zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips voor meer emotionele intelligentie

19 augustus 2010 - Werknemers verwachten meer dan ooit van hun manager dat die hen door deze moeilijke tijden leidt. Het presenteren van feiten en cijfers is daarbij niet voldoende om uw briljante strategie er door te krijgen. U moet hen ook zien te motiveren. En daar komt emotionele intelligentie van pas.

Een goede manager kan niet zonder emotionele intelligentie. Richard Brown van Cognosis geeft op Management Today tien tips om uw nieuwe strategie op een emotioneel intelligente manier aan de man te brengen. 



1. Begin met actief luisteren

Strategieën worden uitgevoerd door mensen en alleen als ze zich er persoonlijk door aangesproken voelen, zullen ze zich er echt voor inzetten. De beste manier om uw mensen duidelijk te maken dat ze persoonlijk belang bij uw strategie hebben is door actief naar hen te luisteren. Begin elke strategiewijziging dan ook met een uitgebreid onderzoek onder het managementteam zodat u zeker weet dat iedereen gehoord is. 

2. Creëer enthousiasme

Communiceer het doel van de strategie en vertel meteen wat een succesvolle implementatie zal betekenen voor zowel de organisatie als de werknemers. Zal hij leiden tot meer winst en bonussen? Concurrentievoordeel? Nieuwe klanten? Maak de doelstellingen concreet en haalbaar. 

3. Stimuleer samenwerking en creativiteit

Te vaak zijn strategieën alleen gebaseerd op financiele doelstellingen. Zorg dat de uwe niet bestaat uit de zoveelste spreadsheet die van hogerhand opgelegd wordt. Moedig het management aan om zich actief bezig te houden met de uitvoering. Vraag zowel de jongste medewerker als de CFO wat ze ervan vinden. Wellicht hebben ze nuttige inzichten of frisse ideeën 

4. Betrek meer managers

Middenmanagers zijn over het algemeen degenen die de strategie tot leven moeten wekken, maar juist zij worden vaak over het hoofd gezien bij het ontwikkelen ervan. Ten gevolge daarvan voelen ze zich ondergewaardeerd en niet betrokken. Door hen al in een vroeg stadium bij de strategie te betrekken voelen ze zich verantwoordelijk voor de uitvoering en gemotiveerd om er een succes van te maken. 

5. Laat de cijfers voor wat ze zijn

Een goede strategie is veel meer dan een verzameling feiten en cijfers. Die is creatief, speels en vol verrassingen en inzichten. Natuurlijk, feiten en cijfers zijn belangrijk en vormen de basis, maar verwacht niet dat mensen staan te juichen als u aankomt met alleen een stapel saaie spreadsheets. 

6. Daag mensen uit tegengas te geven
Organisaties die mensen uitdagen de strategiewijziging aan de kaak te stellen, hebben een personeelsbestand dat 30 procent meer tevreden is. Mensen aanmoedigen om opbouwende kritiek te leveren op een strategie, geeft ze het gevoel dat ze betrokken en serieus genomen worden. Sta niet toe dat kritiek persoonlijk of agressief wordt, maar ga opbouwende commentaren zeker niet uit de weg. 

7. Maak teambuilding onderdeel van het proces

Een effectieve strategie onderscheidt zich doordat elk teamlid gezamenlijk werkt aan een gedeelde doelstelling. Dit houdt in dat zowel de financiële afdeling, de marketingafdeling en IT verantwoordelijkheden en zeggenschap moeten krijgen. Een team samenstellen dat niet alleen resultaten wil behalen voor de eigen afdeling maar voor de hele organisatie is een ijzersterk team. 

8. Bekeer de cynici

Over het algemeen is de verhouding enthousiastelingen:cynici 2:1. Toch hebben negatievelingen een enorme impact op hun collega’s. Het is dus van belang met hen om de tafel te gaan, hun tegenargumenten te bespreken en het belang van de strategie uit te leggen. Een cynicus die bekeerd wordt tot enthousiasteling is een zeer sterke ambassadeur voor uw strategie. 

9. Zorg voor een holistisch team

Holistische teams combineren rationele analyse met samenwerking en creativiteit. Gemiddeld zijn dergelijke teams tot 47 procent meer tevreden over de vorderingen dan hun puur rationele tegenhangers. Tijd en energie steken in het creëren van deze holistische aanpak, leidt niet alleen tot topprestaties maar ook tot tevreden en gemotiveerde medewerkers. De moeite waard dus.

10. Blijf de vooruitgang monitoren

De meeste strategieën worden niet goed uitgevoerd. Voorkom dit door regelmatig te evalueren zodat u tijdig bij kunt stellen. Onvoorziene omstandigheden kunnen ertoe leiden dat veranderingen vereist zijn en als u zo flexibel bent dat u daartoe in staat bent, neemt de kans op succes aanzienlijk toe.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Het einde van 9 tot 5?
 Pandemie inspireert tot duurzamer leven
 Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Teams scoren beter met emotioneel intelligente leider
 Zachte vaardigheden zijn de moeite van het aanleren waard
 Twee manieren om emotioneel intelligent te blijven
 Hoog EQ + laag IQ = succes
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De Nieuwsbrief Checklist: 49 punten voor een zorgeloze verzending
Bij het versturen van een nieuwsbrief kan veel fout gaan. Fouten maken is menselijk, maar natuurlijk maak je ze liever niet. Om fouten te voorkomen, heeft Spotler een allesomvattend document met 49 checkpoints gemaakt. Superhandig!
Download de gratis checklist
Lees verder
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud  (1) 
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Werkgevers verwachten dit kwartaal negen procent stijging werkgelegenheid
Mening medewerkers te weinig gevraagd bij ontwikkeling zakelijke apps
Internationale ondernemingen zien cybercriminaliteit en het lekken van informatie door werknemers als de grootste risico’s
Top tien snelst stijgende functies voor afgestudeerden
70 procent Europese organisaties zet al AI in
Kwart werkzoekende jongeren heeft geen vertrouwen in zoektocht naar baan
meer top 10