zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Trends in toezicht

Commissaris verwcht dat er meer van hem verwacht gaat worden

14 januari 2020 - Meer dan de helft van de commissarissen verwacht dat er in 2020 meer van hem of haar verwacht zal worden dan voorheen, zo blijkt uit een recente (anonieme) enquête van Commissarisvinden.nl. Redenen voor die verwachting: het feit dat 'toezicht nu meer onder een vergrootglas ligt' (negentien procent), 'een hard groeiende organisatie’ (zeventien procent), en een 'reorganisatie' (twaalf procent).

Vrijwel alle commissarissen en toezichthouders (92 procent) nemen uit 2019 leerpunten uit de raad mee. Punten die ze noemen zijn het effect van teamwork en het elkaar beter leren kennen, zowel binnen de raad als in relatie tot de directie, de proactieve rol van een toezichthouder in nieuwe ontwikkelingen, positieve effecten van structuur en diversiteit en het belang van scherp blijven.


 
Diversiteit in 2020
Bijna de helft (45 procent) verwacht dat de raad de komende tijd diverser zal worden, met name op geslacht (41 procent) en culturele achtergrond (44 procent). Van de raden die niet verwachten dat hun diversiteit groter zal worden, vindt 41 procent de diversiteit prima zoals het is, 31 procent heeft simpelweg geen vacatures de komende tijd, 24 procent heeft een te kleine raad om diverser te kunnen worden.
 
Uitdagingen voor de raad in 2020
Wat zijn uitdagingen voor 2020? Voor 58 procent is die uitdaging gerelateerd aan de organisatie: het kanaliseren van groei, de opvolging van bestuurders en structurering. Voor 27 procent zijn het juist ‘interne uitdagingen voor de raad zelf’, zoals het volgen van relevante ontwikkelingen, een goede uitbreiding van de raad en meer focus op strategie en stakeholdermanagement.
Bij zeven procent is de uitdaging marktgerelateerd en bij vier procent is het digitalisering – een opvallend gegeven gezien het feit dat ‘aandacht voor digitalisering’ als belangrijkste trend voor 2020 wordt genoemd.
 
Belangrijkste trends in 2020

Tot slot op een rij: wat verwachten commissarissen dat de belangrijkste trends voor het vak zijn in 2020?
 
 
  • ‘Toezicht gaat meer aandacht geven aan digitale ontwikkelingen' is één van de meest genoemde trends. De reden: de digitale ontwikkeling heeft invloed op alle facetten van een organisatie, zowel intern als extern.
  • De tijdsbesteding zal toe nemen; door een grotere professionalisering van de rol van de toezichthouder en een toename van maatschappelijke druk.
  • Het takenpakket voor de toezichthouders zal toenemen. Reden: marktveranderingen en de maatschappij vraagt meer.
  • Een toename van vrouwen in raden, ook daar waar het niet verplicht is, door de tijdgeest en maatschappelijke ontwikkelingen.
  • Meer aandacht voor permanente educatie. Om uiteenlopende redenen, van risicobeheersing tot verplichting.
  • Toezicht op duurzaamheid, door de maatschappelijke aandacht en het milieu bepaalt steeds meer de markt.
  • Een grotere culturele mix in raden, met als reden het maatschappelijk draagvlak.
  •  
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
     C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
     Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Vrouwen nemen slechts 16,9 procent van bestuursfuncties wereldwijd in
     'Afdwingbaar quotum met sancties is onvermijdelijk voor meer vrouwen aan top'
     Hoeveel tijd kost toezichthouden echt?
     Certificering Commissarissen een must
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    advertorial
    [Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
    Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
    Download de infographic
    Lees verder
    Zo geef je het kantoor een nieuwe look
    reacties
    Uurtarief freelancers gestegen (1) 
    Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
    Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
    Weg met CV’s en brieven!  (1) 
    Coaching in negen stappen (1) 
    Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
    Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
    top10
    Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
    Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
    Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
    Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
    Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
    Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
    IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
    Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
    Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
    Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
    meer top 10