zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Van kunstmatige intelligentie naar emotionele intelligentie

Slechts vijf procent van de banen kan volledig worden geautomatiseerd

26 november 2019 - De komst van kunstmatige intelligentie en automatisering is zowel veelbelovend als angstaanjagend. Veelbelovend omdat deze technologische evoluties zorgen voor nieuwe, efficiëntere en productievere werkwijzen.

En angstaanjagend omdat ze zorgen voor een grote transformatie van een van de fundamentele pijlers van onze samenleving: werkgelegenheid. De conclusies van de verschillende studies die zijn gedaan naar dit onderwerp, zijn niet eensluidend. Vormt automatisering een bedreiging voor onze werkgelegenheid? Als dat het geval is, in hoeverre is dat het geval? Thomas Cador, Country Manager Benelux van Visiotalent schreef er dit artikel over.


  
Soft skills
Hoewel robots in de toekomst zeker een groot aantal taken van mensen gaan overnemen, kan volgens een onderzoek van McKinsey uit 2017 slechts vijf procent van de banen volledig worden geautomatiseerd. Wij staan aan de wieg van de koppeling tussen mens en machine. Hoe meer de kunstmatige intelligentie groeit en ontwikkelt, hoe meer wij ons gaan concentreren op wat ons onderscheidt van machines. Daarom zijn soft skills, of sociale vaardigheden, zo belangrijk.
Er bestaan meerdere soft skills. Hun belang hangt af van het type baan. Voor een verkoper zijn empathie en communicatievaardigheden belangrijker dan creativiteit en een kritisch denken. Maar één bepaalde categorie soft skills lijkt, ongeacht de baan of bedrijf, van groot belang: de soft skills die zorgen voor emotionele intelligentie.

Emotionele intelligentie 
Sinds een jaar of twintig gaat er veel aandacht uit naar emotionele intelligentie (EQ). Het wordt beschouwt als een essentieel onderdeel van menselijke intelligentie en wordt gedefinieerd als de capaciteit om je eigen emoties én die van anderen te beheersen. Zoals Daniel Goleman aangeeft in zijn stukken over dit onderwerp, zal emotionele intelligentie een grotere rol gaan spelen dan het IQ bij belangrijke ingenieursbanen.
 De vraag is: hoe meet u het EQ van een sollicitant tijdens de sollicatieprocedure? Want, net zoals voor de andere soft skills, geldt dat u dit niet kan aflezen uit iemands cv. Om deze reden beveelt Visiotalent, Europees marktleider op het gebied van online video-interviewtools, het gebruik aan van een globale  benadering: de MMRA-benadering (Multifactor and Multiperson Recruitment Approach). Het lijkt onmogelijk om de menselijke complexiteit in een gesprek van een uur of in een test van 20 minuten te doorgronden. Door de combinatie van verschillende methodes als cv-matching, een videogesprek, een persoonlijkheidstest, gaming en een casestudie en de toepassing van selectietechnolgieën kunnen de soft skills van kandidaten efficiënter worden beoordeeld.  Een mooi bewijs dat kunstmatige intelligentie emotionele intelligentie aanvult én naar een hoger plan brengt.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Aanzienlijke toename aanvallen en digitale inbraken in Nederland
 Twaalf B Corp-organisaties roepen op tot goed werkgeverschap via WieZetJijOpEen. nu
 Hoe digitaal werkt Nederland?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Emotionele intelligentie: vraag verzesvoudigt door AI en automation
 Digitale Transformatie – Het menselijke aspect waarborgen in een wereld van slimme machines
 Tien tips voor meer emotionele intelligentie
 Teams scoren beter met emotioneel intelligente leider
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Opleiders schakelen razendsnel om naar digitale schoolbanken (1) 
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
Opleiders schakelen razendsnel om naar digitale schoolbanken
meer top 10