zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Phishers sturen coronamails uit naam van RIVM

Hackers haken in op actualiteit

16 maart 2020 - Mimecast waarschuwt voor e-mails die afkomstig lijken van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De e-mails beloven een update over corona, maar zijn in werkelijkheid bedoeld om de ontvangers te besmetten met malware of persoonlijke gegevens te ontfutselen.

De ‘RIVM’-phishing staat niet op zichzelf. Action Fraud, het nationale Britse kennisinstituut op het gebied van fraude, stelt dat coronaphishing uit naam van overheidsinstanties cybercriminelen al ongeveer een miljoen euro zou hebben opgeleverd. Zo heeft Mimecast al honderden e-mails onderschept met een link naar een website van zogenaamd het Britse Her Majesty's Revenue and Customs (HMRC). Wie in aanmerking wil komen voor een belastingcompensatie voor schade, geleden door de coronacrisis, kan hier persoonlijke gegevens - waaronder het bankrekeningnummer - achterlaten. Met de gestolen informatie plunderen de cybercriminelen vervolgens de bankrekening van het slachtoffer.


 
Inhaken op actualiteit
"Het is een bekend fenomeen dat cybercriminelen inhaken op actuele gebeurtenissen. Dat zagen we bijvoorbeeld ook bij de Brexit en de bosbranden in Australië," zegt Carl Wearn, hoofd van de online-misdaadafdeling van Mimecast. "Nu corona officieel is uitgegroeid tot een pandemie, zullen phishers hier op steeds grotere schaal op inhaken. Ze maken misbruik van de honger naar informatie over corona."
 "Als iemand namens het RIVM u via mail of telefoon vraagt om gevoelige informatie zoals creditcard- of bancaire gegevens, dan weet u dat het een valstrik is," aldus Wearn. "Het RIVM vraagt niet om die gegevens. Klik dus nergens op, en ga rechtstreeks naar rivm.nl om up-to-date te blijven."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Phishing-aanvallen rond coronavirus nemen toe
 Coronavirus misbruikt voor phishingaanvallen
 Coronavirus infecteert het web
 Phishingmail met ‘controleer je wachtwoord’ meest succesvol
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10