zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bespaar uw medewerkers de eindejaarsgesprekken

Evaluaties zijn momenteel vaak demotiverend

15 januari 2020 - Een nieuw jaar is aangebroken en u hebt als manager waarschijnlijk weer eindejaarsgesprekken met uw team gevoerd. Daarmee heb u afgelopen jaar effectief geëvalueerd in één sessie, toch? Of wie weet mag u dit nog deze maand doen en bent u nu de voorbereidingen aan het treffen. Want hoe vat u een jaar samen in maximaal een uurtje?

Dat is onmogelijk en moeten we dan ook gewoon niet meer doen, volgens Rob Rijbroek, directeur van ISBW. Het eindejaarsgesprek mag van hem de prullenbak in, althans als dit het enige beoordelingsmoment van het jaar is.


 
Manager als coach
Rijbroek: "Verschillende onderdelen en eigenschappen bepalen of iemand een goede manager is. Eén van die eigenschappen is dat de manager een coach moet zijn. Hij weet precies wat de valkuilen van verschillende medewerkers zijn, maar zeker ook wat hun sterke kanten zijn. Het draait om het naar boven halen van de talenten van medewerkers en het stimuleren hiervan. Zet de medewerker in een positie waar zijn talent echt benut wordt en waar valkuilen niet aan de orde van de dag zijn." Als coach van een voetbalteam is het ook niet genoeg om eens per jaar met uw spelers te evalueren. Elke training en wedstrijd wordt aangegrepen om de individuele prestaties en die van het team te optimaliseren. Hetzelfde moet gelden in een kantooromgeving. Rijbroek vult aan: "U kunt niet verwachten dat medewerkers goed functioneren als ze niet gedurende het jaar gestimuleerd worden. Het is dan al helemaal niet te verantwoorden als ze aan het einde van het jaar afgerekend worden op dingen die niet goed zijn gegaan. Tijdig bijsturen is onmisbaar in een organisatie."
 
Evaluatiegesprekken onder de loep
Er wordt al veel over geschreven, maar toch nemen veel bedrijven dit advies nog niet ten harte. Wellicht is dit omdat er nog weinig empirisch onderzoek is gedaan naar dit onderwerp. De General Electric Company deelde deze mening en liet een onderzoek uitvoeren naar de evaluatiegesprekken. 92 van deze gesprekken werden geëvalueerd. In deze gesprekken werden er in totaal 32 werkgerelateerde topics besproken. Hiervan waren er negentien positief en werd op dertien van deze topics een kritische noot aan de medewerker gegeven. De complimenten werden vooral gegeven op generieke punten, terwijl de kritiek werd behouden voor specifieke eigenschappen. Omdat er weinig constructieve kritiek werd gegeven, stelden de werknemers zich vaak verdedigend op. Rijbroek ergelijkt deze resultaten met die uit eigen onderzoek: "Uit ons Nationale Management onderzoek blijkt dat niet alle medewerkers het gevoel hebben te weinig complimenten te krijgen. Bijna twee op de vijf werkenden vindt dat zijn manager ruimhartig is met het geven van complimenten. Maar een ideale manager zou meer complimenten mogen geven dan de huidige manager doet, volgens veertig procent van de respondenten. Er is dus nog werk aan de winkel."
Rijbroekstelt dat evaluatiegesprekken momenteel vaak demotiverend zijn voor de werknemers. "De negatieve punten blijven toch langer bij dan de positieve punten. Uit het onderzoek van De General Electric Company blijkt dat medewerkers zich daadwerkelijk slechter voelen na een beoordelingsgesprek. Waar ze hun eigen performance vooraf gemiddeld op 77 van de 100 punten schaalden, was dit na het gesprek gemiddeld nog maar 65. Zulke gesprekken hebben dus duidelijk een negatief effect op het zelfvertrouwen en de motivatie van werknemers. Zo wordt in het onderzoek gesteld dat veel kritiek tijdens een evaluatiegesprek leidt tot minder ‘goal achievement’ zelfs tien tot twaalf weken na zo’n gesprek. In sommige gevallen gaat het nog verder: uit ons onderzoek blijkt dat achttien procent van werkend Nederland zijn huidige manager een reden vindt om op zoek te gaan naar een andere baan."
 
Bewaar de evaluatie niet tot het einde van het jaar
De moraal van het verhaal: coachen als leider doet u iedere dag, niet maar eens per jaar. Evaluatiegesprekken werken vaak demotiverend en als een manager al positieve punten aanstipt, dan worden die snel vergeten. Deze worden enkel gezien als een manier om de pijn te verzachten voor of na de kritiek. Rijbroek geeft enkele tips: "In de gesprekken over het functioneren van een werknemer, die dus vaker dan eens per jaar plaats moeten vinden, is het van belang om samen met de werknemer doelen op te stellen. Zo helpt u hen om hun talenten te ontplooien en plaatst u ze aan het roer van hun eigen carrière. Plan ook genoeg momenten in om hierop bij te sturen. Uit het onderzoek van De General Electric Company blijkt namelijk dat werknemers eerder geneigd zijn iets met de tips van de managers te doen als die tijdens het proces worden gegeven en niet achteraf gebundeld worden in één gesprek."    
Een goed voornemen voor 2020: schaf de eindejaarsgesprekken af. Werknemers moeten het hele jaar door begeleid worden en een manager moet vooral als coach optreden. Zo kan er tijdig bijgestuurd worden en hoeft een medewerker niet een jaar zonder complimenten door te komen. Beter voor de werknemer, de sfeer op de werkvloer en het stelt de manager in staat om op een goede manier leiding te geven. Zo worden managers de bondscoach van hun organisatie. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
 Bedrijven investeren in Open Banking om besluitvorming te verbeteren
 Wat heeft 2023 in petto voor HR? De vijf belangrijkste trends volgens Culture Amp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Is er leven na het eindejaarsgesprek?
 Werknemer ligt wakker van eindejaarsgesprek
 Is het einde van het eindejaargesprek nabij?
 Vier tips voor het voeren van een goed eindejaarsgesprek
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
meer top 10