zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Voorziet u de consequenties van verkeerde kernwaarden voor uw bedrijf?

Leeft u uw kernwaarden na?

24 februari 2020 - Elk startend bedrijf beschrijft hun missie, visie en kernwaarden in hun ondernemersplan. Dat is de fundering van elke organisatie waar de rest op wordt gebouwd. U moet hier niet alleen achter staan maar dit ook actief uitdragen, ademen eigenlijk. Maar waarom zijn die kernwaarden dan zo belangrijk? 

Bedrijven schrijven kernwaarden vaak mooi op, maar eindigen vervolgens in een plan om nooit meer naar om te kijken. "Terwijl kernwaarden juist zo belangrijk zijn," aldus Marco Clazing, MuleSoft VP Customer Success EMEA bij Salesforce. Een goed voorbeeld van dit belang en daar ook naar leven, ziet u in alle ophef rondom de uitfasering van XS4ALL. Clazing: "Ik heb niet vaak zo’n beweging tot stand zien komen rondom een bedrijf als nu met dit nieuws." Een grote groep Nederlanders is fel tegen deze uitfasering wat voor een groot gedeelte te maken heeft met het uitdragen van hun kernwaarden. Denk hierbij aan hun kernwaarden rondom privacy en klantenservice waarmee het bedrijf zich volgens deze groep tegenstanders differentieert van andere internetproviders. "Dat is dus hoe belangrijk het uitdragen van uw kernwaarden kan zijn voor uw klanten en uw bestaansrecht als merk," weet Clazing. 


 
Adem de kernwaarden uit
Clazing vertelt dat het sinds de huidige ontwikkelingen in de Vierde Industriële Revolutie belangrijker dan ooit is geworden om de kernwaarden te ademen en actief uit te dragen. "Als u kijkt naar de bankenindustrie heerst daar een bedrijfsvoering die al sinds jaar en dag vastgesteld is; dat is niet zomaar aangepast. Dus terwijl nieuwe fintechs met een schone lei beginnen, kijken de grote banken aan tegen een groot transformatieproces," legt Clazing uit. 
 Om aan te sluiten op de huidige technologische ontwikkelingen en digitalisering is die transformatie broodnodig. Clazing: "Niet alleen de systemen vragen om aanpassingen en modernisering, maar ook het kennisniveau, bestuur en de hele manier van denken en bedrijfsvoering. Een CIO van een bank kan wel werken aan deze verandering maar zal niet zomaar de rest van de organisatie meekrijgen. U kunt als bank een waarde zoals innovatie hebben, maar de kans dat deze waarde in de praktijk minder tot uitvoering komt dan bij een een fintech-bedrijf (waar verandering en innoveren vaak de kern van hun bezigheid is en het juist gaat om snelheid, aanpassen en verandering), is aanwezig." 
 
Zo krijgt u uw medewerkers mee in transitie
"Als u constateert dat de bestaande kernwaarden en overtuigingen in uw organisatie niet stroken met de geschetste en beoogde richting voor uw bedrijf, of zelfs het tegenovergestelde uitdragen, dan moet u ermee aan de slag," vertelt Clazing. Er is een aantal vragen die u uzelf kunt stellen: 
 
  • Wat zijn de huidige kernwaarden?
  • Waarom zijn dit de kernwaarden?
  • Zijn dit nog steeds de juiste kernwaarden maar worden ze niet goed nageleefd of moeten deze aangepast worden naar de huidige situatie?
  • Indien de kernwaarden aangepast moeten worden; wat zou er nu dan wel passen bij het bedrijf en de cultuur en wat wilt u uitdragen richting uw klanten?
  • Wat hebben u en uw medewerkers nodig om niet-passende waarden en overtuigingen los te laten en nieuwe kernwaarden voor zinvol organiseren uit te ademen?
  •  
    Heeft u deze vragen beantwoord voor uzelf en uw organisatie? Bespreek dit dan met uw medewerkers. Kunnen zij zich hier ook in vinden of krijgt u weerstand? Individuele overtuigingen kunnen er namelijk toe leiden dat men de gemaakte kernwaarden toch niet uitdraagt. "Het belangrijkste is dat is iedereen in uw organisatie uw kernwaarden uit te laten dragen en erin te laten geloven. Anders werkt het uw business tegen en zullen uw klanten het merken," legt Clazing uit. U wilt toch ook dat er ophef komt als uw bedrijf uitgefaseerd zou worden?
     
     

     
     Doorsturen   1 reactie  

     

    Laatste nieuws

     Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
     High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
     Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Productie met een 2020-visie
     Meer focus op ethisch leiderschap, minder op winst alleen
     Aandacht: het nieuwe geld
     Hoe positioneer ik mijn organisatie in het huidige contentgeweld?
     
     
    reacties
     
    Tim  |   | 
    28-02-2020
     | 
    14:37 uur
    Vooral met betrekking tot MVO moet je heel goed opletten dat je je kernwaarden practice what you preach. Neem bij voorbeeld onlangs het bericht over kinderarbeid op koffieplantages die leveren aan Nespresso. Ook al is het geen beleid van Nespresso om kinderarbeid in te zetten, als je maar de schijn tegen je hebt, kan je al nat gaan.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    advertorial
    White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
    Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
    Download het white paper
     
    Lees verder
    Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
    reacties
    Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
    Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
    Corona-klagen (1) 
    Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
    (Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
    Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
    Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
    top10
    Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
    Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
    Vacaturetrend: op weg naar herstel
    Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
    Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
    Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
    Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
    Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
    Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
    Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
    meer top 10