zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vriendschappen op het werk belangrijker dan salaris

Stimuleer uw medewerkers vrienden te worden

19 november 2019 - 83 procent van Nederland vindt het belangrijk om vriendschappen te hebben op het werk. Dit is naar voren gekomen uit een online steekproef van Hays Recruitment Nederland uitgevoerd onder meer dan 750 werkenden en werkzoekenden.

Daarnaast bleek dat 41 procent van Nederland deze vriendschap op de werkvloer zelfs belangrijker vindt dan het salaris.


Voor meer dan de helft (55 procent) van alle ondervraagden geldt dat zij op zoek zouden gaan naar een andere baan wanneer zij geen vrienden hebben op de werkvloer. Door een werkomgeving te creëren waarin vriendschapsbanden worden aangemoedigd en hun voordelen ten volle worden gewaardeerd, kunnen werkgevers profiteren van loyalere, creatievere en productievere werknemers.

Vijf tips om vriendschappen te stimuleren
Hays geeft vijf tips voor werkgevers en werknemers om vriendschappen binnen de kantoormuren te stimuleren:
 
  • Ga naar buiten: het is gezond om tijd door te brengen met collega’s buiten kantoor. Door dit te doen leren collega’s elkaar op een andere manier kennen. Als werkgever kan u dit aanmoedigen door een activiteit te organiseren met het team.
  • Toon waardering: het tonen van waardering aan collega’s brengt positieve gevolgen met zich mee. Zorg ervoor dat collega’s van elkaar weten dat ze blij met elkaar zijn. Binnen het eigen team, maar ook binnen de rest van het bedrijf.
  • Stel hobby’s en passies centraal: de beste manier om mensen te ontmoeten die dichtbij staan, is het delen van een ambitie of passie. Het vinden van gemeenschappelijke interesses en daarover praten is de makkelijkste manier om vriendschappen te ontwikkelen.
  • Wees openhartig: het is belangrijk om uzelf te zijn en persoonlijkheid te tonen aan collega’s. Een open werkhouding vanuit een werkgever kan helpen een omgeving te creëren die deze openhartigheid aanmoedigt.
  • Maak tijd voor sociaal contact: druk zijn is geen reden om niet met anderen te praten. Managers kunnen hier een goed voorbeeld in geven door collega’s aan te moedigen om met elkaar in contact te komen (en blijven).
  • Omzet en geluk
    "Voor werkgevers geeft deze uitkomst aan dat vriendschap op de werkvloer een onderwerp is waar de focus op moet liggen. Ook is het een mooi voorbeeld hoe financiële resultaten en werkgeluk hand in hand kunnen gaan. Wij adviseren werkgevers om te streven naar een cultuur waarin collega’s wat voor elkaar over hebben en elkaar helpen, dit kan door bewust te sturen op vriendschap tussen werknemers. Het resultaat dat uit dit onderzoek is gekomen, is opvallend. Vaak staat salaris als nummer een in de rankings wanneer het gaat om redenen om ergens te gaan werken. Dat 41 procent hun baan zou opzeggen omdat ze vriendschap missen, ondersteunt onze visie op duurzaam werkgeverschap," aldus Natascha van Beek, Directeur People & Culture bij Hays Recruitment Nederland.
     

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Driekwart van de Nederlanders is bevriend met collega’s
 Bevriende collega’s maken meer winst
 Werken met vrienden verhoogt de productiviteit (een beetje)
 Bevriende collega's presteren beter
 
 
reacties
 
Liefdeskruiden  |   | 
25-11-2019
 | 
14:23 uur
Gezond blijven helpt je ook om meer werk aan te kunnen.Stoppen met roken helpt bijvoorbeeld om je stress level naar beneden te brengen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10