zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Accountancysector zet in 2020 in op klanttevredenheid

Focus verschuift van compliancy naar service

6 maart 2020 - Klanttevredenheid is dit jaar het belangrijkste thema onder Nederlandse accountants- en administratiekantoren. Dit blijkt uit een rondvraag van Exact onder meer dan 250 accountants- en administratiekantoren. Meer dan de helft van de respondenten beschouwt klanttevredenheid als een van de twee belangrijkste uitdagingen voor 2020, gevolgd door het efficiënt automatiseren van kantoorprocessen.

De resultaten laten zien dat de focus onder accountants- en administratiekantoren in twee jaar tijd drastisch is verschoven. In 2018 werd achtereenvolgens het voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving (51 procent), het verbeteren van de dienstverlening (47 procent) en het verbeteren van producten en diensten (39 procent) nog als belangrijkste uitdagingen gedefinieerd. Het verbeteren van klanttevredenheid (35 procent) volgde op gepaste afstand.



Aandachtsgebieden
Dit zijn de vijf belangrijkste aandachtsgebieden voor de accountancysector in 2020 volgens het onderzoek van Exact:
 
  • Klanttevredenheid verhogen (53 procent)
  • Efficiënt kantoorprocessen automatiseren (43 procent)
  • Digitalisering van klantendossiers (27 procent)
  • Groeien in het aantal klanten (26 procent)
  • Kosten verlagen of de marge verbeteren (22 procent)
"We hebben in 2018 aan mbk’ers de vraag gesteld welke vaardigheden hun accountant zou moeten verbeteren. Het antwoord was branchekennis, reactiesnelheid en online samenwerken," aldus Erik Ledeboer, Solution Marketeer Accountancy bij Exact. "We zien dat de sector nu steeds meer inspeelt op de behoeftes van de klant, vandaar dat de klanttevredenheid ook op nummer één staat. Dat is een goed teken. Dat geeft accountants de gelegenheid toegevoegde waarde te bieden als adviseur en hun dienstverlening aan te scherpen; door verbreding of specialisatie."

Digitaliseren aanlevering prioriteit
Als het gaat om prioriteiten in automatisering, geeft 83 procent aan dat ze de aanlevering van bonnen en facturen door klanten als eerste willen digitaliseren. Op plaats twee staat het volledig automatiseren van verwerkingsprocessen via robotic accounting/no hands accounting. 58 procent ziet dit als belangrijk automatiseringsvraagstuk dit jaar, gevolgd door een eigen kantoor app voor klanten met kpi dashboard (44 procent) en standaardisatie via ReferentieGrootboekSchema (RGS). Die standaardisatie vormt de basis voor gegevensuitwisseling met andere software en benchmarking (38 procent). Elektronisch factureren via PEPPOL is voor 35 procent een aandachtspunt in de automatisering dit jaar en 30 procent is van plan de dienstverlening uit te breiden met salarisverwerking.
"Ook bij prioriteiten in automatisering zien we dat klanttevredenheid de boventoon voert," vervolgt Ledeboer. "Dat is logisch want als de aanlevering en verwerking van administraties is gedigitaliseerd, ontstaat tijd en ruimte om nog meer klanten te bedienen en hen te voorzien van advies gebaseerd op data. Het is hiermee duidelijk dat accountants automatisering en robotisering zien als kans, niet als bedreiging voor hun bestaansrecht."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten
 Vraag naar accountants neemt sterk toe
 Opvallend sterke groei in vraag naar universitair opgeleide financieel professionals
 Tekort aan Accountants in groeiende Financiële arbeidsmarkt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10