zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkenden publieke sector beoordelen hun werk als betekenisvol

Werknemers in de zorg vinden hun werk het vaakst betekenisvol

28 januari 2020 - Uit het onderzoek ‘Samen werken aan betekenisvol werk’ van het CAOP, het kennis- en dienstencentrum op het gebied van arbeidszaken, blijkt dat ruim 90 procent van de werkenden in de publieke sector het belangrijk vindt om betekenisvol werk te hebben. In de praktijk blijkt ook dat 90 procent zijn werk als betekenisvol beoordeelt.

Op verzoek van het CAOP heeft Kantar Public een enquête uitgezet. Ruim 1000 werkenden in de  sectoren onderwijs, openbaar bestuur, veiligheid en zorg & welzijn hebben gereageerd. Zij beoordelen hun werk als betekenisvol als ze het gevoel hebben dat hun werk nuttig is (93 procent) en zij hun kennis en vaardigheden in hun werk kunnen gebruiken (88 procent). Tevens draagt het goed kunnen uitvoeren van het werk (83 procent) en het verschil kunnen maken voor een ander (83 procent) bij aan het hebben van betekenisvol werk.


Patrick Banis, directeur arbeidsmarkt van het CAOP, stelt dat organisaties profiteren van betekenisvol werk. "Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat werkenden die hun werk betekenisvol vinden vaker tevreden over en trots zijn op hun werk. Ook zijn ze meer betrokken en eerder bereid om mee te gaan in veranderingen. Wat ook een interessante constatering is, is dat collega"s en leidinggevenden vaker positief oordelen over werkenden die hun werk als betekenisvol ervaren."

De zorg het vaakst betekenisvol
Hoewel de verschillen onderling klein zijn, vinden de werknemers in de zorg hun werk het vaakst betekenisvol, gevolgd door het onderwijs. Het feit dat deze sectoren directe ondersteuning geven aan patiënten en leerlingen, draagt hier waarschijnlijk aan bij.

Aanknopingspunten voor werkgevers
Volgens Banis bieden de uitkomsten van het onderzoek concrete aanknopingspunten voor organisaties in de publieke sector om in hun communicatie en personeelswerving meer aandacht te hebben voor die zaken die het werk in de publieke sector betekenisvol maken voor het personeel. "Daar liggen mogelijkheden voor organisaties om werkenden te werven en te binden. Dat is belangrijk in deze tijd van personele tekorten. Door aantrekkelijk te zijn kunnen mensen het verschil blijven maken. In de klas, aan het bed en bijvoorbeeld op straat."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Carrière maken minder belangrijk dan betekenisvol werk
 Millennials verkiezen betekenisvol leven boven gelukkig leven
 Nieuwe banen komen vooral van familiebedrijven
 Tien aanbevelingen om u voor te bereiden op ‘The Human Age’
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10