zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gros Nederlanders vindt kwijtschelden schulden niet kunnen

Kan kwijtschelden van schulden volgens u?

28 januari 2020 - 62 procent van de Nederlanders vindt dat schulden altijd afgelost moeten worden. Dit blijkt uit onderzoek van Flanderijn. Volgens 43 procent van de consumenten moeten schuldeisers soepeler omgaan met schulden, maar 62 procent is wel van mening dat schulden altijd betaald moeten worden. Schulden helemaal kwijtschelden is volgens slechts zeven procent een optie.

Een kwart (24 procent) stelt dat mensen die niet betalen juist hard moeten worden aangepakt. De bevindingen van dit onderzoek zijn samengevat in het rapport ‘De persoonlijke financiën van Nederland’. Hieruit blijkt verder dat een derde van de Nederlanders aangeeft nooit meer iets te kopen bij een organisatie als deze een incassobureau op hen afstuurt. Dit percentage is hoger onder mensen die weleens contact hebben gehad met een deurwaarder (38 procent), vergeleken met mensen die dit contact nog nooit hebben gehad (30 procent).


 
Contactvoorkeuren
Incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisaties zijn een belangrijke speler in het aflossen van schulden. Als mensen contact hebben met een dergelijke organisatie over hun betalingsachterstand, dan hebben ze bij voorkeur contact in de avonduren (46 procent) of tijdens werktijden (41 procent). Een bezoek of belletje voor werktijd (acht procent) of in het weekend (vier procent) wordt minder op prijs gesteld. Het grootste deel van de consumenten geeft aan voorkeur te hebben voor face to face contact (31 procent), maar ook e-mail (30 procent) en telefoon (23 procent) zijn gewilde opties. Moderne communicatiemiddelen zoals WhatsApp (vier procent), een online portal (twee procent) of live chat (een procent) genieten minder de voorkeur. Hierin zijn wel duidelijke verschillen zichtbaar tussen leeftijdsgroepen. Onder jongeren tussen de achttien en 25 jaar geeft veertien procent de voorkeur aan WhatsApp, terwijl dit bij 46-plussers maar een procent is.
 
Het belang van persoonlijk contact
Michel van Leeuwen, directeur bij Flanderijn: "Ik begrijp de publieke opinie dat schulden betaald moeten worden. Tegelijkertijd is het belangrijk dat dit op een manier gebeurt die past bij de persoonlijke situatie van de burger. Daarom vinden wij persoonlijk contact erg belangrijk, bijvoorbeeld via chat of WhatsApp. Ondanks dat de cijfers uitwijzen dat WhatsApp in dit kader nog geen populair communicatiemiddel is, ervaren wij juist een enorme toename in het gebruik daarvan. Het is met name voor jongeren een veel laagdrempeliger middel dan bellen. Bij het innen van schulden is persoonlijk contact erg belangrijk. Alleen dan kunnen we samen met de klant opzoek naar een passende en duurzame oplossing voor hun betalingsachterstand. En soms is zo’n oplossing ook het kwijtschelden van een schuld of een deel daarvan, zeker wanneer er ook sprake is van andere problemen zoals ziekte of werkloosheid. In de afgelopen weken hebben meerdere gemeenten laten weten dat zij schulden kwijtschelden in de strijd tegen probleemschulden. De conclusies van het onderzoek laten zien dat veel Nederlanders het hier niet zomaar mee eens zijn. Om draagvlak voor dit soort ontwikkelingen te creëren is het enorm belangrijk dat het goed wordt uitgelegd."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vijf tips om afval te reduceren in productie
 Hoogste aantal nieuwe motorrijders sinds 2002
 Emotionele gezondheid wordt nog te vaak vergeten door werkgevers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Praten over schulden moet net zo normaal worden als uitspreken wie de BOB is
 Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
 Oudere betaalt schulden vaker terug met vakantiegeld dan jongere
 Mensen met schulden zijn beter af bij bedrijfsleven dan bij overheid
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
De meest belangrijke bedrijfsverzekeringen op een rijtje
Hoe werkt een laadpaal voor elektrische auto’s eigenlijk?
reacties
'Cybersecurity moet een schoolvak worden' (1) 
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
Meer productiviteit in minder tijd (2) 
Europese markt overspoeld met nepartikelen (2) 
Arbeidsmarkt onverminderd goed (1) 
Angst voor baanverlies leidt tot slapeloze nachten (1) 
Meerderheid werknemers denkt dat technologie hun werkervaring verbetert (1) 
top10
Vier HR-trends voor 2020
Nederlanders in Europese kopgroep digitale vaardigheden
Supply Chain 4. 0: Klantbeleving als doorslaggevende succesfactor
Diversiteit in Raad van Commissarissen neemt gestaag toe
Vijf leidende technologietrends
Nederlanders bezorgd over de toekomst
Emotionele gezondheid wordt nog te vaak vergeten door werkgevers
Volop aandacht voor het menselijk kapitaal
'Cybersecurity moet een schoolvak worden'
Bedrijfsleven leunt op achterhaald beleid wanneer het gaat om cyberveiligheid
meer top 10