelijk werk gedaan te krijgen, heeft 88 procent van de organisaties al nieuwe werkvormen geïntroduceerd. Iets meer dan 30 procent van de organisaties ontwikkelt nieuwe producten en diensten. Breure juicht deze ontwikkelingen toe: "Hoe vervelend deze situatie ook is, het is mooi om te zien hoe organisaties digitalisering omarmen om effectief te blijven werken. En om verbondenheid te verhogen door bijvoorbeeld online koffiemomenten communicatie via het intranet. Het is alleen maar slim wanneer organisaties zich juist in deze tijden doorontwikkelen. Zo kunnen ze op de korte termijn overleven en het is tegelijkertijd vast een investering voor alles dat er straks staat te wachten in het post-corona tijdperk."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Sterk herstel China, maar wel veel lijken in de kast
 Motorverkoop op weg naar herstel na coronadip
 Opleiders schakelen razendsnel om naar digitale schoolbanken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier HR-trends voor 2020
 HR wint aan strategisch belang
 Behoud medewerkers grootste uitdaging voor sectoren zorg en openbaar bestuur
 HR-afdeling zoekt naar eenvoud in steeds complexere wereld
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
meer top 10